SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Krytyka 26.10.2013 6 min

Poważne zabawy na Biennale w Göteborgu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Mapa Teatro, "The Holy Innocents", fot. Rolf Abderhalden

Mapa Teatro, „The Holy Innocents”,
fot. Rolf Abderhalden

„To tylko zabawa!” Kiedy bawimy się jak dzieci, zagłębiamy się w swoistym kontekście zabawy i jej własnych regułach. Ale zabawa jest jednocześnie sposobem na przepracowanie i ogarnięcie otaczającego świata, w tym również jego niesprawiedliwości i makabrycznych wydarzeń. Lars Bang Larsen w swoim tekście do katalogu tegorocznego Biennale w Göteborgu zwraca uwagę na to, że słowa „To tylko zabawa…” rozpoczynają również zdania, które zawsze kończą się opisem zamieszania, konfliktu i tragicznych wydarzeń.

Tematem tegorocznej edycji Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej w Göteborgu, siódmego z rzędu, były zabawa i radykalna wyobraźnia. Dyrektorzy artystyczni – Stina Edblom och Edi Muka zwrócili się do pięciu kuratorów o pomoc w realizacji czterech różnych części projektu.

Psychic Warfare (performans)

Psychic Warfare

Punktem wyjścia wystawy Kateriny Gregos The politics of play w galerii Röda sten jest wypowiedź poety Alana Gilberta, że polityka bez wyobraźni to biurokracja. W ten sam sposób, zdaniem Gregos, sztuka zaangażowana politycznie bez wyobraźni staje się banałem. Tutaj jednak banał nie jest problemem. Różne środki wyrazu tworzą odznaczający się czarnym humorem fresk obrazujący wiele bolesnych punktów współczesnej polityki. Duże rzeźby Nevana Laharta z papier mâché przedstawiające kulę ziemską ze stopami, ogromny komputer, zburzony dom i inne obiekty umieszczone na środku podłogi tworzą atmosferę apokaliptycznego slapsticku. Wideo Fernanda Sancheza Castillo Pegasus dance przedstawia dwa pojazdy wyposażone w armatki wodne, pokojowo zaangażowane w coś, co przypomina taniec albo zabawę godową z tryskającymi armatkami, ładnie sfilmowanymi w wieczornym świetle z lotu ptaka. Walc wiedeński dobiegający z wideo wypełnia salę, a na koniec staje się przyprawiającym o mdłości akompaniamentem do pozostałych dzieł w pomieszczeniu.

Fernando Sanchez Castillos, "Pegasus Dance" (2008)

Fernando Sanchez Castillos, „Pegasus Dance” (2008)

Dokładnie wtedy, kiedy zaczynam marzyć o ukróceniu tej swawoli, wystawa robi to za mnie. Na drugim piętrze napotykam feministyczny gniew Guerilla Girls i dane statystyczne oraz sporządzone przez Ninę Esber punkowe opisy kobiet, które potępia islam. Ogólnie rzecz biorąc wystawa Katariny Gregos stanowi godny przemyślenia i bardzo sprawnie skonstruowany dowód na działanie wyobraźni w walce przeciwko niesprawiedliwościom świata.

W części kuratorowanej przez Joannę Warszę: Art crime: Legally on the edge, odbywającej się wzdłuż „Wybrzeża Niezrealizowanych Marzeń”, publiczność może wcielić się w rolę śledczego na miejscu zbrodni. Czasami działa to naprawdę, a metaforyczny wymiar wzmacnia prace artystów, jak na przykład w „placach zabaw” artystki Mai Hammarén, wykorzystującej instrukcje do zabaw, które przywodzą na myśl słynne zamieszki w Göteborgu i wydarzenia w Liceum Schilleriska. Jeśli zabawa sprawia, że możemy zbliżyć się do kontrowersyjnych tematów, wyjawia ona także nasz stosunek do niebezpiecznych sytuacji, w których znajdują się inni. Jeśli za bardzo zbliża się do rzeczywistości, nie zawsze mamy ochotę bawić się dalej.

Maja Hammeren, "Eleven Years Later Göteborg" (2012)

Maja Hammeren, „Eleven Years Later Göteborg” (2012)

Projekt Offside: allt för melanin (Offside: Too Much Melanine) autorstwa Núrii Güell jest bardzo mocny. Zostaje nam tutaj zaoferowana „zabawa w chowanego z  nielegalną imigrantką”. Biennale zatrudniło do tego celu kobietę, której status uchodźcy jest w trakcie rozpatrywania. Zatrudnienie to może poprawić jej szanse na pozostanie w Szwecji. Kobieta przebywa na miejscu i w ramach godzin pracy bawi się w chowanego z odwiedzającymi, ale to zawsze oni odliczają, a ona się chowa.

Núria Güell, "Offside. Too Much Melanin" (2013)

Núria Güell, „Offside. Too Much Melanin” (2013)

Sekcja Claire Tancons AnarKrew: An anti-archives w Göteborgs Konsthall jest swoistym, trochę nierównym hołdem dla aktywistycznego karnawalizmu, ale wpisuje się mocno w lokalny kontekst za sprawą prywatnego archiwum Johana Heintza o karnawale w Göteborgu i undergroundowej kulturze tego miasta lat osiemdziesiątych.

gibca-anarkrew-2013-foto-attila-urban-pic1

„Exclude Me”, performans New Beauty Council, MYCKET i Mai Gunn

Play! Recapturing the radical imagination to budująca i dobrze zorganizowana edycja Biennale w Göteborgu, która w pomysłowy sposób wskazuje na polityczny potencjał fantazji i zabawy w sztuce. To ambitny, wart obejrzenia i poważny projekt.

Sunshine Socialist  Cinema (2012)

Sunshine Socialist Cinema (2012)

Markus Öhrn, "Magic Bullet" (2009)

Markus Öhrn, „Magic Bullet” (2009)

Tłumaczenie i konsultacja tekstu:  Instytut Polski w Sztokholmie (www.polskainstitutet.se)

Dziękujemy autorowi Johanowi Börjessonowi za zgodę na przedruk tłumaczenia tekstu, który ukazał się w dzienniku „Svenska Dagbladet” w dniu 12.09.2013 oraz Annie Tomaszewskiej za pomoc w pracy nad tekstem.

Przypisy

Stopka

Osoby autorskie
Johan Börjesson
Wystawa
Play! Recapturing the Radical Imagination, 7. Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej
Miejsce
Göteborg
Czas trwania
07.09 - 17.11.2013
Osoba kuratorska
Andjeas Ejiksson, Ragnar Kjartansson, Katerina Gregos, Claire Tancons, Joanna Warsza
Fotografie
Atilla Urban
Indeks
Andjeas Ejiksson Claire Tancons Joanna Warsza Johan Börjesson Katerina Gregos Międzynarodowe Biennale Sztuki Współczesnej w Göteborgu Ragnar Kjartansson

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
3
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Poważne zabawy na Biennale w Göteborgu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności