27 kwietnia – 3 maja

Redakcja
Justyna Górowska, Origins, 2020, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30
27 kwietnia – 3 maja
Justyna Górowska, Origins, 2020, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30

Jeśli pomiędzy jedną a drugą wystawą w wirtualnym white cubie brak wam projektów w ciekawszy sposób wykorzystujących przestrzeń wirtualną, na ratunek przychodzi lokal_30 z nowym projektem Justyny Górowskiej. Kuratorowane przez Annę Batko Origins będzie dostępną od czwartku (30.04) wirtualną wystawą łączącą odwołania do dorobku związanego z teatrem Cricot konstruktywisty Henryka Wicińskiego z rozpoznającymi twarz algorytmami. Przetwarzając skany twarzy zaproszonych do projektu osób w rodzaj konstruktywistycznych masek artystka na swój sposób hakuje algorytmy, uniemożliwiając im rozpoznanie etniczności użytkowników abstrakcyjnej, wirtualnej skóry.

Mit białego miasta. O wystawie „Gdynia – Tel Awiw” w Muzeum Polin Wystawę "Gdynia – Tel Awiw" w Muzeum POLIN recenzuje Anna Cymer CZYTAJ!

Tego samego dnia (30.04) Muzeum Miasta Gdyni zaprezentuje nową odsłonę znanej z Muzeum POLIN wystawy Gdynia – Tel Awiw. W mieście będącym jednym z bohaterów ekspozycji póki co oczywiście nie obejrzymy jej na żywo – ci, którzy nie mieli okazji zobaczyć wystawy warszawskiej, przed ponownym otwarciem instytucji załapać się będą mogli na oprowadzania online.

Warto też śledzić działania szczecińskiej galerii Obrońców Stalingradu 17 – jej pierwszym sieciowym projektem będzie wizualne słuchowisko Gosi Trajkowskiej i Agaty Lech, które udostępnione zostanie w środę (29.04). Rok bez lata opowiadać będzie o wybuchu wulkanu Tambora w 1815 roku i jego globalnych konsekwencjach w postaci tytułowego roku bez lata. Poetycka opowieść o wydarzeniu sprzed dwustu lat będzie zarazem rodzajem medytacji nad lękiem towarzyszącym nam w perspektywie współczesnej planetarnej katastrofy.

Małgorzata Markiewicz, Lina, rezydencja w HIAP, Cable Factory, Helsinki, Finlandia, 2006

Nie wszystkie działania artystyczne odbywają się jednak w sieci – jeśli macie dość wgapiania się w ekran, a mieszkacie akurat w Krakowie, możecie po raz pierwszy od dawna fizycznie przejść się na wystawę. Nie do galerii, oczywiście, a po mieście. W majowy długi weekend (1-3.05) Izabela Zawadzka i Kamil Kuitkowski zorganizują w Krakowie Pieszymaj, ekspozycję rozsianą po mieście, z pracami prezentowanymi przez artystki i artystów ze swoich okien i balkonów. Wśród nich znajdą się m.in. Pamela Bożek, Małgorzata Markiewicz czy Monika Drożyńska.

Po kilku tygodniach kwarantanny, obok wydarzeń doraźnie zastępujących zaplanowane przed pandemią wystawy, instytucje coraz częściej stawiają pytanie o przyszłość sztuki i kultury jako takiej. W ramach przygotowań do tegorocznej Warszawy w Budowie Muzeum Sztuki Nowoczesnej zorganizuje w środę (29.04) debatę (za pośrednictwem Zooma) zatytułowaną Produkcja czy przetrwanie? Przyszłość kultury w mieście. O systemowym wsparciu dla artystów i roli instytucji w dyskusji moderowanej przez Artura Celińskiego rozmawiać będą m.in. Katarzyna Górna, Katarzyna Kasia i Franciszek Orłowski.

Podobne tematy, ale w formie debaty rozproszonej, obejmującej szerokie grono pracowniczek i pracowników kultury, postanowił podjąć także poznański Arsenał. W ramach Domowego Arsenału poznańska galeria oddaje głos twórczyniom, edukatorom oraz pracownikom instytucji i mediów, pytając o ich sytuację, oczekiwania i postulaty.

Poznańska galeria Ego kontynuuje natomiast cykl wirtualnych spotkań w pracowniach artystów. Po Ewie Kuryluk przyszła pora na Urszulę Kluz-Knopek, do której pracowni można zaglądać online do czwartku (30.04). W ramach wirtualnego spotkania pod tytułem Niebo pozostanie po nas artystka prezentuje obiekty wycięte z kart starych, rodzinnych albumów fotograficznych.

Cykl wirtualnych wizyt w pracowniach zainaugurowało także w ostatni weekend Muzeum Sztuki w Łodzi w ramach programu MS Club. Jego członkowie odwiedzić mogą wirtualnie pracownie łódzkich artystek i artystów związanych z Łodzią; cykl zainaugurowała wirtualna wizyta u robosexi, a w ten czwartek (30.04) będzie można zajrzeć do studia malarza Zbigniewa Olszyny.

Nawet jeśli wasze najbliższe projekty zostały odwołane i izolujecie się w domu, warto nie tracić poczucia czasu – pandemia pandemią, ale deadline’y są nieubłagane. Pospieszyć się powinni przede wszystkim studenci uczelni artystycznych chcący załapać się do najbliższej edycji Artystycznej Podróży Hestii – nabór zgłoszeń potrwa jeszcze tylko do czwartku (30.04). Ci, którzy studiować sztukę dopiero zamierzają, tego samego dnia będą natomiast mogli wziąć udział w Dniach Otwartych (online, rzecz jasna) warszawskiej ASP.

Mniej tego samego. 18. Artystyczna Podróż Hestii 18. edycję Artystycznej Podróży Hestii recenzuje Piotr Policht CZYTAJ!

Teoretycy specjalizujący się w fotografii zainteresować się z kolei powinni otwartym niedawno naborem do nowego numeru pisma „Dagerotyp. Studia z historii i teorii fotografii”, wydawanego przez Stowarzyszenie Historyków Fotografii, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Muzeum Fotografii w Krakowie. Tematem jego trzeciego numeru – wyjątkowo aktualnym w perspektywie obecnych rozważań nad rolą instytucji – będzie relacja między fotografią a muzeum. Nabór potrwa do 30 czerwca.

Do 11 maja potrwa z kolei we Wrocławiu nabór do kolejnej odsłony integracyjno-artystycznego projektu Be Together. Celem inicjatywy rozwijanej pod skrzydłami Fundacji TIFF Collective jest integracja osób z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych na bazie serii warsztatów artystycznych. Te zgodnie z planem wystartują pod koniec maja – w zależności od sytuacji w formie fizycznej lub zdalnej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też