SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Na Dobry Początek 18.06.2018 10 min

18–24 czerwca

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Robert Zhao Renhui, „J8.2”, z cyklu „Christmas Island, Naturally”, 2016 @ Fotofestiwal 2018

Białystok

Tematem niedawnej wystawy w białostockim Arsenale był jeden z budynków galerii – dawna elektrownia. Co zaskakujące, nigdy wcześniej galeria nie przyglądała się natomiast budynkowi, przy którym od ponad pół wieku mieści się jej główna siedziba, czyli pałacowi Branickich. Zmieni się to w najbliższy piątek (22.06) wraz z otwarciem Kontraktu rysownika. Bohaterów będzie jednak więcej niż w filmie Petera Greenawaya, do którego nawiązuje tytuł wystawy, a i czas, jaki spędzili oni w pałacu, był znacząco dłuższy. Swoje prace poświęcone przestrzeni pałacu Branickich zaprezentuje trójka rezydentów niedawnych galerii: Karolina Bielawska, Julie Chovin i Rafał Żarski.

Katowice

Andrzej Wróblewski Rozstrzelanie na ścianie, (Rozstrzelanie IV), 1949 olej, płótno, 120 × 90 cm, Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. Dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

W ostatnim czasie kuratorskie projekty Andy Rottenberg ograniczały się do mniejszych ekspozycji, jak prezentacja nowej pracy site-specific Mirosława Bałki w Muzeum Śląskim. Teraz jednak w tym samym muzeum Rottenberg szykuje większy projekt wystawienniczy – otwieraną w piątek (22.06) Perspektywę wieku dojrzewania. Zestawi ona prace trojga twórców: Aliny Szapocznikow, Andrzeja Wróblewskiego i Andrzeja Wajdy. Stawką ma być poszerzenie dotychczasowych interpretacji ich dorobku, a jego podstawą będzie pokoleniowa wspólnota doświadczeń trojga bohaterów, którzy w dorosłość wkraczali w trakcie drugiej wojny światowej.

Kraków

Parę miesięcy po inaugurującej nową siedzibę Potencji wystawie Tomasza Kręcickiego trio krakowskich malarzy ponownie zaprezentuje w swojej przestrzeni prace członka swojego składu. W czwartek (21.06) otworzy się wystawa Cyryla Polaczka Floundering. Zobaczymy na niej nowe obrazy oraz obiekty, a motywem przewodnim całości będzie flądra, motyw nawiedzający wyobraźnię malarza od pewnego czasu, o czym można się było przekonać niedawno w Fundacji Stefana Gierowskiego.

W ramach wydarzeń towarzyszących trwającemu jeszcze Miesiącowi Fotografii w Krakowie będzie mieć premierę nowy photobook Łukasza Rusznicy Subterranean River, powstały podczas podróży fotografa do Japonii. Przy tej okazji w piątek (22.06) w wynajętej przestrzeni przy ulicy Krakowskiej odbędzie się pod patronatem galerii Henryk wystawa Najgorzej jest być bogatym przez chwilę. Do kuratorowanej przez Annę Ławrynowicz i Aleksandra Celustę ekspozycji zaproszonych zostało kilkoro artystów, między innymi Arek Pasożyt i Mateusz Szczypiński, a dla ich prac punkt wyjścia stanowiły fotografie Rusznicy. Tematycznym zwronikiem wystawy jest też psychologiczna teoria perspektywy, w myśl której ludzie bardziej boją się strat, aniżeli cenią zyski.

Krakowskie Muzeum Narodowe obok trwającej do początku przyszłego roku wystawy Stanisława Wyspiańskiego zaprezentuje w tym tygodniu ekspozycję prezentującą szersze spojrzenie na Kraków przełomu wieków. Otwierana w piątek (22.06) wystawa Kraków 1900 koncentrować się będzie zarówno na sztuce tego okresu, kształtujących ją osobowościach i wpływach, jak i społecznym przekroju miasta oraz jego szeroko pojętej atmosferze. Jej podstawową oś tematyczną wyznaczać będzie zderzenie konserwatywnej, mieszczańskiej, galicyjskiej mentalności z fin-de-siecle’owym ideami artystycznej cyganerii. Oprócz licznych obrazów czołowych malarzy tego okresu znajdą się na niej także przykłady rzemiosła artystycznego, przedmioty codziennego użytku i archiwalne fotografie.

