„Brace for Impact” w Amsterdamie
Brace for Impact to projekt odsłaniający relacje pomiędzy technologią i afektem. U zarania ery cyfrowej stykaliśmy się z technooptymistycznymi obietnicami bezproblemowych transakcji, nieskrępowanej globalnej komunikacji i dotarcia z jednego miejsca w drugie w mgnieniu oka. Otaczają nas technologie, które zarazem nas wspomagają i uciskają – od inteligentnych budzików optymalizujących nasze cykle snu po infrastruktury logistyczne zwiększające tempo produkcji i produktywności ludzi, transportu, kapitału, obrazów i idei. Do jakiego stopnia ludzie stali się częścią wszechogarniającego skomputeryzowanego ekosystemu staje się widoczne, gdy dochodzi do awarii.
Wraz z kolejnymi pokoleniami i narodzinami coraz większej liczby „rdzennych cyfrowych obywateli” utopijny technoentuzjazm zaczął wygasać. Do głosu doszły obawy o niezależność internautów, zaczęto rozmawiać o ich uwikłaniu w struktury wspierające cyfrowych gigantów i systemy big data. Współczesna kultura przesiąknięta jest pesymizmem. Nastroje oscylują pomiędzy zrezygnowaną akceptacją a paniką w oczekiwaniu na rychłe załamanie – tak czy owak przepełnionymi poczuciem, że koniec jest bliski. NIeuświadomione napięcia zakorzenione są w naszych ciałach, dusząc się pod powierzchnią i kiełkując w utajoną, dwuznaczną siłę.
Artyści biorący udział w wystawie Brace for Impact obierają tę sytuację za punkt wyjścia i zwracają uwagę na przemożny, częściowo tylko uświadomiony wpływ, jaki technologie i ich polityczne reprezentacje wywierają na nasze życie. Poszczególne wątki zderzają się z sobą i uzupełniają wzajemnie, rysując panoramę zróżnicowanych sposobów, w jakie technologiczne środowiska kształtują nasze afektywne skłonności.
Choć jako indywidualne i kolektywne ciała poddajemy się wpływowi tych czynników, ich działanie niekoniecznie stanowi dramatyczną lub mobilizującą siłę. Musimy się przygotować na zderzenie, jako że następuje ono już wtedy, gdy zaczynamy się szykować – w oczekiwaniu na niebezpieczeństwa i nieszczęścia, które często pozostają jedynie potencjalne lub wyimaginowane.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Mehraneh Atashi, Samson Young, Agnieszka Polska, Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme, Jacob Kirkegaard, Sidsel Christensen, Jonathan Reus, Yao Qingmei, Thomas Swinkels, Cilia Erens
- Wystawa
- Brace for Impact
- Miejsce
- De Appel, De School, Schiphol Airport, Stedelijk Museum, Amsterdam
- Czas trwania
- 20.04–20.05.2018
- Osoba kuratorska
- Sun A Moon, Luay Al Derazi, Jagna Lewandowska, Ong Jo-Lene, Arkadiusz Półtorak, Miriam Wistreich
- Strona internetowa
- deappel.nl
- Indeks
- Agnieszka Polska Arkadiusz Półtorak Basel Abbas Cilia Erens De Appel De School Jacob Kirkegaard Jagna Lewandowska Jonathan Reus Luay Al Derazi Mehraneh Atashi Miriam Wistreich Ong Jo-Lene Ruanne Abou-Rahme Samson Young Schiphol Airport Sidsel Christensen Stedelijk Museum Sun A Moon Thomas Swinkels Yao Qingmei