14.02.2018

„Globalna kontrola i cenzura” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Dan Perjovschi, „Rysunki”, 1995–2015
„Globalna kontrola i cenzura” w Galerii Arsenał w Białymstoku
Dan Perjovschi, „Rysunki”, 1995–2015

Wiedza to władza. Tę zaś dzierżą przede wszystkim ci, którzy kontrolują przepływ informacji. Dotyczy to zwłaszcza kultury cyfrowej, gdyż wszelka znajdująca się w globalnej sieci internetowej informacja może zostać zmanipulowana w sposób niekontrolowany.

Przez długi czas możliwość korzystania z narzędzi cyfrowych budziła nadzieje na nowe formy demokratycznego uczestnictwa, ostatnio jednak nadużywa się ich jako doskonałego instrumentu do inwigilacji milionów ludzi. Państwa demokratyczne od dawna już uzurpują sobie prawo do szpiegowania nawet własnych „przyjaciół” na wszelkich możliwych polach: militarnym, gospodarczym czy społecznym oraz na wszystkich poziomach – pod lupą są bowiem zarówno rządy, instytucje, organizacje pozarządowe, jak i pojedynczy obywatele.

Max-Gerd Retzlaff, Alex Wenger, „DANE”, 2015
Alice Cavoukdjian dite Galli, „Listy do Edwarda Snowdena”, 2015–2017
Daniel G. Andújar, „Zdemokratyzujmy demokrację”, 2011
Raport Komisji do spraw Wywiadu Senatu Stanów Zjednoczonych odnośnie aresztowań i tortur doko-nanych przez CIA, 2014

Prócz prowadzonej na masową skalę analizy metadanych komunikacyjnych, jak również masowego dostępu do danych osobowych mamy też do czynienia z nasileniem się mniej lub bardziej jawnej cenzury, która przyjmuje formę manipulacji lub uciszania. Gdy wzbudzanie strachu nie wystarczy, istnieje całe spektrum metod utajniania informacji: od utrudniania publikacji artykułów po porwania i zabójstwa dziennikarzy. Bycie zdanym na łaskę wszechpotężnej władzy kontroli i cenzury stało się conditio humana naszych czasów. Dziś znaczna część opinii publicznej poddała się w obliczu powszechnej inwigilacji – tak państwowej, jak i komercyjnej.

„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy
Christian Sievers, „Krok 3”, 2015
Bernhard Serexhe „Proponowane kryptonimy nowych operacji NSA”, 2015–2017
„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy
Erik Mátrai, „Turul”, 2012
Bernhard Serexhe „Ei guck emol – bądź czujny”, 2015–2017
Marc Lee, „Bezpieczeństwo przede wszystkim”, 2015
Osman Bozkurt, „POSTOPÓR”, 2013
KIT – KASTEL (Jörn Müller-Quade, Matthias Nagel, Ferdinand Sauer) we współpracy z ZKM | Karlsruhe, „Bańka filtrująca”, 2015
„Globalna kontrola i cenzura”, widok wystawy

Wystawa Globalna kontrola i cenzura (‚Global Control and Cenzorship’) powstała dzięki ZKM Karlsruhe (Zentrum für Kunst und Medien – Centrum Sztuki i Mediów w Karlsruhe), współpracującym z licznymi naukowcami, dziennikarzami, aktywistami i artystami z około dwudziestu krajów na całym świecie, jak również przy wsparciu ekspertów i organizacji, takich jak: German PEN Center, Chaos Computer Club czy Reporterzy bez Granic, oraz platform cyfrowych, m.in.: netzpolitik.org, digitalcourage.de, WikiLeaks i in. Wystawa ma na celu poszerzenie przestrzeni debaty na temat wszechobecnej inwigilacji i metod cenzury, co jest palącą kwestią nie tylko wobec nowych doniesień medialnych, ale też z powodu narastających trudności w śledzeniu podobnych praktyk.

Bernhard Serexhe / ZKM Karlsruhe
(tłumaczenie: Rafał Kuczyński)

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaHamra Abbas, Selma Alaçam, Halil Altındere, Daniel G. Andújar, Osman Bozkurt, James Bridle, Alice Cavoukdjian dite Galli, Michael Grudziecki, KIT – KASTEL, Frédéric Krauke, Marc Lee, Virginia Mastrogiannaki, Erik Mátrai, Chris Oakley, Ruben Pater, Dan Perjovschi, Ma Qiusha, R.E.P., Oliver Ressler, Bernhard Serexhe, Christian Sievers, Kota Takeuchi, Wilko Thiele, Ivar Veermäe, Alex Wenger & Max-Gerd Retzlaff
WystawaGlobalna kontrola i cenzura
MiejsceGaleria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania26.01–01.03.2018
KuratorBernhard Serexhe, Lívia Nolasco-Rózsás
FotografieMaciej Zaniewski
Strona internetowagaleria-arsenal.pl
Indeks

Zobacz też