NR 38/2023
13.08.2018

„Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich” w PGS Sopot

Xawery Dunikowski, „Madonna”, 1910-11, wys. 69 cm, odlew Kraków, fot. fotobank.pl/PGS
„Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich” w PGS Sopot
Xawery Dunikowski, „Madonna”, 1910-11, wys. 69 cm, odlew Kraków, fot. fotobank.pl/PGS

Kolekcja Grażyny i Jacka Łozowskich to jedna z najważniejszych polskich prywatnych kolekcji sztuki polskiej, która powstaje już od 50 lat. Początkowo tą pasją zaraził Jacka jego ojciec, miłośnik malarstwa polskiego i również kolekcjoner.

Z czasem usamodzielnił się, a u jego boku znalazła się małżonka, Grażyna, która wspiera i współtworzy ten zbiór. Obejmuje on kilkaset pozycji malarstwa polskiego od drugiej połowy XIX wieku po prace najnowsze.

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie prezentuje wybór dzieł powstałych w okresie Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego.

Wojciech Weiss, „Japonka”, 1900, olej płótno, 145 x 96 cm, fot. fotobank.pl/PGS
Alfons Karpiński, „Portret modelki Jane”, 1909, olej płótno, 60,5 x 38,5 cm, fot. fotobank.pl/PGS

Jedną z cech wyróżniających ten zbiór, jest fakt, że w jego skład wchodzi kilka dzieł wyjątkowych ze względu na ich historię i artystyczną klasę. Tak się dzieje w przypadku Rybaka Leona Wyczółkowskiego, na którego licu widnieje ostentacyjna dedykacja dla krakowskiego pisarza i dramaturga Michała Bałuckiego – prawdziwa rzadkość. Inną dedykację można znaleźć na płótnie Władysława Ślewińskiego darowanym poecie i piewcy gór – Janowi Kasprowiczowi. Portret damy w czarnym kapeluszu Olgi Boznańskiej, był dwukrotnie nagradzany medalami na wystawach – to też fakt trudny do przecenienia dla kolekcjonera. Te detale potwierdzają autentyczność dzieł, dokumentują ich historię, wzbogacają biografię artystów.

Znakomity także jest zespół prac Wojciecha Weissa, artysty o nieposkromionym wprost talencie, a wciąż jakby nieco jeszcze niedocenianego, tak jak na to by zasługiwał. Były nabywane w większości od spadkobierców malarza. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje Japonka. Namalowana w Paryżu, niepokoi nieoczywistą i nieidealną anatomią niedorosłej dziewczyny. Obraz niezwykły, intrygujący swą otwartością, a równocześnie tajemniczością. Było coś niepokojącego w fascynacji niedorosłością, której dowody można znaleźć w jeszcze innych jego szkicach i obrazach. Potwierdzeniem może być również Akt chłopca w pracowni powstały w podobnym czasie.

Obrazem, który sam kolekcjoner uważa za najcenniejszy w tym zbiorze jest Korowód dziecięcy Witolda Wojtkiewicza z 1905 roku. Na rynku jest bardzo niewiele prac tego artysty, a ten jest do tego wyjątkowy. Malowany na jedwabiu, naklejony na tekturę, pod względem technicznym jest jedynym takim w całym dorobku malarza.

Tadeusz Makowski, „Maski”, 1929, olej płótno, 81 x 100 cm, fot. fotobank.pl/PGS
Louis Marcoussiss, „Le Colombe pignardee”, 1927, gwasz papier, 42 x 54,2 cm, fot. fotobank.pl/PGS
Olga Boznańska, „Portret damy w czarnym kapeluszu”, 1906, olej tektura, 103 x 82 cm, fot. fotobank.pl/PGS
„Żywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich”, widok wystawy, fot. fotobank.pl/PGS

Na uwagę zasługują również Maski Tadeusza Makowskiego, powstałe w ostatnim, najdojrzalszym i na pewno najbardziej udanym okresie jego twórczości. Nabyty został w Paryżu, ze spuścizny po marszandzie Makowskiego, Jeanie Aronie. Pozostaje niewątpliwie jednym z najcenniejszych w kolekcji, ale zarazem może najbardziej fascynujących dla samego kolekcjonera, który chętnie opowiada, o przyciągającym wzrok spojrzeniu oczu laleczek z tego obrazu. Sam Makowski miał powiedzieć: „Maski! Maski – widzi się je wszędzie w moich obrazach. Dla mnie są to osoby prawdziwe i ta ludzka prawda mnie pasjonuje.”

Dopełnieniem prezentacji malarstwa, grafik i rysunków jest pięć znakomitych rzeźb z tego okresu: Świst i Poświst Sławomira Celińskiego, Faun grający na syrindze Konstantego Laszczki, Madonna Xawerego Dunikowskiego oraz dwie kobiece głowy Henryka Kuny.

Zapraszamy do oglądania tego wyjątkowego zbioru i do znalezienia własnego faworyta.

Bogusław Deptuła, kurator wystawy

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

WystawaŻywioły i maski. Wśród obrazów z kolekcji Grażyny i Jacka Łozowskich
MiejscePaństwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Czas trwania22.06–21.10.2018
Kuratorka / KuratorBogusław Deptuła
Strona internetowapgs.pl
Indeks

Zobacz też