31 stycznia – 6 lutego
Bydgoszcz
Wystawy indywidualne dwóch artystek otworzą się w tym tygodniu w Galerii Miejskiej bwa W Bydgoszczy. Na otwieranym w środę (2.02) Woalu Magdaleny Karpińskiej zobaczymy prace artystki z ostatnich kilku lat malowane na jedwabiu i krążące wokół tematu natury płci. W obrazach na jedwabnych tkaninach znaczenie mają właściwości materiału: jego delikatność, kolor, a nawet zapach. Agata Jóźwiak na otwieranej w piątek (4.02) wystawie Niemalowanie. Krajobraz i tusz zaprezentuje z kolei pejzażowe kompozycje wykonane na papierze tuszem chińskim i japońskim.
Gdańsk
W swojej najnowszej wystawie, otwieranej w piątek (4.02) w Gdańskiej Galerii Miejskiej Bolesław Chromry mierzyć się będzie z wyjątkowo ciężkim tematem. Katechizm dla wszystkich klas odnosić się będzie pedofilii w Kościele katolickim poprzez obrazy, prace na papierze i ceramiczną instalację nawiązującą do legendy o fleciście z Hameln. Współtworzyć ją będą głosy innych twórców i twórczyń zaproszonych przez Chromrego do gościnnego udziału w wystawie, m.in. Anki Herbut, Agaty Biskup czy Adama Witkowskiego. Oddawanie głosu innym będzie zresztą niejako sednem projektu – do tematu artysta podchodzi bowiem nie od strony statystycznych danych, a przybliżając indywidualne, intymne historie ocalałych.
Tego samego dnia (4.02) w obu siedzibach Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia otworzy się wystawa Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen, wieńcząca serię kilkunastu artystyczno-naukowych rezydencji w ramach projektu Studiotopia realizowanego przez osiem europejskich instytucji kultury. Artystyczno-naukowa wymiana idei i metodologii koncentrowała się na tematach dzisiejszych wyzwań ekologicznych i społecznych, obejmując takie zagadnienia jak zanieczyszczenie wód i gór mikroplastikiem, zrównoważony system produkcji i dystrybucji żywności czy biomedycyna. Na kuratorowanej przez Maję i Reubena Fowkesów ekspozycji zobaczymy realizacje powstałe w wyniku tej współpracy.
Kraków
W ramach realizowanego przez Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie wieloletniego projektu w Galerii Podbrzezie otworzy się w czwartek (3.02) wystawa Sztuka i metafizyka. Postawy i strategie lat 2000 – 2020. Zaprezentuje ona przekrój postaw artystek i artystów wobec potrzeb i intuicji metafizycznych oraz religijnych, prac zrealizowanych w różnorodnych mediach i wyrastających z równie odmiennych opcji światopoglądowych. Ekspozycja kuratorowana przez Łukasza Murzyna i Rafała Solewskiego ma więc ambicję nie tylko zaprezentowania zarówno znanych, jak i mniej rozpoznanych prac (autorstwa m.in. Daniela Rycharskiego, Ady Karczmarczyk czy Artura Żmijewskiego), ale przede wszystkim przekroczenia podziałów i antagonizmów. W dniu otwarcia odbędzie się też dyskusja z udziałem Stanisława Rukszy, Rafała Solewskiego, Wiktorii Kozioł i o. Tomasza Biłki, którą poprowadzi Anna Grąbczewska.
Opole
Solowa wystawa Magdaleny Żołędź otworzy się w piątek (4.02) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Niska rozdzielczość to zwieńczenie kilkuletnich badań artystki dotyczących postfotografii oraz relacji widz-dzieło w perspektywie slow looking. Żołędź podchodzi do obrazów jako rodzaju żywych organizmów, a w filmowych i cyfrowych glitchartowych realizacjach wykorzystuje potencjał niedoskonałości, operuje powtarzalnością motywów i abstrakcyjnymi formami stawiając pytanie m.in. o to, kto decyduje o witalności obrazów. Podstawowym elementem opolskiej wystawy będzie sama instrukcja jej zwiedzania proponująca optymalny sposób nawiązania kontaktu z obrazem.
Słupsk i Ustka
Dwa lata po wystawie Z peryferii Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej zaprezentuje jej kontynuację. Kuratorzy Z peryferii vol. II, Edyta Wolska i Roman Lewandowski, ponownie przyglądać się będą praktykom artystycznym osadzonym w obszarach wiejskich, podmiejskich czy na przedmieściach, świadomie zdystansowanym od wielkich kulturowych centrów. Ekspozycja prezentowana będzie w trzech przestrzeniach wystawienniczych BGSW w Słupsku i Ustce, a znajdą się na niej prace m.in. Karola Palczaka, Michała Smandka czy Małgorzaty Zelek.
Warszawa
Od wtorku do soboty (2–5.02) w Nowym Teatrze zobaczyć będzie można spektakl Wstyd w reżyserii Małgorzaty Wdowik, w ubiegłym roku nagrodzony na Boskiej Komedii za scenariusz (autorstwa Wdowik i pisarki Weroniki Murek). Spektakl wieńczący trylogię reżyserki poświęconą emocjom to opowieść o trzech pokoleniach kobiet z jednej rodziny, wstydzie jako narzędziu budowania nierówności społecznych i jego dziedziczności.
Indywidualna wystawa Iwo Panasiewicza otworzy się w sobotę (5.02) w Piktogramie. Na Wiecznym zaduchu zobaczymy charakterystyczne dla artysty rysunki wykonane ołówkiem, wypełnione senną atmosferą przenikającą monochromatyczne, monotonne i nieco mroczne krajobrazy zaludnione przez tajemnicze, niewyraźne postaci.
Wrocław
Indywidualna wystawa Dominiki Kulczyńskiej otworzy się w piątek (4.02) w galerii SIC! BWA Wrocław. Jak najmniej śladów to opowieść zbudowana w kontrze do przekonania, że ludzkie życie ma znaczenie tylko wówczas, gdy po naszej śmierci zostaje po nas jakiś ślad. Tytułowe ślady odnoszą się też do kwestii środowiskowych – artystka pracująca przede wszystkim w medium ceramiki koncentrować się będzie również na tym, jaki ślad węglowy pozostawia po sobie cały proces produkcji i organizacji wystawy. We wrocławskiej galerii Kulczyńska wykreuje przestrzeń nawiązującą do architektury sakralnej, w której miejsce bóstwa zajmuje Ziemia i natura.
Tego samego dnia (4.02) w przestrzeniach 66P oraz Galerii Geppart otworzy się wystawa Happy The End. Wspólny projekt 66P i wrocławskiej ASP to wystawa-pożegnanie – pokaz prac zmarłych pod koniec ubiegłego roku Konrada Jarodzkiego i Pawła Jarodzkiego. W dwóch sąsiadujących z sobą przestrzeniach zobaczymy prace obu Jarodzkich, na różne sposoby dotykające poczucia kresu i radzenia sobie z końcem. Prezentacja Pawła Jarodzkiego składać się będzie z niepokazywanych wcześniej prac z ostatnich dwóch lat, z kolei ekspozycja Konrada Jarodzkiego prezentować będzie jednocześnie prace z początków jego kariery oraz ostatnie realizacje.
Od piątku do niedzieli (4–6.02) odbędzie się seria wydarzeń w ramach czwartej odsłony realizowanego przez Instytut Grotowskiego cyklu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Pierwszym z nich będzie spektakl site-specific dla jednego widza Alicja w krainie czarów Marcina Hericha, przetwarzający we współczesnych i uniwersalnych kontekstach motywy z książki Lewisa Carrolla i odnoszący się do faktów i mitów związanych z jego biografią. Tego samego dnia będzie można zobaczyć spektakl Natalii Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak Anatomie, dla którego kanwą stał się niemal trzystuletni japoński podręcznik anatomiczny opracowany z inicjatywy Sugity Genpaku. Wystawiany w sobotę spektakl Nie mów nikomu Adama Ziajskiejgo dotyczyć będzie budowania przestrzeni do dialogu, a lutową odsłonę cyklu zamkną w niedzielę performans Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz przedstawiający zapomniane historie osób mieszkających w łódzkim getcie w latach 1940-44 oraz koncert Marty Andrzejczyk.
Przypominamy również o dobiegającym powoli końca naborze zgłoszeń do tegorocznej edycji Triennale Rysunku Wrocław. Jego hasło brzmi Nie oglądaj się za siebie, prowokując do refleksji nad niewiadomym oraz nad tym, co należy zachować, a co odrzucić w perspektywie przełomu społecznego, ekonomicznego, politycznego, klimatycznego i technologicznego. Open call otwarty jest dla wszystkich artystek i artystów posługujących się medium rysunku, niezależnie od wieku i wykształcenia, przy czym sam rysunek rozumiany jest tu szeroko i obejmować może zarówno klasyczne prace na papierze, jak i przybierać formy instalacji, performansów czy wideo, w których widoczne jest „myślenie rysunkowe”. Nabór potrwa jeszcze do najbliższej soboty (5.02).