NR 38/2023
27.05.2021

„ZNIKAJĄC/REkonstrukcja” Elżbiety Jabłońskiej w CSW Łaźnia

Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
„ZNIKAJĄC/REkonstrukcja” Elżbiety Jabłońskiej w CSW Łaźnia
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy

Elżbieta Jabłońska (2021):
Kiedy rok temu wraz z Emilią Orzechowską pracowałyśmy nad wystawą w Łaźni, powstał również tekst, który z upływem czasu stawał się coraz mniej aktualny. Poniżej publikujemy go w całości, zwracając uwagę na dokonane zmiany, jakie aktualnie wprowadziłyśmy, przez naniesione na niego skreślenia. Miniony rok oddalił nas zdecydowanie od pierwotnej koncepcji, która pozostanie niezrealizowana, a tekst kuratorski został poddany procesowi DEkonstrukcji.

Emilia Orzechowska (2020):
ZNIKAJĄC/REkonstrukcja
to kolejna odsłona zeszłorocznej wystawy Elżbiety Jabłońskiej, która odbyła się w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Tym razem, odnosząc się do dystansu czasowego dzielącego obydwa wydarzenia, autorka podejmuje próbę ponownego zdefiniowania tytułowego „znikając”. Przy użyciu elementów szczecińskiego pokazu w zmienionej formie, koncentruje się na nadpisaniu treści i przesunięciu znaczeń.

Artystka znana jest ze swoich prac i działań opartych na obserwacji najbliższej rzeczywistości. Jej tryptyk Supermatka, neon Czy twój umysł jest pełen dobroci? czy autoportrety z cyklu Zamaż mnie powstały we współpracy z synami. Również teraz, podobnie jak w przypadku wymienionych realizacji, Jabłońska opracowuje znaleziony w rodzinnych archiwach tekst syna: „Nicość jest wszystkim czego nie ma, a wszystko co istnieje jest nicością. Nicość jest jak wir, który wciąga bez ustanku”.

W efekcie powstaje kilkuelementowa instalacja, która odnosi się zarówno do przytoczonej frazy jak i do miejsca, w którym artystka od kilkunastu lat mieszka. Krajobraz, który ją otacza, a przede wszystkim szczególny rodzaj oddalenia, są powodem pewnej świadomej rezygnacji, a może nawet zwątpienia, prowadzącego do szczególnej formy „osobistego zaniechania”, które uprawia nad Wisłą, przy jej 788 kilometrze. Jak sama deklaruje: „Można powiedzieć, że przepadłam nad tą rzeką, że stała się ona moją obsesją, że to miejsce mnie wchłonęło. Nie jest łatwo przełożyć ten stan i krajobraz, który go generuje, na język wizualny. Jak zamknąć nieograniczoną przestrzeń ziemi, nieba i wody? Jak pokazać nieustanną zmianę?”

Elżbieta Jabłońska jest artystką, której twórczość ma już swoje odrębne i ważne miejsce w polskiej sztuce współczesnej. Tworzy głównie instalacje, fotografie, filmy, performanse oraz działania czasowo-przestrzenne. Jest artystką osobną, w jakimś sensie niepokorną i wymykającą się wszelkim próbom wpisania jej twórczości w nurt sztuki społecznie zaangażowanej, partycypacyjnej, krytycznej, obręb sztuki feministycznej czy postfeministycznej.

Twórczość Eli Jabłońskiej to ten rodzaj refleksji nad otaczającym nas światem i nami samymi, który niesie w sobie dużo pokory i szczerości wobec codzienności i zwykłego życia. To właśnie z „życia” przez duże „ż” czyni sztukę. Ze spraw pozornie błahych, nieistotnych, w jakimś sensie niewidocznych i przeźroczystych Jabłońska tworzy sztukę „domową” lub raczej życiową, mówiąc, że „jest przekonana, że najważniejsze w życiu jest życie”, co stara się na każdym kroku przypominać i uzmysławiać swoim odbiorcom.

Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy
Elżbieta Jabłońska, „ZNIKAJĄC/REkonstrukcja”, widok wystawy

Elżbieta Jabłońska (2021):
Podejmując ponownie w tym roku pracę nad wystawą, przeszukując informacje dotyczące historii budynku, w którym mieści się galeria oraz koncentrując się na jego pierwotnej funkcji, postanowiłam poddać przestrzeń wystawy wizualno-dźwiękowym badaniom. Kontekst historyczny wydaje się być szczególnie ważny wobec najbardziej aktualnych problemów zarówno społecznych jak i klimatycznych, a użycie gestu pewnej „REkonstrukcji” dało nam możliwość odwołania się nie tylko do przeszłości, ale też do ukazania „niepewnej” prognozy na przyszłość.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaElżbieta Jabłońska
WystawaZNIKAJĄC/REkonstrukcja
MiejsceCSW Łaźnia, Gdańsk
Czas trwania26.03–30.05.2021
Kuratorka / KuratorEmilia Orzechowska
Fotografiedzięki uprzejmości CSW Łaźnia
Strona internetowalaznia.pl
Indeks

Zobacz też