14–20 marca

Redakcja
Jerzy Kosałka, "Przejście", dzięki uprzejmości BWA Jelenia Góra
14–20 marca
Jerzy Kosałka, "Przejście", dzięki uprzejmości BWA Jelenia Góra

Jelenia Góra

Solowa wystawa Jerzego Kosałki otworzy się w piątek (18.03) w jeleniogórskim BWA. Alternatywna historia sztuki według Jerzego Kosałki prezentować będzie obrazy, rzeźby, obiekty i instalacje wrocławskiego artysty, w których powracają nawiązania do innych twórców – od Leonarda, przez Malewicza i Warhola, po współczesnych polskich twórców i twórczynie, zwłaszcza pozostałych współtwórców grupy Luxus. Przedstawiając się żartobliwie jako „wielbiciel postprawdy” Kosałka proponuje więc własne wersje wydarzeń, które miały miejsce w historii sztuki, prezentowane z perspektywy narratora-prowincjonalnego artysty.

Zbigniew Rogalski „Powietrze”, 2007, fotografia, wydruk komputerowy, Kolekcja Muzeum Sztuki w Łodzi

Łódź

Zbudowana z prac przekazanych Muzeum Sztuki w darze w latach 2008–2021 wystawa W jakim pięknym miejscu jesteśmy otworzy się w łódzkiej instytucji w ten piątek (18.03). Kuratorowana przez Annę Łazar we współpracy z Danielem Muzyczukiem ekspozycja prezentować będzie prace m.in. Teresy Tyszkiewicz, Natalii LL, Tamása Kaszása czy Domu Mody Limanka, pozwalając spojrzeć na nie jako autonomiczne artystyczne wypowiedzi, ślad konkretnych historycznych momentów, wreszcie odzwierciedlenie wystaw i projektów realizowanych w tym okresie przez MSŁ.

Tego samego dnia (18.03) w przestrzeni Galerii Chimera otworzy się wystawa grafik ukraińskich artystów i artystek z kolekcji Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi zatytułowana Pielęgnuj w sobie obrazy wolności. Ekspozycja jest oczywiście przede wszystkim symbolicznym wyrazem łączności z mieszkańcami zaatakowanej przez wojska rosyjskie Ukrainy, ale też rozległą panoramą stylów i poetyk stosowanych przez ukraińskich grafików i graficzki, przez ostatnie kilka dekad licznie uczestniczących w Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki.

Poznań

Kilka lat po wystawie swoich świetlnych obiektów Leon Tarasewicz powraca do Galerii EGO, tym razem z bardziej klasycznymi formatami malarskimi. W piątek (18.03), kilka dni po swoich sześćdziesiątych piątych urodzinach, artysta z Walił zaprezentuje w poznańskiej galerii najnowsze prace na ekspozycji zatytułowanej po prostu Nowe obrazy.

Czas się przesunął. Rozmowa z Leonem Tarasewiczem Z Leonem Tarasewiczem rozmawia Jakub Banasiak CZYTAJ!

Tego samego dnia (18.03) w Galerii Piekary otworzy się organizowana przy współpracy z Galerią Olimpus monograficzna wystawa Stanislawa Fijałkowskiego. Coda prezentować będzie prace z ostatniego okresu twórczości artysty. Zaczerpnięty z muzycznej terminologii tytuł, oznaczający zamykającą partię utworu, w której wykorzystywane są występujące w nim wcześniej motywy, odnosi się do charakteru owych późnych prac. W ostatnich obrazach Fijałkowski powracał do tematów podejmowanych przez całe życie, wciąż poszukując w nich nowych sensów.

Również w piątek (18.03) galeria Rodriguez zaprezentuje kolejną po kilkuletniej przerwie wystawę pochodzącego z Indii artysty Sreshty Rita Premnatha. Na Proximity znajdą się prace wykonane tuszem na papierze, w których Premnath koncentruje się na zagadnieniu czasu i przestrzeni bliskości, zadając m.in. pytanie o to, w jaki sposób zwizualizować możemy przestrzeń między nami.

Sophia Pompéry, „Sonntag”, 2018, dzięki uprzejmosci Galerii Sztuki Wozownia

Toruń

Trzy nowe wystawy zaprezentuje w piątek (18.03) Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu. Kuratorowane przez Grzegorza Borkowskiego Miejsce w czasie Jerzego Hejnowicza stanowić będzie kontynuację prowadzonych przez artystę poszukiwań autorskiej formuły prac dialogujących z architekturą i przestrzenią wystawienniczą. Salę Wozowni wypełni wielki, półkolisty obiekt, zintegrowany z elementami charakterystycznymi dla architektury galerii i dający się zobaczyć w całości tylko po przejściu dookoła wzdłuż jego krawędzi. Sophia Pompéry w kuratorowanym przez Martę Smolińską Lapsusie tropić będzie natomiast absurdy i paradoksy rzeczywistości, kwestionując pozorne oczywistości i podając w wątpliwość klisze i wyobrażenia zakorzenione w naszej pamięci. Kuratorowana przez Natalię Cieślak wystawa Niki Grzymskiej Malarstwo będzie z kolei zgodnie z tytułem koncentrować się na samym medium malarskim, przede wszystkim wzajemnym oddziaływaniu materii, struktury i koloru.

Warszawa

Wspólna wystawa Doroty Brodowskiej i Marii Znosko Zachód słońca w New Face City otworzy się w piątek (18.03) w galerii XX1. Architektoniczne konstrukcje Brodowskiej oscylują pomiędzy malarstwem, rzeźbą a kolażem, przypominając zaginione eksperymentalne, przestrzenne obrazy Tytusa Czyżewskiego czy konstrukcje Kurta Schwittersa. Utrzymane w żywych, radosnych tonacjach abstrakcyjne kompozycje Znosko przypominają z kolei wczesne obrazy Wasyla Kandyńskiego, wywołując przy okazji sielskie pejzażowe skojarzenia z zachodami słońca czy kwitnącą łąką. Wystawa w XX1 podzielona zostanie na trzy części, w których znajdą się indywidualne prace obu twórczyń oraz ich wspólne realizacje.

Solowa wystawa Irini Karayannopoulou otworzy się w sobotę (19.03) w Polana Institute. W Life on Venus artystka sięga do erotycznych magazynów z lat 60. i 70., dla których próbuje stworzyć alternatywne „szczęśliwe zakończenie”. Dekonstruując stereotypowe wyobrażenia na temat kobiecych fantazji erotycznych Karayannopoulou tworzy przy tym nową ikonografię spod znaku bogini Wenus, Afrodyty lub Isztar. W trakcie trwania wystawy będzie można za 50 zł zdobyć edycję jednej z prac artystki, a cały dochód przekazany zostanie na wsparcie działań inicjatywy Blyzkist.

„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Małgorzata Mycek i Przemysław Piniak W "Godzinie Szumu" Karolina Plinta rozmawia z Małgorzatą Mycek i Przemysławem Piniakiem CZYTAJ!

Wrocław

Nową wystawę Leon Tarasewicz zaprezentuje w tym tygodniu nie tylko w Poznaniu, ale także we wrocławskim 66P. Wysiedlenie to zrealizowana specjalnie dla tej przestrzeni praca podejmująca wyjątkowo aktualny temat utraty domu i wysiedleń w wyniku wojen, czystek na tle narodowościowym, etnicznym czy wyznaniowym, deportacji i zmiany granic. Artysta zwraca przy tym uwagę na strefę sacrum – potrzebę ocalenia domu i jego mieszkańców przez wyższe moce, którą symbolizują święte obrazy, legendy, rytuały i semantyka kolorów.

Przemysław Piniak, „Deomony”, dzięki uprzejmości Nowego Złotego

Po tymczasowym pobycie w Lublinie Nowy Złoty powrócił do Wrocławia. Nowy rozdział jego aktywności, tym razem w kiosku u zbiegu ulic Górnickiego i Prusa, który stał się jego stała przestrzenią, zainauguruje otwierana w piątek (18.03) wystawa Przemysława Piniaka Demony. Wnętrze kiosku artysta zamieni w rodzaj pułapki na różnoraki zmory i demony związane z codziennym życiem, takie jak Demon Małych Kłamstewek, Demon Sieczki w Głowie czy Demon Screenshotów i Dyskontów.

Przestrzeń galerii Dizajn BWA Wrocław stała się tymczasem w ramach projektu Ciało prowadzi mnie krętą drogą otwartą dla publiczności pracownią zaaranżowaną przez Alicję Patanowską. Z czasem przekształci się ona w wystawę, na której znajdą się obiekty, które przez pierwsze tygodnie osoby odwiedzające galerię będą mogły toczyć na kole garncarskim. Artysta przekierowuje tym samym uwagę z samych obiektów na proces i warunki ich wytwarzania, odsłaniając w galerii zazwyczaj niejawną część projektową i tworząc okazję do budowania nowych relacji pomiędzy publicznością a artystką.

Internet

Spotkanie z Oksaną Zabużko, jedną z najważniejszych współczesnych pisarek i filozofek ukraińskich, zorganizuje jutro (15.03) Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku. Podczas transmitowanego na facebookowym profilu IKM spotkania, które poprowadzi dziennikarka i socjolożka Ludwika Włodek, autorka mówić będzie m.in. o swojej najnowszej książce, zbiorze esejów Planeta Piołun.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Zobacz też