26.05.2022

„Blue Is the Decayed Pink” Piotra Janasa w Thomas Erben Gallery

Piotr Janas, bez tytułu, 2019, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
„Blue Is the Decayed Pink” Piotra Janasa w Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, bez tytułu, 2019, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery

Galeria Thomas Erben ma przyjemność zaprezentować pierwszą wystawę Piotra Janasa (ur. 1970, Warszawa) prezentującą obrazy powstałe w latach 2008-2020.

Działając w późnosurrealistycznym trybie odziedziczonym po polskiej awangardzie lat 60. i 70., po edukacji w pracowni prof. Jerzego Tchórzewskiego, Janas traktuje płótno jako samo ciało, poddając je specyficznemu, fizycznemu i psychicznemu nadużyciu, które odzwierciedla warunki postindustrialnego życia. Rozciągnięte, podziurawione, skorodowane, krwawiące „postaci” obrazów Janasa zdają się przedstawiać zbutwiałe resztki wcześniejszych form ludzkich, które, choć już nie żyją, noszą w sobie ślad woli życia.

Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Blue Is the Decayed Pink”, widok wystawy,Thomas Erben Gallery, fot. Philip Reed, dzięki uprzejmości Thomas Erben Gallery

W filmie udostępnionym przez Janasa w ramach przygotowań do pokazu artysta — rozebrany do bielizny, z papierosem w dłoni — tańczy na odwrocie obrazu ułożonego twarzą do dołu na podłodze pracowni. Kiedy balansuje na noszach, podskakuje po ramie w klasycznych pozach baletowych, pręty wyginają się, grożąc pęknięciem pod ciężarem Janasa. Podobnie jak jego obrazy, obraz zawiera szereg kontrastów: elegancji muzyki z niezręcznością jego tańca; napięte płótno z miękkim ciałem; płaska siatka z ruchem w przestrzeni. Następuje wzajemne podporządkowanie, w którym zarówno artysta, jak i dzieło sztuki muszą podporządkować się wymaganiom drugiego.

Piotr Janas, „Bez tytułu/Barok”, 2016, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, bez tytułu (Koraliki), 2008, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, „Krzyż", 2009, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery
Piotr Janas, 2020, dzięki uprzejmości artysty, Fundacji Galerii Foksal i Thomas Erben Gallery

Opowiadanie Kafki Kolonia karna o wyimaginowanej więziennej wyspie, koncentruje się na skomplikowanym urządzeniu egzekucyjnym, które przez wiele godzin pisze tekst prawa na plecach oskarżonego, powodując tak silny ból, że wywołuje quasi-religijne objawienie, w którym skazany uświadamia sobie, że prawo jest obdarzone władzą. Ale z biegiem czasu nawet ta władza zaczyna słabnąć, a urządzenie popada w ruinę, wciąż zabijając swoje ofiary, ale ograbiając je z mistycznego doświadczenia, które dostarczyło jego jedynego uzasadnienia.

Podobnie jak w przypowieści Kafki, twórczość Piotra Janasa naznaczona jest egzystencjalnym lękiem, który przejawia się w brutalnych fantazjach i wyczuloną wrażliwością na absurd współczesnego życia, zwłaszcza w zracjonalizowanej moralności państwa i jego instytucji. Jeśli efekt Kafki miał odsłonić pustkę stojącą za abstrakcyjnością prawa, to obrazy Janasa pokazują, jak ta pustka deformuje podmiot, sprowadzając go do krwi i kości. W miarę jak prawo staje się coraz bardziej potworne, takie stają się też postacie Janasa, które zamiast współczucia budzą ambiwalentną atrakcję-odrazę.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPiotr Janas
WystawaBlue Is the Decayed Pink
MiejsceThomas Erben Gallery, Nowy Jork
Czas trwania21.04.-04.06.2022
FotografiePhilip Reed
Strona internetowawww.thomaserben.com/
Indeks

Zobacz też