SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 09.06.2013 4 min

Festiwal instalacji muzycznych Instalakcje

Ania Diduch
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

Podobno podłoga w dawnej zajezdni MPO na ulicy Madalińskiego w Warszawie zawdzięcza swój kolor  i strukturę wieloletniemu smarowi ściekającemu z naprawianych tam pojazdów. Warkot silników, brzęk metalowych narzędzi, świdrowanie wiertarek, okrzyki mechaników – to dopiero musiała być symfonia. Niedawno część podłogi została odnowiona, ale industrialny klimat wnętrza pozostał. 

I właśnie z powodu swojej historii to miejsce jest idealnym kontekstem dla drugiej już edycji Festiwalu Muzycznego Instalakcje, której formułę można by wyrazić równaniem: człowiek + maszyna = muzyka. W ten sposób warszawskie Instalakcje otwierają (choć pewnie nie do końca zamierzenie) wątek z nadchodzącego tegorocznego poznańskiego Malta Festiwalu, którego motywem przewodnim są właśnie skojarzenia w temacie człowiek-maszyna. Malta ma rozbudowane zaplecze teoretyczne, którym uzasadnia wybór zagadnienia. Jej twórcy powołują się na Heideggera i Foucault. Na Madalińskiego, kwestia walki o dominację między pierwiastkiem organicznym a mechanicznym w procesie tworzenia muzyki pojawia się przy okazji prac z pogranicza konceptualizmu, environmentu i happeningu. Dla artystów punktem wyjścia i celem ostatecznym jest tutaj przede wszystkim tworzenie niekonwencjonalnych „noisów”.

Zimoun, A side specific installation based on prepared dc-motors and carboard boxes, Instalakcje 2013

Zimoun, A side specific installation based on prepared dc-motors and carboard boxes, Instalakcje 2013

I tak na przykład Szwajcar posługujący się pseudonimem Zimoun zbudował ogromną prostokątną instalację z kartonowych pudełek do której można dostać się przez niewielki otwór w jednej ze ścianek. W środku, na każdym pudle zamontowano białą styropianową kulkę poruszaną malutkim silniczkiem. Naraz wydają jednostajny, ale dynamiczny szmer. Gdy zamknie się oczy, dźwięk przypomina stukot jadącego pociągu.

Zimoun, A side specific installation based on prepared dc-motors and carboard boxes – wnętrze, Instalakcje 2013

Podobne odgłosy wydaje instrument Greczynki Marianthi Alexandri, który zbudowała z kilku „membrafonów”, czyli szklanych tub różnej długości, zakrytych z jednej strony kauczukowymi błonami. Membrany poruszane są przez nylonowe nitki, które z kolei są wprawiane w ruch przez trzy małe silniczki. Zaskakujące jak wielką skalę finezyjnych dźwięków o różnym natężeniu można uzyskać przy pomocy tak „prymitywnego” urządzenia.

Z kolei Johannes Kreider ukrył w starych pracowniczych szafkach na stałe znajdujących się w hali, włączony magnetofon, z którego puszcza odgłosy uderzania pięścią o jakąś metalową płytę. W niektórych szafkach przyczepił mini blendery. Każdy może je włączyć i pohałasować sobie po wewnętrznej stronie szafki produkując charakterystyczny dźwięk tarcia metalu o metal.

Marianthi Papalexandri-Alexandri, Untitled II, Instalakcje 2013

Marianthi Papalexandri-Alexandri, Untitled II, Instalakcje 2013

Wszystkie te prace są obliczone przede wszystkim na zabawianie się z widzem. Pod tym względem wizyta na Instalakcjach przypomina trochę wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik. Nie ma w tym raczej nic złego, ponieważ Festiwal nie sili się na bycie „ważnym” i „opiniotwórczym”. I dobrze. Instalacje z pogranicza muzyki i sztuki nie są popularne, więc nie ma sensu odstraszać potencjalnych widzów zbyt rozdmuchaną nadbudową teoretyczną. Chociaż kto wie, może na fali popularności instalacji Konrada Smoleńskiego na tegorocznym Biennale w Wenecji, sytuacja się przewartościuje i w przyszłym roku Instalakcje znajdą się w zupełnie nowej, korzystniejszej konstelacji artystycznej.

Przypisy

Stopka

Wystawa
Festiwal Instalacji Muzycznych Instalakcje
Miejsce
Nowy Teatr, hala warsztatowa na Madalińskiego 10/16
Czas trwania
8.06-9.06.2013
Osoba kuratorska
Wojtek Blecharz
Fotografie
Anna Diduch
Strona internetowa
www.nowyteatr.org
Indeks
Ania Diduch Instalakcje Johannes Kreider Marianthi Papalexandri-Alexandri Zimoun

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Festiwal instalacji muzycznych Instalakcje — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności