SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 02.07.2013 3 min

Demontaż koloru. Wystawa Filipa Berendta w Lokalu_30

Piotr Drewko
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf

Zdjęcia z serii Every Single Crash to kombinacja ostrych, atakujących barw, kształtów i odprysków świetlnych będąca rezultatem rezydencji artysty w Taipei Artist’s Village. Specyfika projektu nie jest jednak uwarunkowana tylko przez egzotykę azjatyckiego kraju. Prace Berendta to przede wszystkim studium nad procesem absorbowania koloru.

Berendt14

Dominującym elementem kompozycji jest bezprzedmiotowość. Naszą uwagę zwracają linie, piony i poziomy. Schemat fotografii opiera się na konstrukcji układów kolorystycznych i prostych form geometrycznych. Figuratywność została zastąpiona czystym estetycznym obrazem. W pracach Berendta bardzo ważna jest „sytuacja wrażeniowa”. Tworzona przez niego analogowa abstrakcja ma charakter dynamiczny. Widz ma do czynienia z dużą ilością bodźców, powiązań na przecięciu wydarzeń – wplątuje się w sytuację pomiędzy zracjonalizowanym „ostrowidzeniem” a niedowidzeniem.

Berendt5

Agresywne naginanie płaskiej powierzchni fotografii przez zderzanie się z kolorem prowadzi do rozproszenia, a następnie skupienia oka. Mniej istotna staje się tutaj przyjemność kształtów czy fiksacja na konkretnym elemencie obrazu, a bardziej sam proces wsiąkania barw. Dzięki temu odbiór prac Berendta jest kilkuetapowy. Odbiorca ma do czynienia z materią – absorbuje fotografię jako obiekt, rzeźbiarski wymysł artysty tylko po to, żeby za chwilę pogrążyć się w abstrakcji. Moment dekoncentracji wzroku pozwala na zaobserwowanie tego, że zdjęcie porusza się wraz z kolorem. Ernst Bloch określił to „odurzeniem obrazami w czasie ich przemieszczania”. W tym przypadku Berendt bawi się światem przemieszczonym w wyobraźni. Rozmyślna fragmentaryczność i punktowość barw zapewnia satysfakcje przewrotnemu artyście, a obserwującego pozostawia z poczuciem nieostrości i niepewności. Sens podejmowanych przez Berendta działań nie rodzi się w symetryczności, precyzji czy geometryczności tylko w samym patrzeniu na obraz. Istotny jest tutaj proces i to, co go determinuje, a raczej pytanie czy widz poradzi sobie z zastaną sytuacją rozproszenia wzroku i zderzenia z kolorem.

Berendt4

Oglądając wystawę odnosi się wrażenie, że patrzący został wyeliminowany i zredukowany do oka, które oznacza w tym przypadku czystą wizualność. Na końcu tego równania znajduje się treść będąca tak naprawdę ostatnią rzeczą, którą widz chce i może zobaczyć. Berendt wyostrza zasadniczy dla odbioru sztuki dylemat: wiedzieć i widzieć. Mowa tutaj o myśleniu dialektycznym czy skrupulatnej analizie obrazu, które tracą na wartości na rzecz spontaniczności patrzenia, ze wszystkimi jego niedoskonałościami i naleciałościami. Nie trzeba zgłębiać psychologii percepcji, wystarczy skoncentrować się na przygodnej kombinacji kolorów, znaleźć swój rytm.

Berendt_17

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Filip Berendt
Wystawa
Every Single Crash
Miejsce
Lokal 30, Warszawa
Czas trwania
24.05-17.07.2013
Indeks
Filip Berendt Galeria lokal_30 Piotr Drewko

Najczęściej czytane

1
Do zobaczenia 26.06.2025

„Wrzask z kąpieli w pianie 2” Zheni Stepanenko w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej

Redakcja
2
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
3
Krytyka 27.06.2025

Szukając Kozyry. „Rewizja procesu Jezusa” w Narodowym Starym Teatrze i „Nie odwracaj wzroku” w MuFo

Portret Anna Pajęcka
4
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
5
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
6
Do zobaczenia 27.06.2025

„Cold to the Touch” Edny Baud w Galerii Foksal

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Demontaż koloru. Wystawa Filipa Berendta w Lokalu_30 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności