10–16 października

Redakcja
Maria Chrząszczowa, Kwiaty w wazonie: liliowiec, glorioza i szparag (asparagus), 1945–1959 © Dorota Jarecka / Fundacja Archeologia Fotografii
10–16 października
Maria Chrząszczowa, Kwiaty w wazonie: liliowiec, glorioza i szparag (asparagus), 1945–1959 © Dorota Jarecka / Fundacja Archeologia Fotografii

Białystok

15 października (sobota) w białostockiej Galerii Arsenał otworzy się wystawa So They Won’t Say We Don’t Remember ukraińskiego duetu Yarema Malashchuk i Roman Khimei. Artyści poruszają wątki przepracowywania traum i kształtowania ukraińskiej tożsamości wobec trudnej historii tego kraju. Będzie to pierwszy – po prezentacji prac w ramach inicjatywy Druh Druha w stołecznej galerii Piktogram – indywidualny pokaz, który kuratorować będzie Katarzyna Różniak. W tym samym czasie prezentowana będzie również wystawa Vlady Ralko i Volodymyra Budnikova Questioning the Visible / Питання до видимого, która podsumowuje ich rezydencję w Galerii Arsenał we wrześniu i październiku tego roku. Od początku agresji Rosji na Ukrainę artyści zapisują związane z nią emocje.

 

Gdynia

16 października (niedziela) w Muzeum Emigracji w Gdyni odbędzie się kolejna odsłona cyklu interwencji artystycznych Suplement, która tej jesieni będzie skupiać się wokół sztuki haftu i prac Moniki Drożyńskiej. Zaprezentowane zostaną UAPLGB, ĄĘŻĆĘŻĄŁ ATINON – czyli prace, które w różny sposób dotykają kwestii języków używanych współcześnie w przestrzeni publicznej. Niedzielnemu otwarciu towarzyszyć będą warsztaty hafciarskie, które poprowadzi Natalia Kovalyshyna – pedagożka, mistrzyni sztuki hafciarskiej i członkini Rady Imigrantów i Imigrantek przy Prezydencie Miasta Gdańska.

 

Paweł Olszczyński, z serii „Chimery”

Kraków

W Fundacji Galerii Piana już od 15 października (sobota) zobaczymy najnowszą wystawę Pawła Olszczyńskiego o enigmatycznym tytule Z przodu lwem była, od tyłu wężem. Motyw chimery, który od jakiegoś czasu zajmuje Olszczyńskiego pojawia się w twórczości malarskiej i ceramicznej twórcy. Narrację stojąca za wybranymi pracami, które pojawią się na wystawie kuratorować będzie Zofia Małysa-Janczy.

 

Orońsko

W Centrum Rzeźby Polskiej w dniach 11–13 października odbędzie się kongres Rzeźba wszędzie? Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej. Wydarzenie otwarte dla publiczności stawia na interdyscyplinarny namysł nad zagadnieniem sztuki w przestrzeni publicznej w kontekście upamiętnień rzeźbiarskich i pomników łącząc refleksję praktyków i praktyczek z badaczkami i teoretykami. Wśród kilkudziesięciu panelistów i panelistek znajdą się, między innymi, Krzysztof M. Bednarski, Paweł Możdżyński (socjolog) i Ewa Nekanda-Trepka (muzealniczka).

Solidny porządek. Rozmowa z Agatą Madejską „Pomniki pełnią funkcje napominających i ostrzegawczych znaków. Na odbiorców mają wpływać w taki sposób, aby zbiorowo i zarazem indywidualnie utożsamiali się z abstrahowanym symbolem danego wydarzenia. Tutaj zbiorowa pamięć przetwarzana jest w kolektywny symbol. Poczucie winy lub empatii indywidualnej staje się wspólną odpowiedzialnością moralną” – z Agatą Madejską rozmawia Piotr Drewko CZYTAJ!

 

Poznań

W ramach 6. Wielkopolskiego Festiwalu Fotografii im. Ireneusza Zjeżdżałki, który w tym roku nosi tytuł „Krajobrazy wewnętrzne” odbędzie się między innymi, wystawa Wpływ próżni na organizmy żywe Karoliny Wojtas i Macieja Cholewy. Wystawa, która otworzy się 15 października w DOMIE, poświęcona będzie próbom eksploracji kosmosu przez ten niecodzienny duet twórczy, zawiązany kilka miesięcy wcześniej, przy okazji innej, kosmicznej wystawy w gdańskim GGM-ie.

„Kolonie” Karoliny Wojtas i Macieja Cholewy w Gdańskiej Galerii Miejskiej CZYTAJ!

Dzień wcześniej, 14 października otworzy się nowa wystawa w Galerii Piekary Foto-geniczność. Tytuł wystawy zdradza namysł nad zagadnieniem fotograficznej reprezentacji człowieka, który poprowadzony zostanie dzięki pracom, między innymi, Berenice Abbott, Nan Goldin, Bobby Grossman, Natalii LL, Mana Raya, Józefa Robakowskiego czy Krzysztofa Wodiczki – a zatem szerokiego spektrum podejścia do fotografii i fotografowanych.

 

Radom

14 października (piątek) w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia otworzy się indywidualna wystawa Sebastiana Kroka Gegen die Wand. Tytuł wystawy, który można tłumaczyć jako „głową w mur” pochodzi od nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem filmu w reżyserii Faitha Akina z 2004 roku, który wywarł duży wpływ na artystę. Poruszając się wokół metafory zderzenia z rzeczywistością, Krok próbuje dokumentować malarski akt eskapizmu w stronię spotęgowanego, halucynogennego koloru.

 

Recklinghausen

W Museum Jerke 15 października (sobota) otwarta zostanie indywidualna wystawa Agaty Bogackiej, System of Divisions. Pokaz kuratorowany przez Paulinę Olszewska prezentuje najnowsze, powstałe w przeciągu dwóch ostatnich lat prace artystki, która systematycznie odchodzi od malarstwa figuratywnego w stronę abstrakcji. Pomimo zmiany środków wyrazu, jej malarstwo wciąż stanowi komentarz do obecnej, doświadczanej przez Bogacką rzeczywistości.

 

Jacek Staniszewski, „Hells Angels”

Sopot

14 października (piątek) otwiera się indywidualna wystawa Jacka Staniszewskiego, Nobody’s perfect, która zagości w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Prace trójmiejskiego artysty cechuje, jak zawarto w tekście towarzyszącym wystawie, bycie „propagandą na opak” – nieodłączną ich częścią stają się czarny humor oraz strategie zainspirowane surrealizmem, popartem i sztuką krytyczną.

 

Warszawa

Już 13 października (czwartek) w Fundacji Archeologia Fotografii otworzy się wystawa Glorioza. Fotografie Marii Chrząszczowej, którą kuratorują Anna Hornik i Marta Przybyło. Kuratorki zwracają uwagę na pomijaną dotąd część twórczości Chrząszczowej – wizerunki roślin i kwiatów – chcąc poddać refleksji wciąż obowiązującą hierarchię tematów w działalności archiwistycznej i odbiorze jej przez publiczność. Postawione zostanie również pytanie, na ile sposób patrzenia twórczyni na tematy umiarkowanie wzniosłe przenikał się z jej dorobkiem należącym do powojennego kanonu fotografii polskiej.

 

Hanna Krzetuska, dzięki uprzejmości Fundacji ART TRANSPARENT

Wrocław

W Mieszkaniu Gepperta przyszedł czas na przypomnienie o innej mieszkance tego miejsca – Hannie Krzetuskiej, życiowej partnerce legendarnego wrocławskiego artysty. Wystawa To maluję ja! z cyklu 15% abstrakcji to herstoryczny pokaz, w którym oprócz Krzetuskiej znajdą się prace innych kobiet związanych z Grupą Wrocławską: Wandą Gołkowską i Krzesławą Maliszewska. Ich twórczość zostanie sparowana z postaciami współczesnych wrocławianek – Justyną Baśnik, Anną Kołodziejczyk, Kariną Marusińską, Agnieszką Sejud i Karoliną Szymanowską. Wystawa otworzy się 14 października (piątek), a już dzień później, w sobotę odbędą się dyskusje na temat potencjału drzemiącego w lokalnych herstoriach, o których opowiedzą kobiety z różnych pokoleń, których życie w znaczny sposób związane jest z Wrocławiem.

 

Natomiast dzień później, 16 października w Pawilonie Czterech Kopuł zostanie otwarta wystawa Collage – klejone światy, kuratorowana przez Annę Chmielarz, która zaprezentuje zbiór prac powstałych na przestrzeni 150 lat, wykorzystujących wieloznaczność pojęcia kolażu. Wśród eksponowanych prac, znajdą się te autorstwa m.in. Kurta Schwittersa, Maxa Ernsta, Mieczysława Bermana, Jadwigi Maziarskiej, Roberta Rauschenberga, Zofii Rydet, Zdzisława Beksińskiego, Jana Dziaczkowskiego czy Grupy Luxus.

 

Zielona Góra

Do BWA Zielona Góra wraca Biennale, które w tej edycji otrzymało tytuł Odnowa. Zespół kuratorski – Marta Gendera, Joanna Sokołowska i Bartek Lis – postawił na wystawę, której integralną częścią jest program wydarzeń edukacyjno-artystycznych. Tematem Odnowy, która rozpoczyna się 14 października (piątek) jest mit ziemskiej społeczności, kształtowany przez strategie feministyczne i dystans do antropocentrycznej racjonalności modernizmu. Wśród artystek i artystów, których prace pojawią się na Biennale, znajdziemy, między innymi, Jadwigę Sawicką, Lilianę Zeic, Irminę Rusicką, Zuzę Golińską, Monikę Drożyńską, Piotra Blajerskiego, Alę Savashevich, Kubę Stępnia i Martę Romankiv. Badania terenowe, towarzyszące Biennale przygotowała niestrudzona ducholożka, Olga Drenda.

Siła peryferii. Biennale Zielona Góra Prowincjonalny kontekst sprzyja dobrze pojętej skromności, nikt tu nie próbuje naiwnie pytać o to, czy sztuka powstrzyma rasizm i katastrofę klimatyczną, ale o to, jak podtrzymać przy życiu dawne ideały, naprawić błędy i docenić pokryte patyną formy – pierwszą edycję Biennale Zielona Góra recenzuje Piotr Policht CZYTAJ!

 

Wałbrzych

14 października (piątek) w wałbrzyskim BWA otworzy się Grunt rzeczy, wystawa multimedialna, w której wezmą udział Aleksander Najda, Vasyl Savchenko, Hanna Klepacka i Sandro Ruscio. Pokaz, który kuratoruje Anna Fronckiewcz-Spodnik łączy w sobie poezję z dźwiękiem i interpretacją perfomatywną.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Indeks

Zobacz też