SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 01.12.2022 2 min

„GREAT PATCH” w UFO Art Gallery w Krakowie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Widok ekspozycji. Anna Sztwiertnia, bez tytułu, szkło, drewno, kurz, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski

Na Oceanie Spokojnym, między Kalifornią a Hawajami dryfuje wielka wyspa stworzona przy pomocy człowieka – Great Pacific Garbage Patch. Ten wkład ludzkości w “światową geografię” to unoszące się na powierzchni Pacyfiku skupisko odpadów. Chociaż nie jest to do końca prawdą. Wyspa, a właściwie wyspy, została stworzona przez naturę. Człowiek dostarczył tylko plastiku, który system wirujących prądów oceanicznych zebrał i uwięził. Cztery prądy obracające się zgodnie z ruchem wskazówek zegara wokół obszaru 20 milionów kilometrów kwadratowych: prąd ka lifornijski, prąd równikowy północny, prąd Kuroshio i prąd północnego Pacyfiku – to one zgromadziły maleńkie fragmenty plastiku, niczym ziarnka piasku i kamyki, wyglądające razem bardziej jak zupa niż ląd, który sobie wyobrażamy, myśląc o wyspie.

Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal; Karolina Mełnicka, „They’re Dancing the Mazur Again!”, szkło, 2022 | Foto: Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Karolina Mełnicka, „They’re Dancing the Mazur Again!”, szkło,  2022; Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Hulda Rós Guðnadóttir, „A Ghostnet”, detal; Sabina Kałuża, „PBT”, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Sabina Kałuża, „PBT”, 2022; Karolina Mełnicka, „Satan Petit-Cœur 2.0”, 2022; Linda Ponińska, autorka zapachu; Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, z serii Duch ula, 4 x korpus ula, wieko, rzeźba z wosku pszczelego, 2020, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Nowa mapa świata”, ramka pszczela, wosk pszczeli, 2020, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Michał Smandek, „Pozorna wolność (tymczasowe miasto)”, detal oraz „Nowa mapa świata”, ramka pszczela, wosk pszczeli, 2020, fot. Szymon Sokołowski

Choć jest to wyspa niczyja, znaleźli się Syzyfowie, którzy próbują ją uprzątnąć, „to patch up”, czyli załatać dziury w ekosystemie lub przynajmniej sprawić, by nie rozlewały się one po globie. Jednak mikroplastik jest nieubłagany i wkrada się do naszego życia na co dzień, przenikając do żywych ciał.

Widok ekspozycji. Anna Sztwiertnia, bez tytułu, szkło, drewno, kurz, 2022, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Od lewej: Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, 2019; Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski

GREAT PATCH jest wyspą, w obrębie której powstają nowe ekosystemy i hybrydy tworzone przez artystki i artystów. Surowy metal maski samochodu przyjmuje biomorficzne kształty, ścinki pleksi ociekają miodem, a jego plastry formują miejski pejzaż pełen wieżowców. GREAT PATCH dąży każdym włóknem do połączenia z naturą. Czy możemy jeszcze powiedzieć, gdzie jest granica tej wyspy?

Weronika Ptak

Widok ekspozycji. Karolina Mełnicka, „Satan Petit-Cœur 2.0”, 2022, detal, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, 2019, fot. Szymon Sokołowski
Widok ekspozycji. Sabina Kałuża, „PBT”, 2022, detal; w tle: Magdalena Lazar, „Broad Daylight All Night”, fot. Szymon Sokołowski

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Hulda Rós Guðnadóttir, Sabina Kałuża, Magdalena Lazar, Karolina Mełnicka, Michał Smandek , Anna Sztwiertnia
Wystawa
GREAT PATCH
Miejsce
UFO Art Gallery
Czas trwania
28.10 – 1.12.2022
Osoba kuratorska
Weronika Ptak
Fotografie
Szymon Sokołowski
Strona internetowa
ufoart.gallery
Indeks
Anna Sztwiertnia Hulda Rós Guðnadóttir Karolina Mełnicka Magdalena Lazar Michał Smandek Sabina Kałuża UFO Art Gallery Weronika Ptak

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„GREAT PATCH” w UFO Art Gallery w Krakowie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności