17–23 października

Redakcja
Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel), Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VII, 1972. Ze zbiorów Wojciecha Łowickiego
17–23 października
Henryk Jerzy Chmielewski (Papcio Chmiel), Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VII, 1972. Ze zbiorów Wojciecha Łowickiego

Białystok (+internet)

Horyzont zdarzeń wirtualnych to platforma stworzona przy współpracy Galerii Arsenał w Białymstoku oraz Pracowni 3D i Zdarzeń Wirtualnych II Wydziału Sztuki Mediów stołecznej Akademii Sztuk Pięknych. Inicjatywa pomyślana została jako miejsce spotkań osób zajmujących się najnowocześniejszymi sposobami budowy i percepcji doświadczeń wirtualnych, cyfrowych i immersyjnych. Koordynatorami projektu są Jakub Wróblewski i Eliza Urwanowicz-Rojecka, natomiast wśród osób eksperckich znajdziemy Agatę Choderę, Piotra Cichockiego, Przemysława Danowskiego, Piotra Fortunę, Sandrę Frydrysiak, Krzysztofa Garbaczewskiego, Pawła Gwiaździńskiego, Andreia Isakova, Krystynę Jędrzejewską-Szmek, Palinę Kamarovą, Agatę Konarską, Marcina Kosakowskiego, Mateusza Kowalczyka, Michała Krzykawskiego, Dobrosławę Król, Jakuba Lecha, Weronikę Lewandowską, Annę Nacher, Martę Navrot, Marcina Pazerę, Josefa Pilata, Grzegorza Pochwatko, Tomasza Rakowskiego, Pawła Ruszlewskiego, Sebastiana Sebulca, Jerzego Stachowicza, Matyldę Szewczyk, Zuzannę Sękowską, Elizę Urwanowicz-Rojecką, Anastasiię Vorobiovą, Jakuba Wróblewskiego, Jagodę Wójtowicz, Pawła Łazniaka i Marcina Łunkiewicza.

 

Lublin

W Galerii Labirynt Plaza już 21 października (piątek) otworzy się wystawa indywidualna Anastasii Kashtalian Ja wszędzie dojdę sama, którą kuratoruje Filip Kijowski. Animacje artystki, oparte na jej notatkach zasłyszanych zdań rezonują z poczuciem humoru i strategiami surrealistycznymi.

 

Kraków

22 października (sobota) startuje druga odsłona Open Eyes Art Festival, organizowana we współpracy Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie z Nowohuckim Centrum Kultury, Fundacją Gospodarki i Administracji Publicznej i Agencją Artystyczną GAP. Hasłem tegorocznej edycji są „Mistrzowie, Uzurpatorzy, Uciekinierzy”. Wśród programu festiwalu znajdują się wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas (Galeria ASP) i Grzegorza Sztwiertni (Galeria Starmach).

 

Łódź

20 października w galerii Miejsce przy Miejscu zobaczymy nową wystawę Joanny Pawłowskiej FIXATION, którą kuratoruje Łukasz Rusznica. Prezentowane przez artystkę fotografie nieoczywiste marginesów uwagi powstawały w latach 2013-2018 i złożyły się na publikację książkową, która towarzyszy wystawie.

Dzień później, 21 października (piątek) w ms1, oddziale łódzkiego Muzeum Sztuki otwarta zostanie wystawa monograficzna Krzysztofa Pruszkowskiego KATASTROFY. Warszawa – Berlin – Paris, kuratorowana przez Andrzeja Biernackiego. Jak można przeczytać w tekście Thierry’ego Samuela, który towarzyszy wystawie „Krzysztof Pruszkowski uwolnił się dzięki »Fotosyntezie« z kajdan fotografii faktologicznej, polegającej na fotografowaniu świata realnego i dzieli się z nami dziś tym, co możemy nazwać »Fotofizją«. Abstrakcja jest sprzeczna z naturą obrazu fotograficznego. Jednak Pruszkowski doprowadził znane granice praktyki fotograficznej do niemal absolutnej abstrakcji”.

Pracy raczej unikam. Rozmowa z Krzysztofem Pruszkowskim „W 1984 roku moją ambicją było dać świadectwo fotograficzne stanu świata końca XX wieku w fotosyntetycznej pigułce. Uważałem, że świadectwo dane przez fotografię w »monopozie« nie odpowiada realiom przyspieszenia komunikacji w nowoczesnym świecie. To projekt utopijny, dotyczący globalnej wiedzy i globalnego widzenia, z którym zderzyli się już Encyklopedyści, August Sander i Gerard Richter. Teraz, po okresie intensywnego głoszenia mojej idei, na początku XXI-go wieku, kiedy widzę, że coraz więcej ludzi sięga po fotosyntezę, aby wyrazić »coś więcej«, nie odczuwam już potrzeby przedstawienia całego świata” – z artystą rozmawia Maciej Stępiński CZYTAJ!

 

Poznań

W poznańskim Pawilonie od 20 października (czwartek) będzie można wziąć udział w projekcie zainicjowanym przez Martę Romankiv EUROWARSZTAT. MIGRANTS, LET’S CREATE EUROPE TOGETHER, skupionym na doświadczeniu migracji i budowaniu wspólnot przez osoby dotychczas pozbawione widzialności i podmiotowości. Artystka zaprasza do projektu migrantki i migrantów – Liubov Savycką, Alexey’a Luneva, Tomilę Yanovytską, Walida Boussada, Abdallaha Razika Omara, Lizę Konovalovą, Olesię Melichovą, Juana Martína Sáncheza, Taso Pataridze – którzy wspólnie będą myśleć nad tworzeniem nowej Europy. Projekt kuratorują Andrzej Pakuła i Aleksandra Skowrońska.

„Права не дают, права берут (Praw się nie dostaje, prawa się zdobywa)” Marty Romankiv w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wlkp. CZYTAJ!

Również w czwartek, w Rodríguez Gallery odbędzie się wernisaż indywidualnej wystawy Dalili Gonçalves – Dream Speakers. Portugalska artystka bierze na warsztat różnokształtne dynie, o formach podobnych do dziwnych aparatur i instrumentów, sugerując ich nieprzystawalność do tego, co rozumiemy pod słowem dynia. Dziwne, przekształcone formy, jak pisze w tekście dołączonym do wystawy Bea Espejo, „jawią się jak owoce z dziwnego sadu, do którego rzeczy przybywają powoli i podążają swoim naturalnym torem”.

 

Sopot

W tym roku przypada 20. rocznica nadania Teresie Pągowskiej tytułu doktory honoris causa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Z tej okazji malarka, silnie związana z trójmiejskim środowiskiem artystycznym powraca do Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie monograficzną wystawą Głębiej niż moje wiem, która otwiera się 21 października (piątek). Ekspozycja kuratorowana przez Annę Muszyńską jednocześnie inauguruje nowy program instytucji, prowadzonej przez Eulalię Domanowską.

Do 21 października do godziny 14:00 trwa nabór do programu rezydencyjnego Goyki 3 Art Inkubator w dwóch kategoriach: sztuki wizualne i literatura. Na rezydentów i rezydentki czekają dwumiesięczne pobyty w Sopocie, kontakt z lokalnym środowiskiem twórczym, opieka kuratorska i unikatowa przestrzeń do pracy. Pełny regulamin naboru znajdziecie tutaj.

 

Warszawa

Już 18 października (wtorek) w Państwowym Muzeum Etnograficznym otworzy się nowa wystawa Etnografki, antropolożki, profesorki, kuratorowana przez Ewę Klekot i Martę Skwirowską. Kuratorki przygotowały przegląd dorobku kilkudziesięciu kobiecych postaci związanych z Polską, które wpłynęły na rozwój antropologii, etnografii i etnologii jako dziedzin naukowych. Herstoryczny pokaz prezentuje takie postaci jak Krystyna Krahelska – naukowczyni, której Syrenka Warszawska dłuta Ludwiki Krasowskiej-Nitschowej zawdzięcza swoje rysy czy Janina Tuwanówna – żołnierka AK, związana z losami Warszawy i tutejszego Muzeum Etnograficznego.

20 października (czwartek) w siedzibie głównej Muzeum Warszawy otworzy się Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90. – wystawa kuratorowana przez Karolinę Puchałę-Rojek i Julię Staniszewską, która ma szansę przyciągnąć fanów i fanki duchologicznych wycieczek w przeszłość, skłonnych szukać w wyeksponowanych zdjęciach powidoku własnych, najntisowych doświadczeń i gadżetów. Wśród fotografów i fotografek, których prace znajdą się na wystawie będą obecni Chris Niedenthal, Paweł Althamer, Zofia Kulik, Łukasz Gorczyca i Marcel Łoziński.

kadr z filmu „Terykony”, reż. Taras Tomenko, 2022 – film prezentowany w ramach 7. Festiwalu Filmowego Ukraina!

Dzień później, 21 października (piątek) w Kinotece w Pałacu Kultury i Nauki rozpocznie się 7. edycja Festiwalu Filmowego Ukraina! – jedynego festiwalu poświęconego kinematografii ukraińskiej w Polsce. Na publiczność czeka ponad 50 filmów, które powstały w przeciągu ostatnich lat: etiud filmowych, długiego i krótkiego metrażu, animacji i dokumentów. W tym roku pojawią się sekcje Oblicza Ukrainy, Kobiece Historie, Mariupol, Sztuka Wolności oraz Konkurs na najlepszy film krótkometrażowy. Trwający tydzień festiwal jest otwarty także dla widzów i widzek spoza Warszawy, dzięki dostępowi online na platformie Warszawa.VOD (od 1 listopada).

Również w piątek odbędzie się wernisaż 14. edycji festiwalu Warszawa w Budowie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Tegoroczna edycja kuratorowana przez Tomasza Fudalę i Jana Mencwela poświęcona będzie różnorako rozumianej „walce o ulice”. Pytanie o to, czym są (a czym mogłyby być) ulice w dobie powszechnej samochodozy i bezwzględnemu podporządkowaniu miejskiej tkanki dwuśladom to tylko jedna z kwestii. Wystawa poruszy również temat patronów ulic i związanych z nimi walk światopoglądowych oraz figurą samochodu jako składnika tożsamości współczesnego człowieka. Tytułowa walka będzie opowiadana nie tylko z pozycji dominacji przez ruch kołowy, ale (przede wszystkim) możliwych transformacji wspólnej przestrzeni w stronę mniej zakorkowanej i zatomizowanej przyszłości. Na wystawie znajdą się prace między innymi, Mateusza Choróbskiego, Jana Domicza, Edwarda Dwurnika, Nicolasa Grospierre’a, Zuzanny Janin, Alevtiny Kakhidze, Adama Kozickiego, Yulii Krivich, Witka Orskiego, Marii Toboły i Ady Zielińskiej, a także Henryka Jerzego Chmielewskiego, czyli Papcia Chmiela.

Czy mamy jeszcze coś wspólnego? 12. Warszawa w Budowie Architektura i urbanistyka mają potężną moc oddziaływania na kształtowanie się wspólnot, na budowanie (lub niszczenie) więzi, wielokrotnie były do tego używane, a i dziś wciąż nie do końca ich siłę doceniamy i rozumiemy. Żałuję, że jedno z niewielu w Polsce cyklicznych wydarzeń animujących debatę o przestrzeni w tak trudnym roku odeszło od tego, co było jego największą wartością – o 12. edycji WWB pisze Anna Cymer CZYTAJ!

Również w piątek otworzy się wystawa FEED OF WAR w Pracowni Duży Pokój, projektu współtworzonego przez Maćka Bernasia, Estelli Dandyk, Bartosza Fatka, Natalii Godek, Iulii Iarko, Michaliny Kacperak, Wioletty Kulas, Alicji Lesiów i Hanny Nawrot – studentek i studentów Łódzkiej Szkoły Filmowej pod opieką Witka Orskiego i Krzysztofa Pijarskiego. FEED OF WAR skupia się na cyfrowych strategiach obrazowania wojny w Ukrainie.

Także w ten sam dzień będziecie mogli zobaczyć w imielińskiej Galerii Działań indywidualną wystawę Agnieszki Rogóz Osobliwości botaniczne. Na wystawie, którą kuratoruje Grzegorz Borkowski zaprezentowane zostaną między innymi, cykle Zielnik, BukietyWieniec, w których artystka wykorzystuje motywy roślinne i ich wanitatywną symbolikę.

Pernille Braun, „Fast Forward Heavy Load”

 

 

Wrocław

W głównej siedzibie wrocławskiego BWA ulokowanej na Dworcu Wrocław Główny 21 października (piątek) otwarta zostanie wystawa Autonomus Zones, która prezentujące półwiecze historii amerykańskiej Pilchuck Glass School oraz funkcjonującego w jej ramach programu rezydencyjnego The Emerging-Artist-in-Residence. Do wystawy zespół kuratorski zaprosił 25 osób ze Stanów Zjednoczonych, Polski, Japonii, Norwegii, Danii, Szwecji, Korei Południowej, Anglii i Szkocji, które zajmują się szeroko pojmowaną sztuką szkła.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Indeks

Zobacz też