SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 19.07.2022 3 min

„Czułe pnącza” Patrycji Mastej w galerii Entropia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Wystawa „Czułe pnącza” to malarski i rysunkowy zapis sensualnej medytacji w ruchu. Artystka tworząc otwiera się na subtelności pełni czucia, kontempluje i wizualizuje wymykające się zdefiniowaniu doświadczenia płynące z ciała i emocji. Ilustruje wewnętrzny pejzaż „ciała-ogrodu” znajdującego się w stanie ciągłego ruchu i transformacji. W pulsującej scenerii obrazów, podobnie jak na łonie natury, możemy zaobserwować momenty kryzysów i cykliczność, z którą wiążą się fazy wzrostu i obumierania. Metafora ogrodu w kontekście ciała kobiety odzwierciedla w indywidualnej skali proces radzenia sobie z wewnętrznymi okolicznościami przyrody. Uchwycony w obrazach „ciało–ogród” kwitnie, jest nieprzewidywalnie kreatywny, czasem pełen pnączy i chwastów, ciemnych zakamarków, by w innym miejscu przejawić się w przepychu ekspresji i soczystości kształtów.

performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko

Ze strefy cienia – ulokowane w mniejszej, ciemnej sali galerii – wyłaniają się prace rysunkowe, stanowiące wymykający się zdefiniowaniu, odważny, pozbawiony autocenzury zapis niewygodnych stanów. W relacji rysunkowej odnajdujemy elementy figuratywności. Bohaterki prac doświadczają nieustającej przemiany, tańczą – momentami mroczny, ale też pełen czułości dla samych siebie taniec, uwalniając historie zakopane w najgłębszych warstwach podziemia. Świadkujemy
im w doświadczaniu napięć powiązanych z ciemną stroną seksualności, wypartych przejawów splątania wstydu, lęku, gniewu i wzburzenia.

Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Wchodząc w proces twórczy artystka korzysta z technik świadomego czucia, zapożyczonych z bliskiego jej tańca Butoh, przez które bada jakości związane z pamięcią i świadomością ciała.

 

Jak na swoim blogu pisze o tej wystawie Magdalena Zamorska – badaczka, kulturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych, autorka książki „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy buto”: „Prace malarskie Patrycji Mastej kuszą soczystym kolorem. Karminy, burgundy, szkarłaty, cynobry – fala czerwieni pierwsza uderza w nasze oko. Z czerwieni, jak z wnętrza ciała, wyłaniają się kształty i fragmenty obiektów organicznych. Życie wykłącza się w wielości form, mniej lub bardziej znajomych, wegetalnych i animalnych. Ciała roślin porastają bardziej zwarte bryły, które przypominają miękkością narządy i tkanki ludzkiego ciała. Kompozycje uwodzą zmysłową niedookreślonością. Aspekt somatyczny procesu twórczego jest oczywisty – artystka wykorzystała technikę butoh i dokonała jej translacji na dwuwymiarową przestrzeń pędzla sunącego po płaszczyźnie. Co ciekawe, tym samym zaproponowała rewers tradycyjnego dla butoh procesu opartego na czytaniu wizualnego skryptu butoh-fu poprzez ruch – u Patrycji Mastej specyficzny dla tej formy tańca pożądany stan umysłu doprowadził do zniewolenia ruchu w formie zatrzymanych kadrów. Dlatego właśnie obcowanie z pracami artystki jest sensoryczno-somatyczną ucztą.”

performance Krzysztofa Jerzaka, „Czułe pnącza”, fot. Mariusz Jodko
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
Patrycja Mastej, „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik
widok wystawy „Czułe pnącza”, fot. Wojciech Chrubasik

Kluczową interdyscyplinarną częścią wystawy był akt naniesienia przez artystkę rysunków i malarstwa na ciało tancerza butoh Krzysztofa Jerzaka przy akompaniamencie bębna, na którym grała Małgorzata Lisowska, a następnie transformacji tych jakości przez ruch i taniec podczas performance’u „Ekstaza Czułości”. Improwizacja uzupełniła otwarcie ekspozycji o ważny aspekt rytuału przejścia – transformacji tego, co ukryte, w jawną ekspresję obrazów, informacji, uczuć i gestów wynikających z autentycznej, uważnej, niepodlegającej ocenie obserwacji tego, co wewnątrz, w relacji do tego, co na zewnątrz. Malarstwo Patrycji Mastej ostatecznie odsłania afirmację płodności, która nie zna granic gatunku i wyrażana jest w symbolicznym związku z bujnością i nieprzewidywalnością dzikiej przyrody.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Patrycja Mastej, Krzysztof Jerzak
Wystawa
Czułe pnącza
Miejsce
galeria Entropia
Czas trwania
28.06—28.07.2022
Fotografie
Mariusz Jodko, Wojciech Chrubasik
Strona internetowa
entropia.art.pl/view_news.php?id=670
Indeks
Galeria Entropia Krzysztof Jerzak Patrycja Mastej

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Czułe pnącza” Patrycji Mastej w galerii Entropia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności