NR 22/2023
29.12.2020

„Życie ludzi” w CSW Kronika

Małgorzata Mirga-Tas, „Akie Sam (Tu jesteśmy)”, fot. Julia Pałkowska
„Życie ludzi” w CSW Kronika
Małgorzata Mirga-Tas, „Akie Sam (Tu jesteśmy)”, fot. Julia Pałkowska

Już w starożytnej Grecji kolonie pszczół uważane były za odpowiednik politycznej wspólnoty w przyrodzie – idealnego naturalnego ustroju, w którym owady symbolizowały obywatelską cnotę i oddanie zbiorowemu dobru. Wraz z rozwojem entomologii w czasach nowożytnych, uczeni, uświadamiając sobie złożoność światów owadzich, zaczęli stopniowo stawiać mrowisko, ul czy termitierę jako przeciwstawny przykład harmonijnego, utopijnego systemu organizacji, który można nie tylko podziwiać, ale wręcz naśladować. W pierwszej połowie dwudziestego wieku zaczęły pojawiać się z kolei negatywne odniesienia systemu funkcjonującego w świecie owadzim do reżimów politycznych, autorytaryzmu czy totalitaryzmu.

Dorota Hadrian, „Oratorium”, fot. Julia Pałkowska
Franciszek Orłowski, „Historia dokręcania śruby”, fot. Julia Pałkowska
Hubert Czerepok, „To skandal by Polak nie miał odwagi cywilnej by uderzyć bezbronnego człowieka”, fot. Julia Pałkowska
Jaśmina Wójcik, „Ucieczka z ula. Bunt robotnic”, fot. Julia Pałkowska
Julita Wójcik, „Blok Mściwoja 4-6”, fot. Julia Pałkowska
Karolina Żyniewicz, „Ad Mortem Defaecatam – Unnecessary Life”, fot. Julia Pałkowska
Kijewski-Kocur, „Miliard jeden”, fot. Julia Pałkowska
Łukasz Surowiec, „Wymieranie”, fot. Agata Cukierska
Łukasz Trzciński, „Gorset (u-strój)”, fot. Julia Pałkowska
Maciej Cholewa, „Dusza jej mrowiska”, fot. Julia Pałkowska
Małgorzata Mirga-Tas, „Akie Sam (Tu jesteśmy)”, fot. Julia Pałkowska
Małgorzata Szandała, „Święto wiosny”, fot. Julia Pałkowska
Michał Smandek, ‚Duch ula”, fot. Julia Pałkowska
Piotr Bujak, „Mrowisko”, fot. Julia Pałkowska

Projekt Życie ludzi stanowi opowieść o człowieku i jego kulturze z perspektywy badacza ludzkiej cywilizacji, niczym z programów przyrodniczych czy publikacji naukowych. Narracja wystawy skupia się na wybranych aspektach ludzkiej egzystencji i koresponduje z wydaną na początku XX wieku trylogią Maurycego Maeterlincka: Życie pszczół, Życie termitów i Życie mrówek, w której belgijski noblista, pod pozorem wywodu entomologicznego, przyjmuje strategię paraboliczną, traktując świat owadów jako metaforę świata ludzkiego. Idąc tym tropem, wystawa Życie ludzi celowo i przesadnie antropomorfizuje świat przyrody, aby zanalizować poszczególne grupy owadów społecznych. Poszukiwanie punktów wspólnych i krytyczna analiza mechanizmów występujących w świecie natury w odniesieniu do funkcjonowania człowieka w grupie, stawia finalne pytanie o miejsce jednostki w społeczeństwie.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaPiotr Bujak, Maciej Cholewa, Hubert Czerepok, Dorota Hadrian, Krzysztof Jung, Kijewski/Kocur (Marek Kijewski, Małgorzata Malinowska), Małgorzata Mirga-Tas, Franciszek Orłowski, Tomasz Przybyłek, Michał Smandek, Łukasz Surowiec, Małgorzata Szandała, Łukasz Trzciński, Jaśmina Wójcik, Julita Wójcik, Jasiek Zoll (Mr. Fly Guy), Karolina Żyniewicz
WystawaŻycie ludzi
MiejsceCSW Kronika, Bytom
Kuratorka / KuratorAgata Cukierska, Katarzyna Kalina
FotografieJulia Pałkowska; dzięki uprzejmości CSW Kronika
Strona internetowazycieludzi.kronika.org.pl
Indeks

Zobacz też