SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 26.05.2022 2 min

„Blue Is the Decayed Pink” Piotra Janasa w Thomas Erben Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Piotr Janas, bez tytułu, 2019, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery

Galeria Thomas Erben ma przyjemność zaprezentować pierwszą wystawę Piotra Janasa (ur. 1970, Warszawa) prezentującą obrazy powstałe w latach 2008-2020.

Działając w późnosurrealistycznym trybie odziedziczonym po polskiej awangardzie lat 60. i 70., po edukacji w pracowni prof. Jerzego Tchórzewskiego, Janas traktuje płótno jako samo ciało, poddając je specyficznemu, fizycznemu i psychicznemu nadużyciu, które odzwierciedla warunki postindustrialnego życia. Rozciągnięte, podziurawione, skorodowane, krwawiące „postaci” obrazów Janasa zdają się przedstawiać zbutwiałe resztki wcześniejszych form ludzkich, które, choć już nie żyją, noszą w sobie ślad woli życia.

Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery

W filmie udostępnionym przez Janasa w ramach przygotowań do pokazu artysta — rozebrany do bielizny, z papierosem w dłoni — tańczy na odwrocie obrazu ułożonego twarzą do dołu na podłodze pracowni. Kiedy balansuje na noszach, podskakuje po ramie w klasycznych pozach baletowych, pręty wyginają się, grożąc pęknięciem pod ciężarem Janasa. Podobnie jak jego obrazy, obraz zawiera szereg kontrastów: elegancji muzyki z niezręcznością jego tańca; napięte płótno z miękkim ciałem; płaska siatka z ruchem w przestrzeni. Następuje wzajemne podporządkowanie, w którym zarówno artysta, jak i dzieło sztuki muszą podporządkować się wymaganiom drugiego.

Piotr Janas, „Bez tytułu/Barok”, 2016, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, bez tytułu (Koraliki), 2008, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Krzyż”, 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, 2020, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery

Opowiadanie Kafki Kolonia karna o wyimaginowanej więziennej wyspie, koncentruje się na skomplikowanym urządzeniu egzekucyjnym, które przez wiele godzin pisze tekst prawa na plecach oskarżonego, powodując tak silny ból, że wywołuje quasi-religijne objawienie, w którym skazany uświadamia sobie, że prawo jest obdarzone władzą. Ale z biegiem czasu nawet ta władza zaczyna słabnąć, a urządzenie popada w ruinę, wciąż zabijając swoje ofiary, ale ograbiając je z mistycznego doświadczenia, które dostarczyło jego jedynego uzasadnienia.

Podobnie jak w przypowieści Kafki, twórczość Piotra Janasa naznaczona jest egzystencjalnym lękiem, który przejawia się w brutalnych fantazjach i wyczuloną wrażliwością na absurd współczesnego życia, zwłaszcza w zracjonalizowanej moralności państwa i jego instytucji. Jeśli efekt Kafki miał odsłonić pustkę stojącą za abstrakcyjnością prawa, to obrazy Janasa pokazują, jak ta pustka deformuje podmiot, sprowadzając go do krwi i kości. W miarę jak prawo staje się coraz bardziej potworne, takie stają się też postacie Janasa, które zamiast współczucia budzą ambiwalentną atrakcję-odrazę.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Piotr Janas
Wystawa
Blue Is the Decayed Pink
Miejsce
Thomas Erben Gallery, Nowy Jork
Czas trwania
21.04.-04.06.2022
Fotografie
Philip Reed
Strona internetowa
www.thomaserben.com/
Indeks
Piotr Janas Thomas Erben Gallery

Najczęściej czytane

1
Krytyka 20.06.2025

Wymuszone wotum zaufania. „Oczy moje zwodzą pszczoły” w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Portret Barbara Woźniczka Portret Sonia Witak
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Na Dobry Początek 16.06.2025

16–22 czerwca

Redakcja
6
Do zobaczenia 13.06.2025

„Język kota liść paproci” Ziemowita Kmiecia w Ośrodku Sztuki Lescer

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Blue Is the Decayed Pink” Piotra Janasa w Thomas Erben Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności