6–12 czerwca

Redakcja
fot. Volodymyr Petrov, z wystawy "Cienka Linia", Fotofestiwal & Odesa Photo Days
6–12 czerwca
fot. Volodymyr Petrov, z wystawy "Cienka Linia", Fotofestiwal & Odesa Photo Days

Gorzów Wielkopolski

W najbliższy piątek (10.06) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim kolejny wspólny projekt zaprezentują Irmina Rusicka i Kasper Lecnim. It-it? swoim tytułem nawiązuje do Rzeźni numer pięć Kurta Vonneguta i podobnie jak amerykański autor, tak też Rusicka i Lecnim w swojej opowieści poruszać się będą w poprzek czasu i przestrzeni, kwestionując zarówno liniową koncepcję czasu, jak i linearny system produkcji.

Konstancin-Jeziorna

Kolejną odsłonę kolekcji Nocny Art Patrol, założonej przed dwoma laty w Krakowie przez Mariusza Horanina i regularnie eksponowaną we fragmentach w szeregu instytucji, zobaczymy tym razem w miejscu dość nieoczywistym – w Konstancińskim Domu Kultury Hugonówka. Wystawa Świat w moich oczach otworzy się w sobotę (11.06) i zobaczymy na niej prace m.in. Karoliny Jabłońskiej, Adama Rzepeckiego, Konrada Żukowskiego czy Dawida Czycza.

Pożar na Wiśle. Cracow Art Week Krakers 2020 O wybranych projektach w ramach Cracow Art Week Krakers 2020 pisze Hubert Gromny CZYTAJ!

Kraków

Gościnny pokaz dzieł z prywatnej Kolekcji Książąt Lubomirskich zobaczymy w Pawilonie Józefa Czapskiego, jednym z oddziałów krakowskiego Muzeum Narodowego. Na otwieranej w piątek (10.06) wystawie Sztuka nowoczesna z kolekcji Książąt Lubomirskich znajdą się prace kanonicznych twórców XX i początku XXI wieku, od Picassa przez Warhola po Damiena Hirsta. Ekspozycja prezentować będzie przede wszystkim prace w technice litografii, ale nie zabraknie także innych mediów, w tym dizajnu pod postacią foteli projektu Le Corbusiera.

Tego samego dnia (10.06) wystartuje tegoroczna edycja Cracow Art Week Krakers. Jedenasta już edycja ma być dla imprezy nowym otwarciem i spojrzeniem w przyszłość, a jej hasło przewodnie to pobrzmiewające whitmanowską frazą Jesteśmy wielością. Zawiera się w nim esencja wydarzenia, pod którego parasolem odbywają się co roku wystawy zarówno w regularnie działających galeriach, co efemerydach ożywających tylko na tę okazję. W tegorocznym programie znajdą się m.in. indywidualne wystawy Radka Szlęzaka (w Potencji), Marty Niedbał (w Elementarzu dla mieszkańców miast) oraz Marty Romankiv (w galerii Art Agenda Nova). Wśród pokazów zbiorowych warto zwrócić uwagę na wystawę Upiorek, kuratorowaną przez Anię Batko w galerii Mysia Norka, z udziałem Nina Paszkowski, Krzysztofa Gila i Marcina Janusza, inspirowaną z jednej strony Upiorem. Historią naturalną Łukasza Kozaka, a z drugiej parodiującymi opowieści grozy Opętanymi Gombrowicza. W zaadaptowanym na potrzeby wystawy lokalu przy ulicy Jabłonowskich zobaczymy z kolei zatytułowaną Wczoraj umarłem 432 miliardy razy prezentację kolektywu OWL, który tworzą Natalia Kopytko, Tomasz Bugajski, Szymon Kobylarz, Marcin Sipiora, Dominik Stanisławski i Bartek Węgrzyn, a w jednym z najnowszych miejsc na artystycznej mapie Krakowa, Galerii Szaber, kuratorowaną przez Kubę Skoczka wystawę Bagno/Gąbka z udziałem m.in. Cyryla Polaczka i Xaverego Deskura.

Łódź

W Łodzi z kolei rusza w ten czwartek (9.06) dwudziesta pierwsza edycja Fotofestiwalu. Tegoroczna odsłona skupiać się będzie na tematach związanych ze wspólnotą, szczególnie aktualnych w obecnej sytuacji politycznej w naszym regionie. Z tego też powodu Fotofestiwal będzie w tym roku imprezą nie tylko łódzką – do współpracy zaproszono festiwale z Białorusi i Ukrainy, które w tym roku nie mogły odbyć się w swoich państwach. Dzięki temu na program festiwalu składać się będzie łącznie ponad czterdzieści wystaw i wydarzeń towarzyszących prezentowanych w kilku centrach festiwalowych i rozsianych po mieście. W programie głównym znajdzie się m.in. Wolność_Równość_Bioróżnorodność! – ekspozycja proponująca rozszerzone na relacje ze zwierzętami, mikroorganizmami czy grzybami pojęcie wspólnoty – czy wystawa Migracje, przekonująca, że działania artystyczne mają realną moc wpływania na życie jednostek.

DOMIE – miejsce, do którego dążymy. Rozmowa z Martyną Miller i Katarzyną Wojtczak Z twórczyniami DOMIE rozmawia Anna Sidoruk CZYTAJ!

Poznań

W marcu tego roku Martyna Miller, jedna z założycielek DOMIE, we współpracy z Rafałem Żarskim, Martą Węglińską i Gosią Patalas zainicjowała cotygodniowe niedzielne pikniki dla sąsiedzkiej społeczności. W ten piątek zobaczymy pokłosie owych spotkań pod postacią wystawy sąsiedzkiej Widok z okna. Jej podstawą będzie wymiana fotograficznych spojrzeń, nawiązujących do pierwszej fotografii w historii – Widoku z Okna w Le Gras Nicephora Niepce’a, który to widok przypomina nieco scenerię poznańskiego podwórka, gdzie mieści się DOMIE.

Bartłomiej Hajduk, „Odlot babci”, 2022, dzięki uprzejmości galerii Monopol

Warszawa

Kompozytor i gitarzysta Raphael Rogiński w tę środę (8.06) w Pracowni Wschodniej zaprezentuje mniej znaną stronę swojej aktywności twórczej. Na Polifigurze zobaczymy jego akwarele, gwasze, rysunki i krótkie filmy pełne surrealizujących motywów i nieoczekiwanych zestawień, w których pojawiają się zarówno mutanty, jak i ocalali z Zagłady, Morze Czarne i na nowo zbudowana Warszawa. Opowieść wizualną dopełniać będzie też muzyka, jako że wystawa połączona będzie z koncertem Rogińskiego.

Obrazy Cezarego Poniatowskiego z kolekcji Tomasza Pasieka zobaczymy na otwieranej w czwartek (9.06) w Clay.warsaw wystawie Żądło, kuratorowanej przez Ewę Tatar. Pozwoli ona prześledzić formalną ewolucję artysty od czasu głośnego debiutu przed niemal dekadą i czarno-białych, piktogramowych przedstawień, po prace o coraz bardziej rozbudowanej fakturze i organicznych formach. Prezentacja prac z kolekcji Pasieka będzie więc de facto pierwszą próbą retrospektywnej prezentacji dorobku Poniatowskiego.

Z kolei w Galerii HOS tego samego dnia (9.06) solową wystawę zaprezentuje Jakub Słomkowski. Olbrzym to opowieść zbudowana na węglu, jednym z podstawowych budulców w nowych pracach artysty, materiale unaoczniającym upływ dziejów, pomost między prehistorią a teraźniejszością i przyszłością. Słomkowski sięga po węgiel nie tylko w kontekście klimatycznym, w jakim zwykle się on pojawia, ale także odwołuje się do jego znaczeń symbolicznych i obecnej wagi geopolitycznej jako jednego z podstawowych surowców eksportowych Rosji. Olbrzym to przy tym rodzaj nowego otwarcia w praktyce artysty, rozpoczynającego budowanie rozległego archiwum obiektów i symboli związanych z „nową domeną kosmiczną”, ludzką fantazją o podboju kosmosu.

Tego samego dnia (9.06) otworzy się ostatnia już wystawa w ramach tegorocznego Project Roomu w CSW Zamek Ujazdowski, przebiegającego z perturbacjami związanymi z rezygnacją dwojga wyłonionych w konkursie uczestników. Serię sześciu pokazów zamyka Wszystko, co mam(y) Antoniny Konopelskiej. W swoim nowym projekcie artystka ponownie pracuje z inscenizowanymi i prowokowanymi sytuacjami dokamerowymi, łączy osobiste przeżycia i dokumentalne badania. Wystawa powstała we współpracy z żyjącą z dysocjacyjnym zaburzeniem tożsamości Leną oraz kostiumografką Julie Weiss, autorką kostiumów do takich filmów jak American Beauty czy Las Vegas Parano.

Veronika Ivashkevich, Bez tytułu, akwarela i pastel na papierze, 2021, dzięki uprzejmości Krupa Gallery

O cyklu życia, śmierci, reinkarnacji i międzygatunkowej jedności opowiadać będzie otwierana w piątek (10.06) w galerii Monopol zbiorowa wystawa Sugar and Salt, kuratorowana przez Marcelinę Grześkiewicz i Franciszka Smorędę. Opowieść nawiązująca do tradycyjnej angielskiej baśni o ojcu i dwóch córkach oraz sporze o tytułowe cukier i sól na wystawie budowana będzie m.in. poprzez prace Ølega&Kaśki, akwarele Magdaleny Starskiej, reliefy Kláry Jakeš czy dźwiękowy esej Jagody Dobeckiej.

Wrocław

Indywidualna wystawa Jerzego Andruszki Soviet go home! otworzy się jutro (7.06) w Galerii Entropia. Artysta powróci w niej do projektu z 2013 roku, powstałego przy okazji dwudziestej rocznicy wyjścia wojsk radzieckich z Polski. Andruszko zaprezentuje m.in. obelisk, którego kluczowym elementem są ceramiczne, wojskowe buty, tzw. sapogi – obiekt o dadaistycznym rodowodzie przywodzący na myśl z jednej strony Suszarkę do butelek Duchampa, z drugiej sowieckie formy pomnikowe. Podobnie jak inne ready mades prezentowane na wystawie zyskuje on przygnębiająco aktualny rys w obliczu sytuacji w Ukrainie.

Kolejna odsłona Sceny Letniej Krupa Gallery, czyli wakacyjnych wystaw organizowanych w tymczasowych przestrzeniach galerii na Bulwarze Staromiejskim we Wrocławiu, wystartuje w ten piątek (10.06). Rozpoczną ją dwie indywidualne wystawy. Na I don’t wanna wake up from this tonight Veroniki Ivashkevich zobaczymy obrazy owiane aurą nostalgii i melancholii, w których jednak smutek miesza się z radością, rzeczy najwyższej wagi z najbardziej błahymi, a zapożyczone z filmów kadry z prywatnymi wspomnieniami i wyobrażeniami artystki. Polityka dźwięku Aleksandra Baszynskiego będzie z kolei malarską opowieścią o wojnie informacyjnej, propagandzie, dezinformacji i rozmywających się granicach prawdy.

Paryż

W przestrzeni Biblioteki Polskiej w Paryżu Piotr Uklański zaprezentuje w czwartek (9.06) swoją solową wystawę zatytułowaną Il Tormento di Chopin. Biblioteka powstała w czasach rozbiorów, będąca skarbnicą polskiej kultury i narodowych miotologii, gdzie przechowywane są m.in. relikwie Fryderyka Chopina – maska pośmiertna, woskowy odlew dłoni i medalion z puklem włosów – stanie się scenerią opowieści koncentrującej się właśnie na postaci najsłynniejszego polskiego kompozytora i dwóch wiekach romantycznej i burzliwej historii Polaków na emigracji w Paryżu. Uklański sięga m.in. do queerowych wątków w biografii Chopina, na pierwszy plan wydobywa także niemal nieobecne w prezentowanych na co dzień zbiorach Biblioteki kobiety.

Wiedeń

Poznaliśmy laureatów tegorocznej odsłony konkursu artystycznego STRABAG Artaward International, skierowanego tym razem do artystów i artystek z Polski, Słowacji, Czech, Węgier i Austrii. Nagrodę główną otrzymał Austriak Andreas Werner za wielkoformatowe prace na papierze o niejednoznacznym charakterze, jakby zawieszone między głęboką przeszłością a odległą przyszłością. Jednym z wyróżnień nagrodzony został z kolei za swoje abstrakcyjne płótna polski malarz Marcin Jasik. Prace wszystkich laureatów konkursu oglądać będzie można od piątku (10.06) w wiedeńskiej przestrzeni STRABAG Artlounge.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też