SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 21.05.2018 8 min

21–27 maja

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Anaïs Lopez, „Migrant. Uciekający ptak”, 2018 © Anaïs Lopez

Gdańsk

Jednym z bohaterów opowiadających o przenikaniu się sztuk wizualnych z praktykami performatywnymi i teatralnymi „Innych tańców” w Zamku Ujazdowskim jest Krzysztof Garbaczewski; w środę w Gdańskiej Galerii Miejskiej otworzy się wystawa o zbliżonej tematyce, ale w całości dedykowana właśnie Garbaczewskiemu. Badania terenowe dotyczyć będą zarówno przenikania się światów teatru i sztuk wizualnych, jak i zderzenia zakorzenionej w naturze duchowości z utopią technologiczną. Jednym z głównych punktów odniesienia będzie kategoria „ekologii międzyludzkiego” Jerzego Grotowskiego, wystawę uzupełni też dedykowany Grotowskiemu film Karola Radziszewskiego Książę i prace Andrzeja i Janka Strumiłło. Będzie to także okazja, by podejrzeć proces twórczy Garbaczewskiego, stopniowe przekształcanie obserwowanej rzeczywistości w formę spektaklu.

Gorzów Wielkopolski

Żużlowa trylogia Dawida Radziszewskiego nadchodzi wielkimi krokami – pierwsza odsłona Żużlu w sztuce tworzy się w piątek (25.05) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, a w kolejnych miesiącach zobaczyć będzie można wersje prezentowane w innych miastach o bogatej tradycji żużlowej – Tarnowie i Zielonej Górze. Równie ważne co prace artystów zaproszonych na wystawę – wśród nich Wilhelma Sasnala, Dominiki Olszowy czy Cezarego Bodzianowskiego – będą wypożyczone od klubów i kolekcjonerów pamiątki, za pośrednictwem których wystawa opowiadać będzie o szerszym społeczno-politycznym tle rozwoju tytułowego sportu od PRLu do dziś.

Kraków

Jutro (22.05) w przestrzeni kolejnej odsłony wystawy stałej Tadeusza Kantora w Cricotece zaprezentowana zostanie czasowa interwencja Informel. Interwencja jest wynikiem współpracy instytucji z organizatorami Festiwalu Copernicus, którego tegorocznym hasłem przewodnim jest „Przypadek”. Znajdą się na niej obrazy z informelowego okresu Kantora, czyli końca lat 50. i początku 60., oraz jeden z kostiumów do Nosorożca według Ionesco, który stanowił przełożenie założeń taszyzmu na grunt teatralny.

Marcin Janusz, Sok 0.6, 2018, 170 / 160 cm

 

 

 

 

 

 

Po niedawnej wystawie w lubelskim Labiryncie Marcin Janusz zaprezentuje w piątek (25.05) swoje obrazy w krakowskiej galerii Shefter. 27 pierwiastków i inne ponownie krążyć będzie wokół cielesności, oglądanej z poziomu organów, tkanek i komórek, ciała zainfekowanego i mutującego, pięknego, ale i odrażającego. Podkreślać to będą jak zwykle techniki i materiały bardziej lub mniej malarskie – od aerografu, farb i żywic po wtopione w obrazy kawałki kryształów.

Gwoździem programu w Krakowie w tym tygodniu będzie kolejna edycja Miesiąca Fotografii, inaugurowana również w piątek (25.05), tradycyjnie w Galerii Starmach. Kuratorką programu głównego została w tym roku Iris Sikking, która na hasło przewodnie festiwalu wybrała „Przestrzeń przepływów”. Tytułowe przepływy odnoszą się zarówno do ludzi, jak i informacji czy szkodliwych substancji niszczących środowisko. Kuratorka nawiązuje przy tym do teorii hiszpańskiego socjologa Manuela Castellsa. W programie standardowo znajdą się też sekcja ShowOFF czy przegląd portfolio.

Lublin

Przed dniem dziecka instytucje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom najmłodszych widzów. Oprócz rzucania się ze swoimi pociechami pluszowymi ziemniakami w Zachęcie od soboty (26.05) można będzie wybrać się też do Labiryntu na wystawę Skład sztuki. Zamiast edukować o pracach współczesnych klasyków przez zabawę, lubelska galeria stawia na interaktywność i prace, które w rękach dzieci mogą ewoluować w trakcie trwania wystawy. Dostaną oni do własnej obróbki realizacje takich artystek jak Zuzanna Czebatul, Aleka Polis czy Basia Bańda.

