SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 20.11.2018 3 min

„Black Noise” Dawida Czycza w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
W sklepie

O współczesnym malarstwie polskim pisze Piotr Policht

Black Noise to projekt powstały z potrzeby przepracowania tematu przemijania, w równy sposób dotyczącego ulotnej w swym charakterze materii, jak i idei, które na przestrzeni czasu zmieniają się, ewoluują, a w końcu odchodzą w zapomnienie.

Prezentowana w Wozowni wystawa składa się z obrazów, przestrzennej martwej natury oraz instalacji dźwiękowej, które budują wspólny, jednolity przekaz. Czynnikiem spajającym jest wszechobecna czerń wywołująca wrażenie zanikania poszczególnych elementów pracy, rozmywania się i zatapiania w mrok.

Black Noise silnie nawiązuje do popularnego w sztuce dawnej nurtu malarstwa wanitatywnego, operującego motywami, które w metaforyczny sposób odnoszą się do upływu czasu, nietrwałości i przemijalności życia oraz przypominają człowiekowi o jego śmiertelności. W wanitatywnych kompozycjach często odnajdziemy przedstawienia czaszek, więdnących roślin czy zegarów. Popularne były także wizerunki instrumentów muzycznych i nut, bowiem wszystko, co wiązało się z muzyką, która umiera już w momencie swojego powstawania, akcentowało ulotność i przemijalność. Czycz rozmywa kontury przedstawianych przez siebie przedmiotów, jakby były niewyraźnym wspomnieniem czegoś, co kiedyś istniało, lecz popadło w niebyt. Artysta nie traktuje też poszczególnych obrazów jak samodzielnych, oddzielnych prac – myśli o nich jako o pewnej całości, której swobodny układ aranżacyjny sygnalizuje stan porzucenia i zapomnienia.

Kolejnym ważnym punktem odniesienia dla projektu Black Noise jest martwa natura – również barokowa w swej formie i symbolice. Z oddali ta animalistyczno-floralna kompozycja przypomina czarną, nieokreśloną masę o zlewających się kształtach. Jednak przy bliższym kontakcie można wyróżnić w niej sylwetki poszczególnych zwierząt, których ugruntowana w historii sztuki symbolika wpływa na interpretację całej instalacji. Dziczyzna – pojawiająca się często w XVII-wiecznym malarstwie – sygnalizuje obfitość i luksus, ale także znikomość doczesnego życia. Rozkwitające kwiaty oznaczają witalność i siłę życia, więdnące – przemijanie, cięte zaś – śmierć. Jak podkreśla Czycz: „Flora i fauna występujące w mojej instalacji nie są jednoznacznie ukazane jako martwe. Zależało mi na zbudowaniu kompozycji, która znajduje się na pograniczu życia i śmierci”. Obecne w instalacji bezpośrednie cytaty z barokowego malarstwa mają koncentrować uwagę widza na ulotnym charakterze sztuki, która w swej istocie jest mieszanką materii i idei.

Tytuł Black Noise nawiązuje do zjawiska akustycznego – szumu emitowanego przez obiekt, który w swojej warstwie wizualnej przypomina czarny, monochromatyczny, abstrakcyjny obraz. Dźwięk ten nadaje całej ekspozycji nieco metafizyczny charakter, a podczas dłuższego odbioru może być uciążliwy i trudny do zniesienia. Jest on także czynnikiem, który pozwala przenieść temat przemijania w wymiar, który mimowolnie wypełnia przestrzeń pomiędzy poszczególnymi przedmiotami.

Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy
Dawid Czycz, „Black Noise”, widok wystawy

Dawid Czycz – urodzony w Krakowie w 1986 r. W latach 2002–2006 uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. J. Czapskiego w Krakowie. W latach 2006–2011 studiował malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych  w Krakowie. Współpracował z galerią Zderzak. Jest autorem kilku wystaw indywidualnych m.in.: Nie do patrzenia w galerii Arttrakt, Woodland w galerii Zderzak, 5200 litrów w PSW Fundation, Ciała stałe oraz O wadach w galerii Zderzak. Brał również udział w licznych wystawach zbiorowych  w kraju i za granicą. Obecnie mieszka oraz tworzy w Krakowie.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Dawid Czycz
Wystawa
Black Noise
Miejsce
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Czas trwania
9.11–28.11.2018
Fotografie
Kazimierz Napiórkowski
Strona internetowa
wozownia.pl
Indeks
Dawid Czycz Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Black Noise” Dawida Czycza w Galerii Sztuki Wozownia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności