28 października – 3 listopada
Kalisz
Po ponad dekadzie od powstania takich ikonicznych dla dorobku Julity Wójcik prac jak wydziergany Falowiec, realizacje artystki podejmujące wątki architektoniczne zostaną zgromadzone i poddane namysłowi z nowej perspektywy na otwieranej w środę (30.10) wystawie Nieruchomości w Galerii Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu. Specyficzne „portrety” wielkopłytowych bloków z epoki Gierka są z dzisiejszego punktu widzenia przedstawieniami nie tylko udomowionych mrówkowców z poprzedniej epoki, ale przestrzeni coraz bardziej pożądanych na rynku nieruchomości, w ich recepcji coraz istotniejszy staje się więc wątek ekonomiczny.
Łódź
W połowie grudnia w Fabryce Sztuki w Łodzi otworzy się wystawa poświęcona historii działającej w Łodzi od końcówki lat 70. do roku 1987, prowadzonej przez Janusza Zagrodzkiego galerii Ślad. Znajdą się na niej naturalnie prace artystów związanych z galerią, przede wszystkim klasyków neoawangardy, zarówno tej łódzkiej, z kręgu Warsztatu Formy Filmowej, jak i reprezentującej inne ośrodki, w tym Natalii LL czy Zbigniewa Warpechowskiego. Swoją cegiełkę do wystawy będą jednak mogli także dorzucić młodsi artyści, jako że historyczna prezentacja znaleźć ma dopełnienie w pokazie performansów wyłonionych w open callu. Chętni zgłaszać się mogą jeszcze do końca października na adres Galerii WY.
Radom
Dziś Radom nie jest może znany z dynamicznej sceny instytucjonalnej, ale swego czasu pokaźne kolekcje sztuki współczesnej budowało w tym mieście kilka placówek, z Muzeum im. Jacka Malczewskiego na czele. W ostatnich latach większość jego zbiorów przekazana została w depozyt do Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia, które inauguruje właśnie cykl wystaw prezentujących zbiory sztuki współczesnej w Radomiu. Rozpocznie go otwierana już dziś (28.10) ekspozycja prac Edwarda Dwurnika, na której zobaczymy ponad dwadzieścia obrazów i niemal tyle samo rysunków z lokalnej kolekcji.
Szczecin
Programowy akceleracjonizm TRAFO trwa w najlepsze i po niedawnej serii kilku wernisaży, performansów i koncercie Nagrobków zobaczymy w szczecińskiej galerii kolejne wydarzenie w ramach kuratorowanego przez Emilię Orzechowską cyklu PERFOstacja. W środę (30.10) odbedzie się w TRAFO koncert artystki wizualnej, wokalistki i kompozytorki Antoniny Nowackiej, która została także jedną z rezydentek w ramach organizowanego przez Elżbietę Jabłońską programu W788 w Kozielcu. Środowy koncert to zarazem pierwsza z serii porezydencyjnych prezentacji w szczecińskiej galerii.
Tarnów
Krzysztof Maniak w ostatnim czasie zniknął nieco z instytucjonalnego pola widzenia, co nie znaczy, że przestał zajmować się sztuką, czyli w tym przypadku – chodzeniem po tuchowskich lasach, łąkach i wzgórzach. Podsumowanie trzyletnich przechadek i powstających przy ich okazji nieco bardziej namacalnych działań, od fotografii po pochówek znalezionych kości sarny, zobaczymy na kuratorowanej przez Sebastiana Cichockiego wystawie Wybrane filmy, fotografie, spacery i obiekty Krzysztofa Maniaka z lat 2016-2019 w tarnowskim BWA, która otworzy się w środę (30.10). Zobaczymy na niej różne formy dokumentacji działań Maniaka, od filmów po scenografię przeniesioną z tuchowskiego podwórka do galerii, składające się na refleksję o tym jak zinscenizowana i antropogeniczna jest pozamiejska natura.
Warszawa
W księgarniach pojawiła się właśnie nowa powieść Jakuba Żulczyka, Czarne Słońce, której akcja toczy się w dystopijnej, faszystowskiej Polsce przyszłości. Przy okazji jej premiery kolektyw Zbiorowy zaprezentuje jutro (29.10) w Propagandzie wystawę HALUCY_NACJA, podejmującą kluczowy w książce temat autorytaryzmu. Artyści wezmą na warsztat ksenofobiczne lęki i własne polityczne niepokoje poruszając się na granicy teraźniejszości i niepokojąco realnej przyszłości rodem z powieści Żulczyka, wizualizując elementy kultury wizualnej z epoki oswojonej z przemocą i ciągłym stanem wyjątkowym.
Wrocław
We Wrocławiu czekają nas w tym tygodniu dwa wydarzenia związane z międzynarodowymi festiwalami. Pierwszy z nich to 18. Międzynarodowy Dzień Animacji, odbywający się 28.10 na pamiątkę pierwszego publicznego pokazu animacji Emile Reynauda w 1892 roku w Paryżu. Wrocławską odsłonę MDA we współpracy z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Twórców Filmu Animowanego od ponad dekady organizuje Galeria Entropia. W tym roku galeria zaprezentuje trzydniowy (28-30.10) program pokazów filmowych i wystaw, w którym znajdzie się miejsce zarówno dla nagrodzanych na festiwalu w Stuttgarcie animacji, jak i filmów studenckich realizowanych na wrocławskiej ASP.
Jako że Wrocław sztuką mediów stoi, w piątek (1.11) rozpocznie się też wystawa inaugurująca cykl pokazów w ramach The Wrong New Digital Art Biennale, nowego międzynarodowego biennale sztuki cyfrowej. Wrocławska odsłona biennale w nowopowstałej galerii Circle/Triangle Modern Art Gallery pożeniona zostanie także z projektem #nfcdab, przenoszącym sztukę cyfrową na smartfony widzów za pomocą qr kodów. Na wystawie #nfcdabatthewrong znajdą się prezentowane w ten sposób prace ponad trzydzieściorga artystek i artystów.