Łódź

Nadia Léger, Staline et la pionniere (Stalin i pionierka), 1953, olej, płótno, 162 x 130 cm / © Estate of Nadia Léger, Francja

Jedną z artystek odgrywających dużą rolę przy powstaniu Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej grupy a.r., która legła u podłoża Muzeum Sztuki w Łodzi, była Nadia Léger, choć jej postać bywa często w opisach tych wydarzeń pomijana. W najbliższy piątek (25.05) MSŁ przypomni postać artystki pochodzącej z terenów obecnej Białorusi, kształcącej się u Władysława Strzemińskiego i swojego późniejszego męża Fernanda Légera, awangardzistki i zaangażowanej komunistki. Czerwona materia obejmować będzie lata międzywojenne, ówczesny wyjazd Léger do Paryża, jak i powojenny etap jej twórczości, zaangażowanie się w socrealizm, a następnie próbę pożenienia go z tradycją suprematystycznej awangardy. Pracom samej Nadii Léger towarzyszyć będą dzieła artystów z jej otoczenia: Fernanda Légera, Stanisława Grabowskiego czy Amédée Ozenfanta.

Poznań

W ten weekend wystartuje druga odsłona zainicjowanego przed rokiem Poznań Art Week (25.05 – 01.06.2018). Założenia są proste – ma to być impreza przybliżająca widzom jak najpełniej panoramę poznańskiego świata sztuki, od publicznych instytucji po galerie prywatne i offowe inicjatywy, a także UAP i tamtejszą wystawę końcoworoczną. W programie znalazły się też spotkania z artystami, warsztaty i koncerty.

Podczas obchodów po stolicy Wielkopolski warto wpaść do miejscówek, które zazwyczaj nie pełnią funkcji wystawienniczych, jak dawny Hotel Polonez, aktualnie zamieniony w akademik. Grupa poznańskich artystów otworzy w nim w piątek (25.05) wystawę Triple Bed, Double Scotch, One Pair of Shoes. Jej tematem będzie przede wszystkim samo miejsce – ekspozycja krążyć będzie wokół idei hotelowych kolekcji, służących zwykle uatrakcyjnieniu przestrzeni, a w tym wypadku wejściu z nią w krytyczny dialog. Wśród twórców rzeczonej kolekcji znajdzie się pokaźne grono przede wszystkim poznańskich artystów – Maciej Nowacki, Magdalena Starska czy Mateusz Sadowski.

Podczas poznańskich wojaży warto też wpaść do Łęctwa, gdzie w ramach Poznań Art Week w sobotę (26.05) otworzy się wystawa Pawła Szostaka All is lost much love. Znajdzie się na niej wybór prac dokonany przez galerzystę podczas skrolowania tumblra artysty, stawiający pytanie o różnorodność naszych wizerunków, ilość przyswajanych informacji i przekazów.

Szczecin

Absolwentom Kowalni przywiązanie do myślenia kategoriami pokroju „obszaru wspólnego – obszaru własnego” pozostaje widocznie również po ukończeniu uczelni. W czwartek (24.05) w szczecińskim Trafo otworzy się wystawa Antoniny Konopelskiej Libertango, którego osnową będzie jej relacja z niegdysiejszym profesorem. Odbywa się ona już na innych zasadach niż hierarchiczna relacja studentki i wykładowcy, zakładająca określone ograniczenia również co do kontaktu fizycznego. W kuratorowanej przez Stanisława Rukszę wystawie ta relacja zestawiona jest z tytułowym libertango, wykraczającym poza granice klasycznego tanga i akcentującego wolność.

Warszawa

Andrzej J. Wróblewski, Maska, ok. 1956, fotografia czarno-biała, archiwum artysty

Nadszedł czas na ostatnią wystawiennicza część hucznych obchodów czterdziestolecia Wydziału Wzornictwa stołecznej ASP – wystawę Przestrzeń niewysłowiona Zachęcie, otwieraną już dziś wieczorem (21.05). Jej bohaterami będą trzej twórcy wydziału: Jerzy Sołtan, Lech Tomaszewski i Andrzej J. Wróblewski. Przyjrzeć się będzie można temu, jak w ich praktyce projektowanie przeplatało się z architekturą i sztuką, często bez wyraźnych granic pomiędzy tymi obszarami. Sama wystawa podzielona jednak będzie właśnie na trzy sekcje, poświęcone kolejno sztuce, przestrzeni i wzornictwu.

Wrocław

Tym, którzy w związku z nadchodzącym latem chcieliby pójść za radą Tego Typa Mesa, załatwić sobie działkę i zostać „kowbojem w środku miasta, panem rancza”, polecamy nową propozycję galerii Studio BWA Wrocław. W piątek otworzy się tam wystawa Lepsze jutro – rzecz o ogródkach działkowych. Z perspektywy jej twórców ogrody działkowe jawią się jako symbol przeszłości i przyszłości jednocześnie, są przestrzeniami miejskiej aktywności, których rezydentom dyszą na kark deweloperzy czyhający na działkowe grunty.

Początkującym fotografom oprócz przeglądu portfolio na Miesiącu Fotografii polecamy również zainteresować się konkursem w ramach wrocławskiego TIFF Festival. TIFF Open to konkurs otwarty dla wszystkich od studentów po doświadczonych fotografów. Swoje propozycje można nadsyłać organizatorom jeszcze do końca miesiąca.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
21–27 maja — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności