SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 02.07.2015 5 min

„Bóg Małpa” Honoraty Martin w BWA Wrocław

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
 Honorata Martin, Bez tytułu, technika mieszana, 2015, współpraca artystyczna: Michał Znojek, Antonina Dyblik, Maksymilian Podleśny

Honorata Martin, Bez tytułu, technika mieszana, 2015, współpraca artystyczna: Michał Znojek, Antonina Dyblik, Maksymilian Podleśny

W najnowszej wystawie w galerii Awangarda BWA Wrocław Honorata Martin wkracza na teren katastroficznego science-fiction. Znów drąży siebie, doświadcza własnych granic jako ludzkiej osoby i jako żywiej istoty. Czyni to tym razem używając jednej z najbardziej zmitologizowanych granicznych relacji definiujących człowieka – tej która wyodrębnia go spośród naczelnych.

 Honorata Martin, Twarze, cykl, akryl na płótnie, 2015, fragment ekspozycji

Honorata Martin, Twarze, cykl, akryl na płótnie, 2015, fragment ekspozycji

Wystawa Bóg Małpa, widok ekspozycji

Bóg Małpa, widok wystawy

Refleksja nad ludzkimi odruchami i potrzebami ustępuje w nowych pracach Martin kontemplacji śmiertelności, jako cechy wspólnej życia. Strach, ból, gwałt obserwujemy w jego skrajnie indywidualnym, osobistym wymiarze, ale też w skali gatunków. Wtedy nazywamy je zagrożeniem albo wymieraniem. To co różni obie obserwacje, czyli świadome przeżywanie, jest zarazem kluczowym albo „twardym” (Chalmers) problemem współczesności. Niemożliwym do uzgodnienia z naturalistycznym modelem wyjaśniania.

Honorata Martin, Naegleria fowleri, technika mieszana, 2014

Honorata Martin, Naegleria fowleri, technika mieszana, 2014

W ekstremalnych, groźnych dla przeżycia stanach i sytuacjach artystka doświadcza nagości życia. Indywidualną żałobę poddaje transgresji. Zestawia obrazy przywołujące śmierć bliskiej jej osoby i wyimaginowane momenty własnej śmierci ze śmiercią nieludzkich osób, małp, a także zmedializowane obrazy masakr, mordów, przemocy między- i wewnątrzgatunkowej. To próba wyjścia poza zawężony ludzki horyzont, spojrzenia na śmierć innych istot i na własną śmierć jako na coś, co już nastąpiło, ujrzenia jak mówi „w braku nadziei na ocalenie źródła spokoju”.

Bóg Małpa, widok wystawy

Bóg Małpa, widok wystawy

Honorata Martin, Z wysoka widok wydaje się piękniejszy, performans,  dokumentacja fotograficzna Kamila Chomicz, 2015

Honorata Martin, Z wysoka widok wydaje się piękniejszy, performans, dokumentacja fotograficzna Kamila Chomicz, 2015

Tytuł wystawy Bóg Małpa nawiązuje do fuzji dwóch opozycyjnych narracji, jakich Honorata Martin doświadczyła będąc dzieckiem. Lekcje religii opowiadały o pochodzeniu człowieka zupełnie inaczej niż lekcje biologii. Schizofreniczny program szkoły podstawowej w dziecięcym przekonaniu nie mógł się wykluczać, obie wersje w umyśle młodej artystki zlały się w jedną: Skoro człowiek pochodzi od małpy, a jednocześnie stworzył go Bóg na własne podobieństwo, to Bóg musi być także małpą. Dla nauczycieli dziecięca historyjka miała wymiar obrazoburczy, gdyż zwierzęcy status człowieka uwłacza chrześcijańskiej, antropocentrycznej wizji pochodzenia człowieka. Na wystawie zobaczymy coś wręcz przeciwnego. Natura człowieka jest naturą zwierzęcia, a jego śmierć podobną stratą, jak śmierć osobnika innego gatunku. Martin opowie o tym korzystając z różnych środków wyrazu, w tym malarstwa, rzeźby, wideo i dokumentacji performansu.

 Honorata Martin, Straszne tusz na papierze, 2015; Kości, instalacja 2015

Honorata Martin, Straszne, tusz na papierze, 2015; Kości, instalacja 2015

Honorata Martin, Moment, performans,  dokumentacja fotograficzna Michał Szlaga, 2015

Honorata Martin, Moment, performans, dokumentacja fotograficzna Michał Szlaga, 2015

Honorata Martin, Twarze, cykl, akryl na płótnie, 2015, fragment ekspozycji

Honorata Martin, Twarze, cykl, akryl na płótnie, 2015, fragment ekspozycji

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Honorata Martin
Wystawa
Bóg Małpa
Miejsce
galeria Awangarda BWA Wrocław
Czas trwania
29.05–5.07.2015
Osoba kuratorska
Anna Mituś
Fotografie
Alicja Kielan
Strona internetowa
bwa.wroc.pl
Indeks
Anna Mituś BWA Wrocław Galeria Awangarda BWA Wrocław Honorata Martin

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Bóg Małpa” Honoraty Martin w BWA Wrocław — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności