NR 22/2023

18–24 czerwca

Redakcja
Robert Zhao Renhui, „J8.2”, z cyklu „Christmas Island, Naturally”, 2016 @ Fotofestiwal 2018
18–24 czerwca
Robert Zhao Renhui, „J8.2”, z cyklu „Christmas Island, Naturally”, 2016 @ Fotofestiwal 2018

Białystok

Tematem niedawnej wystawy w białostockim Arsenale był jeden z budynków galerii – dawna elektrownia. Co zaskakujące, nigdy wcześniej galeria nie przyglądała się natomiast budynkowi, przy którym od ponad pół wieku mieści się jej główna siedziba, czyli pałacowi Branickich. Zmieni się to w najbliższy piątek (22.06) wraz z otwarciem Kontraktu rysownika. Bohaterów będzie jednak więcej niż w filmie Petera Greenawaya, do którego nawiązuje tytuł wystawy, a i czas, jaki spędzili oni w pałacu, był znacząco dłuższy. Swoje prace poświęcone przestrzeni pałacu Branickich zaprezentuje trójka rezydentów niedawnych galerii: Karolina Bielawska, Julie Chovin i Rafał Żarski.

Katowice

Andrzej Wróblewski Rozstrzelanie na ścianie, (Rozstrzelanie IV), 1949 olej, płótno, 120 × 90 cm, Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa. Dzięki uprzejmości Fundacji Andrzeja Wróblewskiego © Fundacja Andrzeja Wróblewskiego

W ostatnim czasie kuratorskie projekty Andy Rottenberg ograniczały się do mniejszych ekspozycji, jak prezentacja nowej pracy site-specific Mirosława Bałki w Muzeum Śląskim. Teraz jednak w tym samym muzeum Rottenberg szykuje większy projekt wystawienniczy – otwieraną w piątek (22.06) Perspektywę wieku dojrzewania. Zestawi ona prace trojga twórców: Aliny Szapocznikow, Andrzeja Wróblewskiego i Andrzeja Wajdy. Stawką ma być poszerzenie dotychczasowych interpretacji ich dorobku, a jego podstawą będzie pokoleniowa wspólnota doświadczeń trojga bohaterów, którzy w dorosłość wkraczali w trakcie drugiej wojny światowej.

Kraków

Parę miesięcy po inaugurującej nową siedzibę Potencji wystawie Tomasza Kręcickiego trio krakowskich malarzy ponownie zaprezentuje w swojej przestrzeni prace członka swojego składu. W czwartek (21.06) otworzy się wystawa Cyryla Polaczka Floundering. Zobaczymy na niej nowe obrazy oraz obiekty, a motywem przewodnim całości będzie flądra, motyw nawiedzający wyobraźnię malarza od pewnego czasu, o czym można się było przekonać niedawno w Fundacji Stefana Gierowskiego.

W ramach wydarzeń towarzyszących trwającemu jeszcze Miesiącowi Fotografii w Krakowie będzie mieć premierę nowy photobook Łukasza Rusznicy Subterranean River, powstały podczas podróży fotografa do Japonii. Przy tej okazji w piątek (22.06) w wynajętej przestrzeni przy ulicy Krakowskiej odbędzie się pod patronatem galerii Henryk wystawa Najgorzej jest być bogatym przez chwilę. Do kuratorowanej przez Annę Ławrynowicz i Aleksandra Celustę ekspozycji zaproszonych zostało kilkoro artystów, między innymi Arek Pasożyt i Mateusz Szczypiński, a dla ich prac punkt wyjścia stanowiły fotografie Rusznicy. Tematycznym zwronikiem wystawy jest też psychologiczna teoria perspektywy, w myśl której ludzie bardziej boją się strat, aniżeli cenią zyski.

Krakowskie Muzeum Narodowe obok trwającej do początku przyszłego roku wystawy Stanisława Wyspiańskiego zaprezentuje w tym tygodniu ekspozycję prezentującą szersze spojrzenie na Kraków przełomu wieków. Otwierana w piątek (22.06) wystawa Kraków 1900 koncentrować się będzie zarówno na sztuce tego okresu, kształtujących ją osobowościach i wpływach, jak i społecznym przekroju miasta oraz jego szeroko pojętej atmosferze. Jej podstawową oś tematyczną wyznaczać będzie zderzenie konserwatywnej, mieszczańskiej, galicyjskiej mentalności z fin-de-siecle’owym ideami artystycznej cyganerii. Oprócz licznych obrazów czołowych malarzy tego okresu znajdą się na niej także przykłady rzemiosła artystycznego, przedmioty codziennego użytku i archiwalne fotografie.

W Bunkrze Sztuki trwa jeszcze wystawa, na której zgromadzono prace uczestników dotychczasowych edycji Sejsmografu – organizowanego przy współpracy kilku galerii projektu skierowanego do młodych artystów z małopolski, a od tego roku także ze Śląska. Tymczasem już pod koniec tego tygodnia (22-24.06) odbędzie się jego trzecia edycja. Jako że wydarzenie skierowane jest głównie do samych artystów, większość spotkań odbywać się będzie w zamkniętym gronie, jednak w programie znalazły się też dwie propozycje dla szerokiej publiczności, dyskusje o szeroko pojętym młodym środowisku artystycznym odbywające się w Bunkrze Sztuki (piątek) i ASP w Katowicach (sobota).

Lublin

Jakub Gliński zdecydowanie przeżywa w tej chwili swoje pięć minut. Po niedawnej wystawie w lokalu_30 artysta pracuje w tej chwili nad kolejną, otwieraną w piątek (22.06) solową ekspozycją, tym razem w lubelskiej Galerii Białej, o barokowym i malowniczym jak zwykle tytule – Przekonanie o gniciu własnych organów i rozpadzie organizmu. Znajdą się na niej kolejne nowe obrazy Glińskiego oraz instalacja site-specific obejmująca klatkę schodową w galerii.

Tego samego dnia (22.06) w Labiryncie, w intensywnie eksploatowanym ostatnimi czasy oddziale galerii w Plazie, otworzy się wystawa izraelskiej artystki Nelly Agassi. – 7 – 13 –odnosić się będzie bezpośrednio do lokalizacji galerii i zacierającej się pamięci o jej wcześniejszym charakterze. Przy obecnej ulicy Lipowej w 1939 roku naziści utworzyli obóz pracy dla więźniów pochodzenia żydowskiego. Ten najdłużej funkcjonujący obóz pracy na terenie lubelszczyzny został rozbudowany w 1941 roku, gdy przejęły go od SS Niemieckie Zakłady Zaopatrzenia. W okresie powojennym teren ten pozostał obszarem wojskowym, aż do lat 60., kiedy to został przekształcony w przestrzeń handlową. Wychodząc od przestrzeni dzisiejszego centrum handlowego i sięgając wstecz do czasów wojennych, Agassi snuć będzie rozważania na temat konsumpcjonizmu traktowanego jako sposób walki z poczuciem pustki i straty.

Łódź

Jak co roku, gdy krakowski Miesiąc Fotografii ma się ku końcowi, zbliża się otwarcie drugiego znaczącego festiwalu fotograficznego, czyli łódzkiego Fotofestiwalu. Tegoroczna, siedemnasta już edycja ruszy w najbliższy czwartek (21.06), a jej hasłem przewodnim będzie Ludzka natura. Festiwalowe wystawy koncentrować się będą na relacjach człowieka i natury oraz współczesnych problemach ekologicznych, analizowanych w kontekście władzy czy w perspektywie historycznej. Łącznie na festiwal złoży się prawie 30 wystaw oraz masa wydarzeń towarzyszących, a wśród prezentowanych projektów fotograficznych znajdzie się m.in. cykl Monsanto: A photographic investigation Matthieu Asselina, poświęcony środowiskowym skutkom działalności korporacji.

Marcel Broodthaers, Caricatures-Grandville, pokaz slajdów © Estate Marcel Broodthaers, Brussels

Muzeum Sztuki w Łodzi po opowieści o inscenizowanym szturmie na Pałac Zimowy ponownie zafunduje nam wycieczkę do porewolucyjnej Rosji radzieckiej. Otwierana w piątek (22.06) Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda za punkt wyjścia obierze dorobek czołowego reżysera radzieckiej awangardy i jednego z najważniejszych innowatorów w historii kina jako takiego. Dla kuratorki Aleksandry Jach kluczowa będzie metafora tytułowej zmiennokształtności, którą Eisenstein wykorzystywał nie tylko w filmach, ale przede wszystkim w rysunkach. Rysunkowy, teoretyczny i filmowy dorobek radzieckiego reżysera zestawiony zostanie na wystawie z twórczością innych artystów, zarówno inspirujących go, jak i tworzących znacznie później, m.in. Any Mendiety i Grzegorza Kowalskiego.

Orońsko

Podczas zeszłorocznego Otwartego Triennale w Orońsku Irmina Rusicka wyciągnęła z magazynów Centrum Rzeźby Polskiej słynną SHL-kę Adama Rzepeckiego. Po wielu miesiącach „motor sztuki” Rzepeckiego, po kompleksowej naprawie, zostanie przez Rusicką uroczyście odpalony podczas wernisażu ich wspólnej wystawy. Rusicka / Rzepecki w orońskiej galerii „Kaplica” otworzy się w sobotę (23.06) i będzie dla dwojga artystów pierwszą okazją do wejścia w międzypokoleniowy dialog bezpośrednio, w ramach wspólnej prezentacji.

Poznań

W Galerii Piekary w piątek (22.06) otworzy się przekrojowa monografia jednego z najważniejszych polskich artystów powojennej awangardy, Włodzimierza Borowskiego. Włodzimierz Borowski. No to co? Nic. No właśnie prezentować będzie prace z kolekcji kilku instytucji i prywatnych kolekcji, obejmujące pełny przekrój działaności Borowskiego, zarówno chronologicznie, jak i pod względem mediów. Zobaczymy więc m.in. słynne Artony oraz przykłady wczesnego malarstwa Borowskiego, a zbiór obiektów uzupełniać będą również dokumentacje efemerycznych akcji oraz archiwalia.

Sezon konkursowy za pasem, tymczasem na horyzoncie pojawił się jeszcze jeden nowy konkurs. W gąszczu bardziej ugruntowanych propozycji warto jednak zwrócić na niego uwagę, jako że zapowiada się na jeden z ciekawszych. KNAF – Nagroda imienia Leszka Knaflewskiego dla młodych twórców powołana została do życia z inicjatywy poznańskiego Arsenału oraz Katedry Intermediów UAP. Wybór patrona zobowiązuje – konkurs przeznaczony jest dla artystów posługujących się nowymi mediami i eksperymentujących z dźwiękiem. Granica wiekowa to standardowe 35 lat, a zgłoszenia do pierwszej edycji wysyłać można jeszcze do końca tego miesiąca.

Warszawa

fot. Wojciech Zamecznik

Festiwale festiwalami, ale zainteresowani fotografią nie muszą się w tym tygodniu ruszać zza biurek, by uczestniczyć w jednym z najważniejszych wydarzeń fotograficznych sezonu – dziś (18.06) ruszyło bowiem Wirtualne Muzeum Fotografii – portal, na którym swobodnie przeglądać będzie można zdigitalizowane archiwum Fundacji Archeologia Fotografii oraz zbiorów fotograficznych kilku innych instytucji, jak galeria Pola Magnetyczne czy Żydowski Instytut Historyczny. Już na starcie znajdziemy w nim ponad 50 tysięcy fotografii, w tym najważniejszych klasyków, Wojciecha Zamecznika, Zbigniewa Dłubaka czy Zofii Chomętowskiej. Samym fotografiom towarzyszyć będą także liczne teksty badaczy fotografii, kuratorów i pisarzy.

W galerii LAW szykuje się na ten piątek (22.06) nietypowa jak na tę miejscówkę wystawa, jako że w przestrzeni, gdzie na co dzień królują klimaty postinternetowe, zobaczymy tym razem klasyczną wystawę malarską. Świadomość Cienia Joanny Woś będzie mieć silnie polityczny wydźwięk – bohaterowie jej obrazów to ofiary późnokapitalistycznego społeczeństwa, populizmów i heteronormatywnych wzorców. Ich ciała stają się narzędziami systemu służącego najbardziej uprzywilejowanym, a po nich samych pozostają jedynie powidoki.

Wrocław

W ramach świętowania trzydziestolecia swojego istnienia galeria Entropia zaprezentuje w środę (20.06) wystawę Entropia rośnie v.3.0. W ciagu trzech dekad wokół galerii zdążyło się zebrać spore środowisko, będzie to wiec monumentalnie zakrojony pokaz, w którym weźmie udział ponad pięćdziesięcioro artystów różnych pokoleń, w tym Ewa Zarzycka, Joanna Rojkowska i Piotr Skiba. Otwarciu towarzyszyć będzie wieczór performatywny, organizowany we współpracy z Muzeum Współczesnym Wrocław, gdzie odbędzie się część akcji.

W piątek (22.06) rozpocznie się natomiast tegoroczna, szesnasta odsłona wrocławskiego przeglądu sztuki w przestrzeni publicznej, czyli Survivalu. Jego organizatorzy słyną z wybierania spektakularnych lokalizacji i nie inaczej będzie tym razem. Tegoroczna edycja Survivalu odbędzie się w pałacu rodziny Wallenberg-Pachalych, później przekształconego w siedzibę Commerzbanku. Z charakterem miejsca bezpośrednio łączy się temat festiwalu, którym tym razem będzie Kapitał. Podczas wernisażu odczytany zostanie napisany na tę okazję tekst Jacka Dehnela, a wystawę główną uzupełni także przygotowany przez Iwonę Dorotę Bigos przegląd prac artystów niemieckich.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też