W Bunkrze Sztuki trwa jeszcze wystawa, na której zgromadzono prace uczestników dotychczasowych edycji Sejsmografu – organizowanego przy współpracy kilku galerii projektu skierowanego do młodych artystów z małopolski, a od tego roku także ze Śląska. Tymczasem już pod koniec tego tygodnia (22-24.06) odbędzie się jego trzecia edycja. Jako że wydarzenie skierowane jest głównie do samych artystów, większość spotkań odbywać się będzie w zamkniętym gronie, jednak w programie znalazły się też dwie propozycje dla szerokiej publiczności, dyskusje o szeroko pojętym młodym środowisku artystycznym odbywające się w Bunkrze Sztuki (piątek) i ASP w Katowicach (sobota).

Lublin

Jakub Gliński zdecydowanie przeżywa w tej chwili swoje pięć minut. Po niedawnej wystawie w lokalu_30 artysta pracuje w tej chwili nad kolejną, otwieraną w piątek (22.06) solową ekspozycją, tym razem w lubelskiej Galerii Białej, o barokowym i malowniczym jak zwykle tytule – Przekonanie o gniciu własnych organów i rozpadzie organizmu. Znajdą się na niej kolejne nowe obrazy Glińskiego oraz instalacja site-specific obejmująca klatkę schodową w galerii.

Tego samego dnia (22.06) w Labiryncie, w intensywnie eksploatowanym ostatnimi czasy oddziale galerii w Plazie, otworzy się wystawa izraelskiej artystki Nelly Agassi. – 7 – 13 –odnosić się będzie bezpośrednio do lokalizacji galerii i zacierającej się pamięci o jej wcześniejszym charakterze. Przy obecnej ulicy Lipowej w 1939 roku naziści utworzyli obóz pracy dla więźniów pochodzenia żydowskiego. Ten najdłużej funkcjonujący obóz pracy na terenie lubelszczyzny został rozbudowany w 1941 roku, gdy przejęły go od SS Niemieckie Zakłady Zaopatrzenia. W okresie powojennym teren ten pozostał obszarem wojskowym, aż do lat 60., kiedy to został przekształcony w przestrzeń handlową. Wychodząc od przestrzeni dzisiejszego centrum handlowego i sięgając wstecz do czasów wojennych, Agassi snuć będzie rozważania na temat konsumpcjonizmu traktowanego jako sposób walki z poczuciem pustki i straty.

Łódź

Jak co roku, gdy krakowski Miesiąc Fotografii ma się ku końcowi, zbliża się otwarcie drugiego znaczącego festiwalu fotograficznego, czyli łódzkiego Fotofestiwalu. Tegoroczna, siedemnasta już edycja ruszy w najbliższy czwartek (21.06), a jej hasłem przewodnim będzie Ludzka natura. Festiwalowe wystawy koncentrować się będą na relacjach człowieka i natury oraz współczesnych problemach ekologicznych, analizowanych w kontekście władzy czy w perspektywie historycznej. Łącznie na festiwal złoży się prawie 30 wystaw oraz masa wydarzeń towarzyszących, a wśród prezentowanych projektów fotograficznych znajdzie się m.in. cykl Monsanto: A photographic investigation Matthieu Asselina, poświęcony środowiskowym skutkom działalności korporacji.

Marcel Broodthaers, Caricatures-Grandville, pokaz slajdów © Estate Marcel Broodthaers, Brussels

Muzeum Sztuki w Łodzi po opowieści o inscenizowanym szturmie na Pałac Zimowy ponownie zafunduje nam wycieczkę do porewolucyjnej Rosji radzieckiej. Otwierana w piątek (22.06) Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda za punkt wyjścia obierze dorobek czołowego reżysera radzieckiej awangardy i jednego z najważniejszych innowatorów w historii kina jako takiego. Dla kuratorki Aleksandry Jach kluczowa będzie metafora tytułowej zmiennokształtności, którą Eisenstein wykorzystywał nie tylko w filmach, ale przede wszystkim w rysunkach. Rysunkowy, teoretyczny i filmowy dorobek radzieckiego reżysera zestawiony zostanie na wystawie z twórczością innych artystów, zarówno inspirujących go, jak i tworzących znacznie później, m.in. Any Mendiety i Grzegorza Kowalskiego.

Orońsko

Podczas zeszłorocznego Otwartego Triennale w Orońsku Irmina Rusicka wyciągnęła z magazynów Centrum Rzeźby Polskiej słynną SHL-kę Adama Rzepeckiego. Po wielu miesiącach „motor sztuki” Rzepeckiego, po kompleksowej naprawie, zostanie przez Rusicką uroczyście odpalony podczas wernisażu ich wspólnej wystawy. Rusicka / Rzepecki w orońskiej galerii „Kaplica” otworzy się w sobotę (23.06) i będzie dla dwojga artystów pierwszą okazją do wejścia w międzypokoleniowy dialog bezpośrednio, w ramach wspólnej prezentacji.

Poznań

W Galerii Piekary w piątek (22.06) otworzy się przekrojowa monografia jednego z najważniejszych polskich artystów powojennej awangardy, Włodzimierza Borowskiego. Włodzimierz Borowski. No to co? Nic. No właśnie prezentować będzie prace z kolekcji kilku instytucji i prywatnych kolekcji, obejmujące pełny przekrój działaności Borowskiego, zarówno chronologicznie, jak i pod względem mediów. Zobaczymy więc m.in. słynne Artony oraz przykłady wczesnego malarstwa Borowskiego, a zbiór obiektów uzupełniać będą również dokumentacje efemerycznych akcji oraz archiwalia.

Sezon konkursowy za pasem, tymczasem na horyzoncie pojawił się jeszcze jeden nowy konkurs. W gąszczu bardziej ugruntowanych propozycji warto jednak zwrócić na niego uwagę, jako że zapowiada się na jeden z ciekawszych. KNAF – Nagroda imienia Leszka Knaflewskiego dla młodych twórców powołana została do życia z inicjatywy poznańskiego Arsenału oraz Katedry Intermediów UAP. Wybór patrona zobowiązuje – konkurs przeznaczony jest dla artystów posługujących się nowymi mediami i eksperymentujących z dźwiękiem. Granica wiekowa to standardowe 35 lat, a zgłoszenia do pierwszej edycji wysyłać można jeszcze do końca tego miesiąca.

Warszawa

fot. Wojciech Zamecznik

Festiwale festiwalami, ale zainteresowani fotografią nie muszą się w tym tygodniu ruszać zza biurek, by uczestniczyć w jednym z najważniejszych wydarzeń fotograficznych sezonu – dziś (18.06) ruszyło bowiem Wirtualne Muzeum Fotografii – portal, na którym swobodnie przeglądać będzie można zdigitalizowane archiwum Fundacji Archeologia Fotografii oraz zbiorów fotograficznych kilku innych instytucji, jak galeria Pola Magnetyczne czy Żydowski Instytut Historyczny. Już na starcie znajdziemy w nim ponad 50 tysięcy fotografii, w tym najważniejszych klasyków, Wojciecha Zamecznika, Zbigniewa Dłubaka czy Zofii Chomętowskiej. Samym fotografiom towarzyszyć będą także liczne teksty badaczy fotografii, kuratorów i pisarzy.

W galerii LAW szykuje się na ten piątek (22.06) nietypowa jak na tę miejscówkę wystawa, jako że w przestrzeni, gdzie na co dzień królują klimaty postinternetowe, zobaczymy tym razem klasyczną wystawę malarską. Świadomość Cienia Joanny Woś będzie mieć silnie polityczny wydźwięk – bohaterowie jej obrazów to ofiary późnokapitalistycznego społeczeństwa, populizmów i heteronormatywnych wzorców. Ich ciała stają się narzędziami systemu służącego najbardziej uprzywilejowanym, a po nich samych pozostają jedynie powidoki.

Wrocław

W ramach świętowania trzydziestolecia swojego istnienia galeria Entropia zaprezentuje w środę (20.06) wystawę Entropia rośnie v.3.0. W ciagu trzech dekad wokół galerii zdążyło się zebrać spore środowisko, będzie to wiec monumentalnie zakrojony pokaz, w którym weźmie udział ponad pięćdziesięcioro artystów różnych pokoleń, w tym Ewa Zarzycka, Joanna Rojkowska i Piotr Skiba. Otwarciu towarzyszyć będzie wieczór performatywny, organizowany we współpracy z Muzeum Współczesnym Wrocław, gdzie odbędzie się część akcji.

W piątek (22.06) rozpocznie się natomiast tegoroczna, szesnasta odsłona wrocławskiego przeglądu sztuki w przestrzeni publicznej, czyli Survivalu. Jego organizatorzy słyną z wybierania spektakularnych lokalizacji i nie inaczej będzie tym razem. Tegoroczna edycja Survivalu odbędzie się w pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych, później przekształconego w siedzibę Commerzbanku. Z charakterem miejsca bezpośrednio łączy się temat festiwalu, którym tym razem będzie Kapitał. Podczas wernisażu odczytany zostanie napisany na tę okazję tekst Jacka Dehnela, a wystawę główną uzupełni także przygotowany przez Iwonę Dorotę Bigos przegląd prac artystów niemieckich.

Przypisy

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
18–24 czerwca — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności