SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
W magazynie 11.09.2020 4 min

Coronavirtuality.com: od postinternetu do postepidemii

Gregor Różański
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Kilka lat temu dosyć nieufnie podchodzono do efemerycznego zjawiska sztuki postinternetowej, a teraz cała sztuka i kultura musiały stać się „(post)internetowe”, aby nie stracić kontaktu z publicznością.
Gregor Różański, „SOONER OR LATER”, 2020, dzięki uprzejmości artysty

Rozporządzenie ministra zdrowia z 31 marca 2020 roku wprowadziło zakaz działalności związanej z wszelkimi zbiorowymi formami kultury i rozrywki ujętymi w Polskiej Klasyfikacji Działalności w dziale 90.0. Wcześniej dział ten dotyczył jedynie domów kultury, jednak przy okazji został radykalnie rozszerzony, i teraz obejmuje między innymi rzeźbiarstwo, malarstwo i ogólnie całą możliwą artystyczną działalność twórczą. Gdyby artyści mieli się zastosować do nowych zapisów dosłownie, powinni zaprzestać jakiejkolwiek produkcji, a zwłaszcza nadprodukcji na czas pandemii. Podobno dzięki wyhamowaniu gospodarki „Earth is healing” – pytanie, czy także „art is healing”.

Poczucie schyłku i apokalipsy to nieodłączny efekt uboczny szybkiego tempa zmian. Im mniej jesteśmy pewni przyszłości z powodu niewidzialnych i nieuchwytnych zjawisk, takich jak nowe mikroby, ideologie czy technologie, tym łatwiej odczuć, że tak, to już pewnie Koniec, koniec historii, koniec kapitalizmu i wszystkiego jak leci. Oczywiście często mi się to udziela – jak każdemu.

Znowu nadarza się okazja, żeby podjąć to samo wyzwanie i odnaleźć się z powrotem w życiu, w którym wirtualność (a może raczej koronawirtualność) staje się tą pierwszą, a nie drugą rzeczywistością. Zobaczymy, czy będzie to powtórka z rozrywki.

Na wystawie Ustawienia prywatności w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej w 2014 roku pokazywałem wideo pod tytułem BLUE (#3B5998), dystopijną opowieść o świecie, w którym internet i technologie cyfrowe funkcjonują jak zaraza, a przesycenie informacjami jest nieuleczalną chorobą oślepiającą ludzi, których świadomość tonie w błękitnej otchłani Facebooka[1]. W rozmowie z Jakubem Mihilewiczem w „Szumie” w 2015 roku, chcąc nie chcąc, wykrakałem epidemię, która wygląda, jakby była zemstą natury za ostatnie stulecia zniszczeń i zanieczyszczeń oraz złego traktowania zwierząt – w końcu bezpośrednią przyczyną COVID-19 są najprawdopodobniej targi dzikich zwierząt, gdzie mięso i wydzieliny wielu gatunków mieszają się w nienaturalnych warunkach, umożliwiając wirusom miksowanie i mutowanie w potworny sposób[2].

Kilka lat temu dosyć nieufnie podchodzono do efemerycznego zjawiska sztuki postinternetowej, a teraz cała sztuka i kultura musiały stać się „(post)internetowe”, aby nie stracić kontaktu z publicznością. Internet i jego estetyka nadal były dla wielu czymś obcym – a co dopiero sztuka współczesna – więc połączenie tych dwóch rzeczy jawiło się jako czarna magia i „na co komu to?” – teraz jednak wydaje się to pewną koniecznością.

Z czasem cały ten ruch pokoleniowy (ogólnie starsi lub młodsi milenialsi) osłabł i rozproszył się po wielu zbiorowych i indywidualnych rozczarowaniach, a po zderzeniu z realiami kapitalizmu i gentryfikacji, nieuleczalnym archaizmem instytucji i opresyjnym rynkiem sztuki, który wciąż zarządzany jest przez starsze generacje, niejako wymusił na wielu postinternetowych artystach powrót do obiektowych form sztuki i tak dalej, i tak dalej, żeby jakoś łatwiej było tę nową sztukę „zrozumieć” i sprzedać.

Jedni poszli w bezpieczne malarstwo, rzeźbę i inne namacalne graty, drudzy w inne bardziej opłacalne branże – począwszy od filmu, muzyki, przez modę, aż po start-upy, reklamę, siłownie czy gastronomię. Część pogodziła się ze status quo i „poszła na współpracę z systemem”, inni odeszli od sztuki jako zawodu w geście niezgody na zastaną rzeczywistość lub po prostu żeby przeżyć i „mieć co wrzucić do gara”. Większość bez względu na wybór nadal nie wyszła z piekła prekariatu. Wszyscy zaś chyba mniej lub bardziej świadomie odczuli, że nie ma etycznej produkcji sztuki w epoce późnego kapitalizmu.

Tymczasem znowu nadarza się okazja, żeby podjąć to samo wyzwanie i odnaleźć się z powrotem w życiu, w którym wirtualność (a może raczej koronawirtualność) staje się tą pierwszą, a nie drugą rzeczywistością. Zobaczymy, czy będzie to powtórka z rozrywki. „Time is a flat circle”.

[…]

Pełna wersja tekstu jest dostępna w 29. numerze Magazynu „Szum”.

 

[1] Gregor Różański, BLUE (#3B5998), Gregorrozanski.com, https://gregorrozanski.com/post/99448989065/blue [dostęp: 22.05.2020].
[2] Jakub Mihilewicz, Żadnych bogów, żadnych panów. Rozmowa z Gregorem Różańskim, https://magazynszum.pl/zadnych-bogow-zadnych-panow-rozmowa-z-gregorem-rozanskim/ [dostęp: 5 czerwca 2020].

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Coronavirtuality.com: od postinternetu do postepidemii — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności