NR 22/2023

7-13 października

Redakcja
Agata Lankamer, Dziewczęcy Tatuaż Patriotyczny, dzięki uprzejmości galerii JEST
7-13 października
Agata Lankamer, Dziewczęcy Tatuaż Patriotyczny, dzięki uprzejmości galerii JEST

Bydgoszcz

Piąta odsłona Vintage Photo Festival wystartuje w piątek (11.10) w Bydgoszczy. Poświęcony fotografii analogowej festiwal nawiązuje do fotograficznych tradycji miasta, znalazło się jednak w jego ramach miejsce także dla współczesnych twórców fotografii cyfrowej, nawiązujących do fotografii analogowej. W ramach tegorocznej odsłony festiwalu zobaczymy m.in. wystawę poświęconą pionierkom bydgoskiej fotografii zawodowej od lat 80. XIX wieku do końca II wojny światowej, a także indywidualne pokazy Bogdana Konopki i Tomasza Gudzowatego.

Rie Yamada, Familien werden, dzięki uprzejmości Vintage Photo Festival

Kraków

Początek października w Krakowie upływa pod znakiem Unsoundu, który dostarczyć potrafi także zaskoczeń artystycznych. W przyszłym tygodniu w ramach festiwalowej wystawy powróci zza grobu nieaktywny od dłuższego czasu Henryk. We wtorek (8.10) w opuszczonym klubie Bingo, relikcie transformacji w samym centrum zgentryfikowanego krakowskiego śródmieścia, otworzy się firmowana przez Fundację Henryk, kuratorowana przez Anię Batko i Aleksandra Celustę wystawa Kochanie, zrobiliśmy Czarnobyl (albo schron w kształcie cygara). W przestrzeni, która już została sprzedana i szykowana jest pod kolejny hotelowy lub restauracyjny biznes, prace site-specific zaprezentują m.in. Martyna Kielesińska, Marta Krześlak i Bartosz Zaskórski.

Gdańsk

Po letnim Niefestiwalu gdańskie CSW Łaźnia szykuje kolejne wydarzenie w ramach cyklu Miasto i Sztuka. W najbliższy piątek (11.10) w galerii odbędzie się konferencja zatytułowana Miasto i sztuka. Co właściwie sprawia, że nasze miasta są tak odmienne, tak pociągające? Konferencja z udziałem wachlarza międzynarodowych ekspertów dotyczyć będzie perspektyw rozwoju sztuki współczesnej w przestrzeniach miejskich oraz roli miasta wobec realizacji artystycznych i kreowania przestrzeni wspólnych.

Tego samego dnia (11.10) w Kolonii Artystów otworzy się solowa wystawa Agaty Zbylut Tak bardzo na zawsze. Zobaczymy na niej premierowo tytułowy cykl fotograficznych autoportretów artystki, w których problematyzuje ona sposób patrzenia na kobiety i zjawisko ich społecznego „udomowienia”. Oprócz niej zobaczymy także dwie serie podejmujące motyw płaczu po niespełnionej miłości i naturalistyczną rzeźbę sprzed dziewięciu lat przedstawiajacą suczkę Misię, upamiętnioną po śmierci w jej najbardziej charakterystycznej pozie – wyczekiwania i patrzenia z miłością

Wolność jako produkt. Niefestiwal Miasto i Sztuka „Moja wolność” Pierwszą edycję Niefestiwalu MIasto i Sztuka w Gdańsku recenzuje Jakub Knera CZYTAJ!

Lublin

Podwójne otwarcie szykuje na piątek (11.10) Galeria Labirynt w dwóch swoich oddziałach – Labirynt 2 i Labirynt Plaza. W pierwszym z nich kontynuowany jest cykl prezentacji site-specific, do którego tym razem zaproszony został Wojciech Ireneusz Sobczyk. Jego Atlas chwastów odnosić się będzie do przed- i powojennej historii kamienicy, w której ulokowana jest galeria. Jeszcze w 1941 roku mieszkało w niej niespełna 80 osób pochodzenia żydowskiego, w powojennym spisie lokatorów odnaleźć można już wyłącznie polskie nazwiska. W drugiej przestrzeni otworzy się z kolei wystawa Wojciecha Gilewicza Akiyoshidai, na której artysta pokaże szereg prac wideo powstałych podczas jego podróży do Azji w ciągu ostatniej dekady.

Poznań

Solową wystawę w galerii FWD: zaprezentuje w sobotę (12.10) Piotr Bosacki. Na potrzeby wystawy Wiersze dwustronne (Tajemnica kelnerska) artysta przygotuje prywatne mini muzeum – obiekt-gablotę, w której znajduje się 10 okienek-witryn zawierających instalacje rzeźbiarskie. Możliwe do oglądania z dwóch stron, obiekty opatrzone zostaną także odmiennymi podpisami, uczestnicząc w dwóch różnych narracjach literackich.

© Hajar Moussa, dzięki uprzejmości Trafostacji Sztuki w Szczecinie

Szczecin

Jeśli dobrze znane wam są niewygodne rozmowy przy stole i wywiązujące się nieuchronnie podczas rodzinnych kolacji polityczne kłótnie, polecamy zainteresować się środowym (9.10) performansem Niny Backman w TRAFO. The Silence Meal to przygotowane przez fińską artystkę performatywne doświadczenie wspólnego posiłku w niecodziennej atmosferze absolutnej ciszy, w którym będzie można po wcześniejszym zapisie wziąć udział jako widz lub uczestnik-konsument. Dzień później w galerii otworzy się wystawa Michała Korchowca i marokańskiej artystki Hajar Moussa. Kuratorowana przez Stacha Rukszę Post Traumatic Sex Disorder to zmysłowa opowieść o dramacie ciała jako miejscu doświadczeń oraz potrzebie znalezienia bezpieczeństwa.

Toruń

Dwie nowe wystawy zaprezentuje w piątek (11.10) Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu. Bohaterami Levitas Agnieszki Rożnowskiej będą bezdomni z ulic Warszawy, Poznania, Paryża, Berlina, Wiednia oraz miejsca, w których przebywają, śpią i jedzą. Temat bezdomności dla artystki oznacza nie tylko brak przestrzeni mieszkalnej, stałego punktu odniesienia, ale przede wszystkim z stan zawieszenia – funkcjonowania pomiędzy realnym światem a otwartą przestrzenią. Z kolei Justyna Olszewska w Efemerydach opowiadać będzie procesie znikania w naprawdę szerokim zakresie, obejmującym zarówno skalę zjawisk astronomicznych, jak i życie codzienne.

Warszawa

Po dwóch latach od Otwartego Triennale w Orońsku, na które Horacy Muszyński przybył w towarzystwie grupy aktorów i planem nakręcenia fabuły łączącej horror z paradokumentem, jego ambitny projekt zaczyna nabierać kształtu. W czwartek (10.10) otworzy się wystawa Muszyńskiego w Project Roomie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, w ramach której artysta realizował będzie serial ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics). Jej wernisaż będzie jednocześnie pierwszym dniem zdjęciowym, a przez kolejny tydzień artysta pozostanie zamknięty w galerii z aktorami realizując zdjęcia do projektu, którego pierwszy odcinek zobaczymy z kolei podczas finisażu w listopadzie.

Wystaw pytających o kondycje współczesnej fotografii mieliśmy już w polskich instytucjach sporo, otwierana w sobotę (12.10) w Salonie Akademii wystawa Foto faktor podejdzie jednak do tego tematu od innej niż zazwyczaj strony. Kuratorowana przez Arkadiusza Karapudę ekspozycja zadawać będzie pytanie o status fotografii we współczesnych praktykach artystów nie będących fotografikami, takich jak Małgorzata Dmitruk, Paweł Nowak czy Igor Przybylski.

W Zachęcie trwa natomiast jesienna odsłona Projektu X. W czwartek (10.10) w jego ramach zobaczymy performans belgijskiej artystki Miet Warlop Koń. Mężczyzna, kobieta i żądza przygód, w którym czwórka performerów odgrywać będzie w galeryjnej scenerii scenę konnej przejażdżki. W weekend (12-13.10) w Zachęcie zainstaluje się z kolei choreografka i artystka Ivana Müller z instalacją performatywną Hors-Champ, w której udział biorą widzowie zgromadzeni w sztucznej “kolonii” złożonej z turystycznych namiotów.

Przypominamy też, że tylko do najbliższego czwartku (10.10) trwa nabór zgłoszeń do programu stypendialnego ±∞Zachęta dla doktorantów. Program skierowany jest do badaczy, którzy w swoich pracach podejmują analizę tematów powiązanych z szeroko pojętą działalnością Zachęty, począwszy od powstania TZSP, poprzez Centralne Biuro Wystaw Artystycznych, Państwową Galerię Sztuki aż po Zachętę – Narodową Galerię Sztuki, z uwzględnieniem takich zagadnień jak polityka kulturalna PRL, historia wystawiennictwa i muzeologii czy funkcjonowanie instytucji kultury w dobie transformacji.

Rafał Bujnowski, Springerin, 2003, dzięki uprzejmości Violi Wojnowski, fot: Thomas Bruns/Atlas Sztuki

Wrocław

Sporo nowych wystaw otworzy się w tym tygodniu we Wrocławiu. Tydzień rozpocznie galeria Entropia z jutrzejszym (8.10) wernisażem solowej wystawy malarza Tomasza Kałuży. Na Mam ci tyle do powiedzenia zaprezentuje on serię kilkunastu abstrakcyjnych, czarnych płócien, z jednej strony zanurzonej w tradycji malarstwa materii, z drugiej przybierających kształt dymków z komiksów czy internetowych komunikatorów, w których artysta mierzy się z paradoksem komunikacji i niewyrażalności.

Galeria OP ENHEIM powstała stosunkowo niedawno, zdołała już jednak zgromadzić niebagatelną kolekcję. W piątek (11.10) kolekcję tę wraz z pracami ze zbiorów ABIS, zgromadzonych przez niemieckiego kolekcjonera Ericha Marxa, zobaczymy na wystawie Die Sammlung___. Kuratorowana przez Kamę Wróbel ekspozycja to z jednej strony opowieść o przemianach społecznych, politycznych i gospodarczych w Europie i Ameryce drugiej połowy XX wieku, które znalazły odbicie w pracach takich artystów jak Robert Rauschenberg, Anselm Kiefer czy Wilhelm Sasnal. Z drugiej – punkt wyjścia do rozmowy o istocie kolekcjonowania, które we współczesnych czasach zaczęło nabierać społecznego wymiaru i wspólnotowego charakteru.

Dom otwarty, miasto zamknięte. Mirosław Bałka w OP ENHEIM Wystawę Mirosława Bałki "1/1/1/1/1" w OP ENHEIM recenzuje Marcin Ludwin CZYTAJ!

Tego samego dnia (11.10) w Muzeum Współczesnym Wrocław otworzy się kuratorowana przez Karolinę Jaklewicz Polska gościnność, na której zobaczymy prace m.in. Honoraty Martin, Moniki Drożyńskiej i Mirosława Bałki. Skonfrontuje się ona z tym, co pozostało dziś z tytułowej cechy, uznawanej za narodową chlubę, w istocie będącą raczej brutalnie weryfikowanym przez rzeczywistość mitem.

Po wakacyjnej przerwie z nową wystawą powróci w sobotę (12.10) wrocławski młody artist-run space JEST. Poprawka tematycznie sięgać będzie do podobnych wątków, co wystawa w MWW, koncentrując się na analizie współczesnego rozumienia patriotyzmu i zderzając zakorzenione w polskiej kulturze symbole ze współczesnymi realiami. Na wystawie zobaczymy dziewczęce tatuaże patriotyczne w pracy współtwórczyni galerii Agaty Lankamer, performans Mateusza Kowalczyka, który jako Szaman Polski przeprowadzi mecz o powodzenie artystek i artystów wrocławskich, oraz Nowy śpiewnik patriotyczny kolektywu Łaski.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też