NR 12/2023
04.05.2018

„Brace for Impact” w Amsterdamie

Redakcja
Mehraneh Atashi
„Brace for Impact” w Amsterdamie
Mehraneh Atashi

Brace for Impact to projekt odsłaniający relacje pomiędzy technologią i afektem. U zarania ery cyfrowej stykaliśmy się z technooptymistycznymi obietnicami bezproblemowych transakcji, nieskrępowanej globalnej komunikacji i dotarcia z jednego miejsca w drugie w mgnieniu oka. Otaczają nas technologie, które zarazem nas wspomagają i uciskają – od inteligentnych budzików optymalizujących nasze cykle snu po infrastruktury logistyczne zwiększające tempo produkcji i produktywności ludzi, transportu, kapitału, obrazów i idei. Do jakiego stopnia ludzie stali się częścią wszechogarniającego skomputeryzowanego ekosystemu staje się widoczne, gdy dochodzi do awarii.

Wraz z kolejnymi pokoleniami i narodzinami coraz większej liczby „rdzennych cyfrowych obywateli” utopijny technoentuzjazm zaczął wygasać. Do głosu doszły obawy o niezależność internautów, zaczęto rozmawiać o ich uwikłaniu w struktury wspierające cyfrowych gigantów i systemy big data. Współczesna kultura przesiąknięta jest pesymizmem. Nastroje oscylują pomiędzy zrezygnowaną akceptacją a paniką w oczekiwaniu na rychłe załamanie – tak czy owak przepełnionymi poczuciem, że koniec jest bliski. NIeuświadomione napięcia zakorzenione są w naszych ciałach, dusząc się pod powierzchnią i kiełkując w utajoną, dwuznaczną siłę.

Artyści biorący udział w wystawie Brace for Impact obierają tę sytuację za punkt wyjścia i zwracają uwagę na przemożny, częściowo tylko uświadomiony wpływ, jaki technologie i ich polityczne reprezentacje wywierają na nasze życie. Poszczególne wątki zderzają się z sobą i uzupełniają wzajemnie, rysując panoramę zróżnicowanych sposobów, w jakie technologiczne środowiska kształtują nasze afektywne skłonności.

Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Samson Young, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Mehraneh Atashi, „Brace for Impact” Node #1, De Appel, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Agnieszka Polska, „New Sun”, kadr z wideo, 13 min., 2017. Dzięki uprzejmości Żak Branicka Berlin i Overduin & Co., Los Angeles
Basel Abbas i Ruanne Abou-Rahme, „And Yet My Mask Is Powerful”, kadr z wideo, 2016. Dzięki uprzejmości artystów
Agnieszka Polska, „New Sun”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Basel Abbas i Ruanne Abou-Rahme, „And Yet My Mask Is Powerful”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus
Agnieszka Polska, „New Sun”, De School, Amsterdam, 2018, © Charlott Markus

Choć jako indywidualne i kolektywne ciała poddajemy się wpływowi tych czynników, ich działanie niekoniecznie stanowi dramatyczną lub mobilizującą siłę. Musimy się przygotować na zderzenie, jako że następuje ono już wtedy, gdy zaczynamy się szykować – w oczekiwaniu na niebezpieczeństwa i nieszczęścia, które często pozostają jedynie potencjalne lub wyimaginowane.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaMehraneh Atashi, Samson Young, Agnieszka Polska, Basel Abbas & Ruanne Abou-Rahme, Jacob Kirkegaard, Sidsel Christensen, Jonathan Reus, Yao Qingmei, Thomas Swinkels, Cilia Erens
WystawaBrace for Impact
MiejsceDe Appel, De School, Schiphol Airport, Stedelijk Museum, Amsterdam
Czas trwania20.04–20.05.2018
Kuratorka / KuratorSun A Moon, Luay Al Derazi, Jagna Lewandowska, Ong Jo-Lene, Arkadiusz Półtorak, Miriam Wistreich
Strona internetowadeappel.nl
Indeks

Zobacz też