01.08.2018

„Żeńska końcówka” Marty Frej w Galerii Sztuki Wozownia

Marta Frej, „Episkopat”
„Żeńska końcówka” Marty Frej w Galerii Sztuki Wozownia
Marta Frej, „Episkopat”

Rysowniczka i ilustratorka Marta Frej wypracowała swój rozpoznawalny, niezwykle wyrazisty artystyczny styl. Kojarzona jest przede wszystkim jako autorka memów rozpowszechniających się wirusowo za pośrednictwem kanałów komunikacji internetowej. Jej twórczość traktować jednak należy jako przejaw sztuki współczesnej, która coraz częściej posługuje się formami wypowiedzi charakterystycznymi dla doby mediów cyfrowych. Udało jej się także uczynić z memu oręż w walce z głupotą i ignorancją. Choć jej prace kipią humorem, ich przekaz jest głębszy, a zawarte w nich przesłanie odsyła do rzeczywistości, w jakiej przyszło nam funkcjonować.

Frej jest wyczulona na to, jakie bolączki trawią polskie społeczeństwo, dlatego na bieżąco analizuje tematy ogniskujące zainteresowanie opinii publicznej. Porusza kwestie związane z aktualnymi wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi czy kulturalnymi. Dotyka także osobistych problemów współczesnego człowieka, odnosi się do wydarzeń z jego codziennego życia, a także snuje refleksję egzystencjalną, odwołując się do poczucia zagubienia jednostki w społeczeństwie czy szeroko pojętej inności.

Pewne aspekty wybijają się jednak u Frej na tle innych, ponieważ eksplorowane są znacznie częściej i wnikliwiej. Artystka chętnie zabiera głos w walce przeciwko dyskryminacji i nierównemu traktowaniu kobiet. Wydźwięk jej prac jest jednoznaczny – mają zachęcać kobiety do buntu wobec kulturowych klisz i tradycyjnych, utrwalonych w społeczeństwie ról płciowych oraz kontestowania porządku, zgodnie z którym ich podstawowym obowiązkiem jest wykonywanie prac domowych. Zachęcają do samoakceptacji, walki o własne poglądy i przekonania, realizacji marzeń i planów – także tych zawodowych. W pracach artystki – jak celnie uchwyciła to historyczka i krytyczka sztuki, Zuzanna Sokołowska – „rzeczywistość zaczyna się chwiać na niebotycznie wysokich obcasach, gubiąc po drodze sztuczne rzęsy i za ciasno opinającą bieliznę. Błyskotliwe i świetnie narysowane memy Frej zmuszają do myślenia, jak i zrewidowania własnych poglądów na temat fizyczności oraz stereotypów, które naruszają cielesną autonomię jednostki. Jej realizacje to wizualny bodziec do powiększania przestrzeni wolności, która nieustannie ograniczana jest przez politykę, religię oraz media”.

Marta Frej, „Gwałt”
Marta Frej, „Jestem niedojrzaàa, bo czterdziestka za pasem, a ja nadal nie wiem kim chcę zostać, kiedy dorosnę”
Marta Frej, „Prawa kobiet”
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy
Marta Frej, „Żeńska końcówka”, widok wystawy

Marta Frej – malarka, ilustratorka, animatorka kulturalna. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (dyplom 2004). W latach 2005–2009 asystentka w pracowni rysunku i malarstwa prof. M. Czajkowskiego. Prezeska Fundacji Kulturoholizm, mama Maćka, współzałożycielka Klubu Krytyki Politycznej w Częstochowie. Laureatka nagrody Okulary Równości 2015 przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej. Współautorka (z Agnieszką Graff) książki „Memy i Graffy”. Laureatka nagrody Olśnienia Onetu 2017 w kategorii sztuka.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

ArtystaMart Frej
WystawaŻeńska końcówka
MiejsceGaleria Sztuki Wozownia, Toruń
Czas trwania13.07–2.09.2018
Strona internetowawozownia.pl
Indeks

Zobacz też