NR 11/2023

28 października – 3 listopada

Redakcja
Bez tytułu (z serii Spacery), 2019, dzięki uprzejmości BWA Tarnów
28 października – 3 listopada
Bez tytułu (z serii Spacery), 2019, dzięki uprzejmości BWA Tarnów

Kalisz

Po ponad dekadzie od powstania takich ikonicznych dla dorobku Julity Wójcik prac jak wydziergany Falowiec, realizacje artystki podejmujące wątki architektoniczne zostaną zgromadzone i poddane namysłowi z nowej perspektywy na otwieranej w środę (30.10) wystawie Nieruchomości w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Specyficzne „portrety” wielkopłytowych bloków z epoki Gierka są z dzisiejszego punktu widzenia przedstawieniami nie tylko udomowionych mrówkowców z poprzedniej epoki, ale przestrzeni coraz bardziej pożądanych na rynku nieruchomości, w ich recepcji coraz istotniejszy staje się więc wątek ekonomiczny.

Edward Dwurnik, Autoportret, Nr. 94. Cykl XIV. Portret nr 814, 1982, olej, płótno, 92 x 73,5 cm

Łódź

W połowie grudnia w Fabryce Sztuki w Łodzi otworzy się wystawa poświęcona historii działającej w Łodzi od końcówki lat 70. do roku 1987, prowadzonej przez Janusza Zagrodzkiego galerii Ślad. Znajdą się na niej naturalnie prace artystów związanych z galerią, przede wszystkim klasyków neoawangardy, zarówno tej łódzkiej, z kręgu Warsztatu Formy Filmowej, jak i reprezentującej inne ośrodki, w tym Natalii LL czy Zbigniewa Warpechowskiego. Swoją cegiełkę do wystawy będą jednak mogli także dorzucić młodsi artyści, jako że historyczna prezentacja znaleźć ma dopełnienie w pokazie performansów wyłonionych w open callu. Chętni zgłaszać się mogą jeszcze do końca października na adres Galerii WY.

Radom

Dziś Radom nie jest może znany z dynamicznej sceny instytucjonalnej, ale swego czasu pokaźne kolekcje sztuki współczesnej budowało w tym mieście kilka placówek, z Muzeum im. Jacka Malczewskiego na czele. W ostatnich latach większość jego zbiorów przekazana została w depozyt do Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, które inauguruje właśnie cykl wystaw prezentujących zbiory sztuki współczesnej w Radomiu. Rozpocznie go otwierana już dziś (28.10) ekspozycja prac Edwarda Dwurnika, na której zobaczymy ponad dwadzieścia obrazów i niemal tyle samo rysunków z lokalnej kolekcji.

Zbyt straszne, żeby mogło być nieprawdziwe. Edward Dwurnik w Rastrze "Zbiórkę na placu" Edwarda Dwurnika w Rastrze recenzuje Stach Szabłowski CZYTAJ!

Szczecin

Programowy akceleracjonizm TRAFO trwa w najlepsze i po niedawnej serii kilku wernisaży, performansów i koncercie Nagrobków zobaczymy w szczecińskiej galerii kolejne wydarzenie w ramach kuratorowanego przez Emilię Orzechowską cyklu PERFOstacja. W środę (30.10) odbedzie się w TRAFO koncert artystki wizualnej, wokalistki i kompozytorki Antoniny Nowackiej, która została także jedną z rezydentek w ramach organizowanego przez Elżbietę Jabłońską programu W788 w Kozielcu. Środowy koncert to zarazem pierwsza z serii porezydencyjnych prezentacji w szczecińskiej galerii.

Tarnów

Krzysztof Maniak w ostatnim czasie zniknął nieco z instytucjonalnego pola widzenia, co nie znaczy, że przestał zajmować się sztuką, czyli w tym przypadku – chodzeniem po tuchowskich lasach, łąkach i wzgórzach. Podsumowanie trzyletnich przechadek i powstających przy ich okazji nieco bardziej namacalnych działań, od fotografii po pochówek znalezionych kości sarny, zobaczymy na kuratorowanej przez Sebastiana Cichockiego wystawie Wybrane filmy, fotografie, spacery i obiekty Krzysztofa Maniaka z lat 2016-2019 w tarnowskim BWA, która otworzy się w środę (30.10). Zobaczymy na niej różne formy dokumentacji działań Maniaka, od filmów po scenografię przeniesioną z tuchowskiego podwórka do galerii, składające się na refleksję o tym jak zinscenizowana i antropogeniczna jest pozamiejska natura.

Figura zatrzymania. Rozmowa z Krzysztofem Maniakiem Z Krzysztofem Maniakiem rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Warszawa

W księgarniach pojawiła się właśnie nowa powieść Jakuba Żulczyka, Czarne Słońce, której akcja toczy się w dystopijnej, faszystowskiej Polsce przyszłości. Przy okazji jej premiery kolektyw Zbiorowy zaprezentuje jutro (29.10) w Propagandzie wystawę HALUCY_NACJA, podejmującą kluczowy w książce temat autorytaryzmu. Artyści wezmą na warsztat ksenofobiczne lęki i własne polityczne niepokoje poruszając się na granicy teraźniejszości i niepokojąco realnej przyszłości rodem z powieści Żulczyka, wizualizując elementy kultury wizualnej z epoki oswojonej z przemocą i ciągłym stanem wyjątkowym.

Dominika Otto, Alperen Şahin, Neo Chung, Czy znasz tę stronę miasta, 2019, kadr z filmu

Wrocław

We Wrocławiu czekają nas w tym tygodniu dwa wydarzenia związane z międzynarodowymi festiwalami. Pierwszy z nich to 18. Międzynarodowy Dzień Animacji, odbywający się 28.10 na pamiątkę pierwszego publicznego pokazu animacji Emile Reynauda w 1892 roku w Paryżu. Wrocławską odsłonę MDA we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Twórców Filmu Animowanego od ponad dekady organizuje Galeria Entropia. W tym roku galeria zaprezentuje trzydniowy (28-30.10) program pokazów filmowych i wystaw, w którym znajdzie się miejsce zarówno dla nagrodzanych na festiwalu w Stuttgarcie animacji, jak i filmów studenckich realizowanych na wrocławskiej ASP.

Jako że Wrocław sztuką mediów stoi, w piątek (1.11) rozpocznie się też wystawa inaugurująca cykl pokazów w ramach The Wrong New Digital Art Biennale, nowego międzynarodowego biennale sztuki cyfrowej. Wrocławska odsłona biennale w nowopowstałej galerii Circle/Triangle Modern Art Gallery pożeniona zostanie także z projektem #nfcdab, przenoszącym sztukę cyfrową na smartfony widzów za pomocą qr kodów. Na wystawie #nfcdabatthewrong znajdą się prezentowane w ten sposób prace ponad trzydzieściorga artystek i artystów.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też