SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 04.05.2018 2 min

„Brace for Impact” w Amsterdamie

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mehraneh Atashi

Brace for Impact to projekt odsłaniający relacje pomiędzy technologią i afektem. U zarania ery cyfrowej stykaliśmy się z technooptymistycznymi obietnicami bezproblemowych transakcji, nieskrępowanej globalnej komunikacji i dotarcia z jednego miejsca w drugie w mgnieniu oka. Otaczają nas technologie, które zarazem nas wspomagają i uciskają – od inteligentnych budzików optymalizujących nasze cykle snu po infrastruktury logistyczne zwiększające tempo produkcji i produktywności ludzi, transportu, kapitału, obrazów i idei. Do jakiego stopnia ludzie stali się częścią wszechogarniającego skomputeryzowanego ekosystemu staje się widoczne, gdy dochodzi do awarii.

Wraz z kolejnymi pokoleniami i narodzinami coraz większej liczby „rdzennych cyfrowych obywateli” utopijny technoentuzjazm zaczął wygasać. Do głosu doszły obawy o niezależność internautów, zaczęto rozmawiać o ich uwikłaniu w struktury wspierające cyfrowych gigantów i systemy big data. Współczesna kultura przesiąknięta jest pesymizmem. Nastroje oscylują pomiędzy zrezygnowaną akceptacją a paniką w oczekiwaniu na rychłe załamanie – tak czy owak przepełnionymi poczuciem, że koniec jest bliski. NIeuświadomione napięcia zakorzenione są w naszych ciałach, dusząc się pod powierzchnią i kiełkując w utajoną, dwuznaczną siłę.

Artyści biorący udział w wystawie Brace for Impact obierają tę sytuację za punkt wyjścia i zwracają uwagę na przemożny, częściowo tylko uświadomiony wpływ, jaki technologie i ich polityczne reprezentacje wywierają na nasze życie. Poszczególne wątki zderzają się z sobą i uzupełniają wzajemnie, rysując panoramę zróżnicowanych sposobów, w jakie technologiczne środowiska kształtują nasze afektywne skłonności.

Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Agnieszka Polska, „New Sun”, kadr z wideo, 13 min., 2017. Dzięki uprzejmości Żak Branicka Berlin i Overduin & Co., Los Angeles
Basel Abbas i Ruanne Abou-Rahme, „And Yet My Mask Is Powerful”, kadr z wideo, 2016. Dzięki uprzejmości artystów
Agnieszka Polska, „New Sun”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Basel Abbas i Ruanne Abou-Rahme, „And Yet My Mask Is Powerful”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Agnieszka Polska, „New Sun”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus

Choć jako indywidualne i kolektywne ciała poddajemy się wpływowi tych czynników, ich działanie niekoniecznie stanowi dramatyczną lub mobilizującą siłę. Musimy się przygotować na zderzenie, jako że następuje ono już wtedy, gdy zaczynamy się szykować – w oczekiwaniu na niebezpieczeństwa i nieszczęścia, które często pozostają jedynie potencjalne lub wyimaginowane.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Mehraneh Atashi, Samson Young, Agnieszka Polska, Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme, Jacob Kirkegaard, Sidsel Christensen, Jonathan Reus, Yao Qingmei, Thomas Swinkels, Cilia Erens
Wystawa
Brace for Impact
Miejsce
De Appel, De School, Schiphol Airport, Stedelijk Museum, Amsterdam
Czas trwania
20.04–20.05.2018
Osoba kuratorska
Sun A Moon, Luay Al Derazi, Jagna Lewandowska, Ong Jo-Lene, Arkadiusz Półtorak, Miriam Wistreich
Strona internetowa
deappel.nl
Indeks
Agnieszka Polska Arkadiusz Półtorak Basel Abbas Cilia Erens De Appel De School Jacob Kirkegaard Jagna Lewandowska Jonathan Reus Luay Al Derazi Mehraneh Atashi Miriam Wistreich Ong Jo-Lene Ruanne Abou-Rahme Samson Young Schiphol Airport Sidsel Christensen Stedelijk Museum Sun A Moon Thomas Swinkels Yao Qingmei

Najczęściej czytane

1
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
2
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
3
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
4
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
5
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
6
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Brace for Impact” w Amsterdamie — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności