SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
NR 18/2025 Patronite 02.05.2025 3 min

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
„Spis treści” to przegląd wszystkiego, co najważniejsze w polskim świecie sztuki. „Spis treści” podsumowuje, prognozuje, a przede wszystkim porządkuje. Obszernie, czytelnie, wyczerpująco i z odnośnikami, również do ofert pracy w kulturze i sztuce. „Spis treści” publikujemy co miesiąc, tylko na Patronite SZUMU!
Andrea Fraser, „Museum Highlights: A Gallery Talk”, 1989, kadr z wideo, Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, PA, USA

Która wystawa rozsierdziła polski internet i dlaczego polskie gospodynie dwukrotnie dekorowały swoje domy? Jak to się stało, że w Białym Domu zawisł obraz „rosyjskiego Dalego” i jak ma wyglądać monumentalny park rzeźby, który ma uświetnić 250. urodziny Stanów Zjednoczonych? Kto z tych urodzin (i parku) z pewnością się nie cieszy?

Problemy z polskim wybielaniem

Podobno natura nie znosi próżni, a prawicowi influencerzy – miesiąca bez małpiego szału o instytucje kultury. W kwietniu w ogniu krytyki stanęła wystawa Wybielanie z Państwowego Muzeum Etnograficznego, kuratorowana przez Witka Orskiego i Magdalenę Wróblewską, dyrektorkę PME. Wieloletnie zainteresowanie Wróblewskiej kwestiami dekolonizacji i nowego spojrzenia na muzealne kolekcje poskutkowało wystawą, w której PME przygląda się własnym zbiorom – natomiast uwagę prawicowych influencerów przyciągnęło, zaraz obok ocenzurowania piersi na jednej z prezentowanych fotografii, sformułowanie o polskim „micie »kolonialnej niewinności«” . Gwałtowna reakcja prawicowych mediów wskazuje, że mit wciąż jest żywy, podobnie nie mniej żywe jest tropienie „lewackich” spisków. Natomiast dyskusja na temat skomplikowanej sytuacji półperyferiów z kolonialnymi ambicjami może być wyjątkowo daleka od romantycznych wyobrażeń o przepracowywaniu trudnej przeszłości, zwłaszcza jeżeli ton nadają tutaj komentatorzy sportowi i sympatyzujące z nimi anonimowe konta. W „Szumie” staramy się prowadzić ją od dawna, a o wystawie w PME pisze dla nas Monika Stobiecka.

From Colorado Russia with Love

Oficjalne portrety polityków to niewdzięczny kawałek chleba – ostatnio przekonała się o tym malarka Sarah A. Boardman, o której jednym z płócien na chwilę usłyszało pół świata, ponieważ skrytykował je Donald Trump. Powstały przez pięcioma laty obraz przedstawia obecnego prezydenta Stanów Zjednoczonych, a Boardman jest korzystającą z dość tradycyjnych metod portrecistką, która wygrała konkurs ogłoszony przez stanowy Kapitol w Kolorado na oficjalny portret prezydencki. O obrazie przypomniano sobie niedawno, a jego reprodukcja dotarła do Trumpa, który uznał, że jego twarz została „celowo zniekształcona”, sam obraz jest najgorszy z tych, które widział, a wcześniejszy o kilka lat portret Obamy jest lepszy, przez co – zdaniem polityka – malarka mogła stracić swój talent wraz z wiekiem. Ostatecznie portret wylądował w składziku, a w oczach republikanów i ich lokalnych wyborców malarka stała się przykładem niepatriotycznej postawy artystycznej.

Natomiast w Wielkim Foyer Białego Domu zawisł wizerunek oficjalnie zaaprobowany przez Trumpa – i choć artysta, który go wykonał pozostaje anonimowy, część internautów wskazuje na pewne podobieństwa do obrazu, który Trump otrzymał w prezencie od samego Władimira Putina. Autorem zamówionego przez Kreml obrazu jest Nikas Safronov, o którym tęgie wikipedyjne głowy piszą, że pracuje w stylu „dream vision”, przez co nazywany bywa „rosyjskim Salvadorem Dali”. Faktycznie, Safronov w swoim portfolio prezentuje szerokie spektrum tematów (od Sofii Loren, niedawno zmarłego papieża Franciszka, aż po Aleksandra Łukaszenkę), ale z Dalim łączy go po przede wszystkim głęboka i nieukrywana sympatia do dyktatorów.

To zaledwie fragment kwietniowego Spisu treści! Resztę znajdziesz na naszym profilu na Patronite.

Aleksy Wójtowicz – krytyk i historyk sztuki, redaktor „Magazynu Szum”, researcher i okazjonalnie kurator. Publikował m.in. w „Dwutygodniku”, „Dialogu”, „Widoku”, „MiejMiejsce” i oko.press. Zajmuje się głównie sztuką współczesną z perspektywy socjologicznej i visual culture, historią pola sztuki po 1989 roku w Polsce, związkami polityki i sztuki oraz tzw. zwrotem konserwatywnym.

Więcej

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Spis treści #28 — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności