SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 14.02.2018 2 min

„Globalna kontrola i cenzura” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dan Perjovschi, „Rysunki”, 1995–2015

Wiedza to władza. Tę zaś dzierżą przede wszystkim ci, którzy kontrolują przepływ informacji. Dotyczy to zwłaszcza kultury cyfrowej, gdyż wszelka znajdująca się w globalnej sieci internetowej informacja może zostać zmanipulowana w sposób niekontrolowany.

Przez długi czas możliwość korzystania z narzędzi cyfrowych budziła nadzieje na nowe formy demokratycznego uczestnictwa, ostatnio jednak nadużywa się ich jako doskonałego instrumentu do inwigilacji milionów ludzi. Państwa demokratyczne od dawna już uzurpują sobie prawo do szpiegowania nawet własnych „przyjaciół” na wszelkich możliwych polach: militarnym, gospodarczym czy społecznym oraz na wszystkich poziomach – pod lupą są bowiem zarówno rządy, instytucje, organizacje pozarządowe, jak i pojedynczy obywatele.

Max-Gerd Retzlaff, Alex Wenger, „DANE”, 2015
Alice Cavoukdjian dite Galli, „Listy do Edwarda Snowdena”, 2015–2017
Daniel G. Andújar, „Zdemokratyzujmy demokrację”, 2011
Raport Komisji do spraw Wywiadu Senatu Stanów Zjednoczonych odnośnie aresztowań i tortur doko-nanych przez CIA, 2014

Prócz prowadzonej na masową skalę analizy metadanych komunikacyjnych, jak również masowego dostępu do danych osobowych mamy też do czynienia z nasileniem się mniej lub bardziej jawnej cenzury, która przyjmuje formę manipulacji lub uciszania. Gdy wzbudzanie strachu nie wystarczy, istnieje całe spektrum metod utajniania informacji: od utrudniania publikacji artykułów po porwania i zabójstwa dziennikarzy. Bycie zdanym na łaskę wszechpotężnej władzy kontroli i cenzury stało się conditio humana naszych czasów. Dziś znaczna część opinii publicznej poddała się w obliczu powszechnej inwigilacji – tak państwowej, jak i komercyjnej.

„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy
Christian Sievers, „Krok 3”, 2015
Bernhard Serexhe „Proponowane kryptonimy nowych operacji NSA”, 2015–2017
„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy
Erik Mátrai, „Turul”, 2012
Bernhard Serexhe „Ei guck emol – bądź czujny”, 2015–2017
Marc Lee, „Bezpieczeństwo przede wszystkim”, 2015
Osman Bozkurt, „POSTOPÓR”, 2013
KIT – KASTEL (Jörn Müller-Quade, Matthias Nagel, Ferdinand Sauer) we współpracy z ZKM | Karlsruhe, „Bańka filtrująca”, 2015
„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy

Wystawa Globalna kontrola i cenzura (’Global Control and Cenzorship’) powstała dzięki ZKM Karlsruhe (Zentrum für Kunst und Medien – Centrum Sztuki i Mediów w Karlsruhe), współpracującym z licznymi naukowcami, dziennikarzami, aktywistami i artystami z około dwudziestu krajów na całym świecie, jak również przy wsparciu ekspertów i organizacji, takich jak: German PEN Center, Chaos Computer Club czy Reporterzy bez Granic, oraz platform cyfrowych, m.in.: netzpolitik.org, digitalcourage.de, WikiLeaks i in. Wystawa ma na celu poszerzenie przestrzeni debaty na temat wszechobecnej inwigilacji i metod cenzury, co jest palącą kwestią nie tylko wobec nowych doniesień medialnych, ale też z powodu narastających trudności w śledzeniu podobnych praktyk.

Bernhard Serexhe / ZKM Karlsruhe
(tłumaczenie: Rafał Kuczyński)

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Hamra Abbas, Selma Alaçam, Halil Altındere, Daniel G. Andújar, Osman Bozkurt, James Bridle, Alice Cavoukdjian dite Galli, Michael Grudziecki, KIT – KASTEL, Frédéric Krauke, Marc Lee, Virginia Mastrogiannaki, Erik Mátrai, Chris Oakley, Ruben Pater, Dan Perjovschi, Ma Qiusha, R.E.P., Oliver Ressler, Bernhard Serexhe, Christian Sievers, Kota Takeuchi, Wilko Thiele, Ivar Veermäe, Alex Wenger & Max-Gerd Retzlaff
Wystawa
Globalna kontrola i cenzura
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
26.01–01.03.2018
Osoba kuratorska
Bernhard Serexhe, Lívia Nolasco-Rózsás
Fotografie
Maciej Zaniewski
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Alex Wenger Alice Cavoukdjian dite Galli Bernhard Serexhe Chris Oakley Christian Sievers Dan Perjovschi Daniel G. Andújar Erik Mátrai Frédéric Krauke Galeria Arsenał w Białymstoku Halil Altındere Hamra Abbas Ivar Veermäe James Bridle KIT – KASTEL Kota Takeuchi Lívia Nolasco-Rózsás Ma Qiusha Marc Lee Max-Gerd Retzlaff Michael Grudziecki Oliver Ressler Osman Bozkurt R.E.P. Ruben Pater Selma Alaçam Virginia Mastrogiannaki Wilko Thiele

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Globalna kontrola i cenzura” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności