SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 31.01.2022 7 min

31 stycznia – 6 lutego

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Bolesław Chromry, Bez tytułu, dzięki uprzejmości Gdańskiej Galerii Miejskiej

Bydgoszcz

Wystawy indywidualne dwóch artystek otworzą się w tym tygodniu w Galerii Miejskiej bwa W Bydgoszczy. Na otwieranym w środę (2.02) Woalu Magdaleny Karpińskiej zobaczymy prace artystki z ostatnich kilku lat malowane na jedwabiu i krążące wokół tematu natury płci. W obrazach na jedwabnych tkaninach znaczenie mają właściwości materiału: jego delikatność, kolor, a nawet zapach. Agata Jóźwiak na otwieranej w piątek (4.02) wystawie Niemalowanie. Krajobraz i tusz zaprezentuje z kolei pejzażowe kompozycje wykonane na papierze tuszem chińskim i japońskim.

Gdańsk

W swojej najnowszej wystawie, otwieranej w piątek (4.02) w Gdańskiej Galerii Miejskiej Bolesław Chromry mierzyć się będzie z wyjątkowo ciężkim tematem. Katechizm dla wszystkich klas odnosić się będzie pedofilii w Kościele katolickim poprzez obrazy, prace na papierze i ceramiczną instalację nawiązującą do legendy o fleciście z Hameln. Współtworzyć ją będą głosy innych twórców i twórczyń zaproszonych przez Chromrego do gościnnego udziału w wystawie, m.in. Anki Herbut, Agaty Biskup czy Adama Witkowskiego. Oddawanie głosu innym będzie zresztą niejako sednem projektu – do tematu artysta podchodzi bowiem nie od strony statystycznych danych, a przybliżając indywidualne, intymne historie ocalałych.

1
Rozmowy 05.01.2018

Tylko żarty pozwolą nam przetrwać. Rozmowa z Bolesławem Chromrym

Portret Marta Kudelska

Tego samego dnia (4.02) w obu siedzibach Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia otworzy się wystawa Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen, wieńcząca serię kilkunastu artystyczno-naukowych rezydencji w ramach projektu Studiotopia realizowanego przez osiem europejskich instytucji kultury. Artystyczno-naukowa wymiana idei i metodologii koncentrowała się na tematach dzisiejszych wyzwań ekologicznych i społecznych, obejmując takie zagadnienia jak zanieczyszczenie wód i gór mikroplastikiem, zrównoważony system produkcji i dystrybucji żywności czy biomedycyna. Na kuratorowanej przez Maję i Reubena Fowkesów ekspozycji zobaczymy realizacje powstałe w wyniku tej współpracy.

Kraków

W ramach realizowanego przez Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie wieloletniego projektu w Galerii Podbrzezie otworzy się w czwartek (3.02) wystawa Sztuka i metafizyka. Postawy i strategie lat 2000 – 2020. Zaprezentuje ona przekrój postaw artystek i artystów wobec potrzeb i intuicji metafizycznych oraz religijnych, prac zrealizowanych w różnorodnych mediach i wyrastających z równie odmiennych opcji światopoglądowych. Ekspozycja kuratorowana przez Łukasza Murzyna i Rafała Solewskiego ma więc ambicję nie tylko zaprezentowania zarówno znanych, jak i mniej rozpoznanych prac (autorstwa m.in. Daniela Rycharskiego, Ady Karczmarczyk czy Artura Żmijewskiego), ale przede wszystkim przekroczenia podziałów i antagonizmów. W dniu otwarcia odbędzie się też dyskusja z udziałem Stanisława Rukszy, Rafała Solewskiego, Wiktorii Kozioł i o. Tomasza Biłki, którą poprowadzi Anna Grąbczewska.

Magdalena Żołędź, „Jesteś dla mnie tylko obrazem”, wydruk UV na aluminium, 100 x 200 cm, 2022

Opole

Solowa wystawa Magdaleny Żołędź otworzy się w piątek (4.02) w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Niska rozdzielczość to zwieńczenie kilkuletnich badań artystki dotyczących postfotografii oraz relacji widz-dzieło w perspektywie slow looking. Żołędź podchodzi do obrazów jako rodzaju żywych organizmów, a w filmowych i cyfrowych glitchartowych realizacjach wykorzystuje potencjał niedoskonałości, operuje powtarzalnością motywów i abstrakcyjnymi formami stawiając pytanie m.in. o to, kto decyduje o witalności obrazów. Podstawowym elementem opolskiej wystawy będzie sama instrukcja jej zwiedzania proponująca optymalny sposób nawiązania kontaktu z obrazem.

Słupsk i Ustka

Dwa lata po wystawie Z peryferii Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej zaprezentuje jej kontynuację. Kuratorzy Z peryferii vol. II, Edyta Wolska i Roman Lewandowski, ponownie przyglądać się będą praktykom artystycznym osadzonym w obszarach wiejskich, podmiejskich czy na przedmieściach, świadomie zdystansowanym od wielkich kulturowych centrów. Ekspozycja prezentowana będzie w trzech przestrzeniach wystawienniczych BGSW w Słupsku i Ustce, a znajdą się na niej prace m.in. Karola Palczaka, Michała Smandka czy Małgorzaty Zelek.

Warszawa

Od wtorku do soboty (2–5.02) w Nowym Teatrze zobaczyć będzie można spektakl Wstyd w reżyserii Małgorzaty Wdowik, w ubiegłym roku nagrodzony na Boskiej Komedii za scenariusz (autorstwa Wdowik i pisarki Weroniki Murek). Spektakl wieńczący trylogię reżyserki poświęconą emocjom to opowieść o trzech pokoleniach kobiet z jednej rodziny, wstydzie jako narzędziu budowania nierówności społecznych i jego dziedziczności.

1
Scena 27.03.2020

Reżyserowanie doświadczenia. Rozmowa z Małgorzatą Wdowik

Katarzyna Oczkowska

Indywidualna wystawa Iwo Panasiewicza otworzy się w sobotę (5.02) w Piktogramie. Na Wiecznym zaduchu zobaczymy charakterystyczne dla artysty rysunki wykonane ołówkiem, wypełnione senną atmosferą przenikającą monochromatyczne, monotonne i nieco mroczne krajobrazy zaludnione przez tajemnicze, niewyraźne postaci.

Wrocław

Indywidualna wystawa Dominiki Kulczyńskiej otworzy się w piątek (4.02) w galerii SIC! BWA Wrocław. Jak najmniej śladów to opowieść zbudowana w kontrze do przekonania, że ludzkie życie ma znaczenie tylko wówczas, gdy po naszej śmierci zostaje po nas jakiś ślad. Tytułowe ślady odnoszą się też do kwestii środowiskowych – artystka pracująca przede wszystkim w medium ceramiki koncentrować się będzie również na tym, jaki ślad węglowy pozostawia po sobie cały proces produkcji i organizacji wystawy. We wrocławskiej galerii Kulczyńska wykreuje przestrzeń nawiązującą do architektury sakralnej, w której miejsce bóstwa zajmuje Ziemia i natura.

Konrad Jarodzki, „Głowa”, 1970, olej na płótnie

Tego samego dnia (4.02) w przestrzeniach 66P oraz Galerii Geppart otworzy się wystawa Happy The End. Wspólny projekt 66P i wrocławskiej ASP to wystawa-pożegnanie – pokaz prac zmarłych pod koniec ubiegłego roku Konrada Jarodzkiego i Pawła Jarodzkiego. W dwóch sąsiadujących z sobą przestrzeniach zobaczymy prace obu Jarodzkich, na różne sposoby dotykające poczucia kresu i radzenia sobie z końcem. Prezentacja Pawła Jarodzkiego składać się będzie z niepokazywanych wcześniej prac z ostatnich dwóch lat, z kolei ekspozycja Konrada Jarodzkiego prezentować będzie jednocześnie prace z początków jego kariery oraz ostatnie realizacje.

Od piątku do niedzieli (4–6.02) odbędzie się seria wydarzeń w ramach czwartej odsłony realizowanego przez Instytut Grotowskiego cyklu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych. Pierwszym z nich będzie spektakl site-specific dla jednego widza Alicja w krainie czarów Marcina Hericha, przetwarzający we współczesnych i uniwersalnych kontekstach motywy z książki Lewisa Carrolla i odnoszący się do faktów i mitów związanych z jego biografią. Tego samego dnia będzie można zobaczyć spektakl Natalii Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak Anatomie, dla którego kanwą stał się niemal trzystuletni japoński podręcznik anatomiczny opracowany z inicjatywy Sugity Genpaku. Wystawiany w sobotę spektakl Nie mów nikomu Adama Ziajskiejgo dotyczyć będzie budowania przestrzeni do dialogu, a lutową odsłonę cyklu zamkną w niedzielę performans Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz przedstawiający zapomniane historie osób mieszkających w łódzkim getcie w latach 1940-44 oraz koncert Marty Andrzejczyk.

1
Krytyka 16.08.2019

Do trzech razy sztuka. Triennale Rysunku Wrocław 2019

Daria Skok

Przypominamy również o dobiegającym powoli końca naborze zgłoszeń do tegorocznej edycji Triennale Rysunku Wrocław. Jego hasło brzmi Nie oglądaj się za siebie, prowokując do refleksji nad niewiadomym oraz nad tym, co należy zachować, a co odrzucić w perspektywie przełomu społecznego, ekonomicznego, politycznego, klimatycznego i technologicznego. Open call otwarty jest dla wszystkich artystek i artystów posługujących się medium rysunku, niezależnie od wieku i wykształcenia, przy czym sam rysunek rozumiany jest tu szeroko i obejmować może zarówno klasyczne prace na papierze, jak i przybierać formy instalacji, performansów czy wideo, w których widoczne jest „myślenie rysunkowe”. Nabór potrwa jeszcze do najbliższej soboty (5.02).

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
31 stycznia – 6 lutego — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności