SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 27.02.2020 2 min

„Zeitgeist” Ireneusza Walczaka w Galerii Bielskiej BWA

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Ireneusz Walczak, „Zrost bezimienny”, 150 x 200 cm, 1989

Wystawa malarstwa Ireneusza Walczaka prezentująca obrazy artysty, zrealizowane w ostatnich trzech dekadach, zawarte w kilku cyklach, będących ulubioną formą wypowiedzi artysty. To malarstwo żywo komentujące rzeczywistość, o czym świadczą także sugestywne, często rozbudowane, tytuły prac, a jednocześnie autonomiczne wobec silnych emocji, których dostarczają zmiany cywilizacyjne.

Agata Smalcerz, kurator wystawy:
Obraz Disintegration Ireneusza Walczaka zdobył Złoty Medal na XXXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej w 1994 roku. Po 25 latach problem podjęty wówczas przez artystę w cyklu Terra Incognita – dezintegracji świata przyrody i człowieka, zagrożeń wynikających ze zniszczenia środowiska – jest ciągle aktualny. Jedynym pozytywem w stosunku do globalnej sytuacji sprzed ćwierćwiecza, jest obecnie wzrost świadomości ludzi i podjęcie pewnych działań mających zatrzymać katastrofę ekologiczną. Jednak degradacja środowiska postępuje i pytanie, czy zdążymy i czy zdołamy – pozostaje otwarte.

Na wystawie w Galerii Bielskiej BWA zaprezentowanych zostanie kilkanaście monumentalnych obrazów artysty z cyklu Terra Incognita z lat 1991–1995, uzupełnionych obrazami z cyklu Zrosty z 1989 roku oraz kilka prac z lat 2017 i 2019, w tym cykl Zeitgeist, który dał tytuł całej wystawie. Problem ekologii został w nich poszerzony o wątek destrukcyjnej siły modelu ekonomicznego obowiązującego we współczesnym społeczeństwie oraz rozdźwięku między ludzką naturą a rozwiniętą cywilizacją. „Zeitgeist” (niem. duch czasu) to pojęcie odnoszące się do intelektualnego i kulturalnego klimatu epoki.

Ireneusz Walczak, „Zeitgeist II”, 150 x 150 cm, olej na płótnie, 2017
Ireneusz Walczak, Zeitgeist I, 150 x 150 cm, olej i akryl na płótnie, 2017
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy

Stanisław Ruksza, „Od budowania tożsamości do miłości losu”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Obrazy Walczaka są intensywnym nośnikiem treści. Stanowią reakcję na napotkane sytuacje. Główna wartość tego malarstwa nie tkwi w plamie lub kolorze, choć oczywiście strona formalna czy warsztatowa, ceniona u artysty, również okazuje się istotna. Najważniejszy jest horyzont treściowy, wypełniony nawarstwiającymi się emocjami, zdarzeniami egzystencjalnymi, chwilowymi iluminacjami, a także przeszłą lub teraźniejszą sferą historyczną lub społeczno-kulturową. Zakres sztuki Ireneusza Walczaka zmienia się tak, jak zmienia się rzeczywistość, z którą konfrontuje nas jednostkowy los.

Magdalena Ujma: „Żywioł malowania”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Ireneusz Walczak jest w swojej twórczości postmodernistycznym modernistą; modernistą w czasach, w których w sztuce wszystko wolno. Pokłada zaufanie w języku malarskim, nie szukając dla niego usprawiedliwień poza sztuką. Nie zamyka przy tym malarstwa wyłącznie w świecie artystycznym.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Ireneusz Walczak
Wystawa
Zeitgeist
Miejsce
Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Czas trwania
7.02–3.03.2020
Osoba kuratorska
Agata Smalcerz
Fotografie
dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Strona internetowa
galeriabielska.pl
Indeks
Agata Smalcerz Galeria Bielska BWA

Najczęściej czytane

1
Krytyka 04.07.2025

Pejzaże, opowieści. O filmach Anki i Wilhelma Sasnalów

Portret Mateusz Górniak
2
Eseje 04.07.2025

Cynizm – czyli jak uciec przed kontekstem

Portret Łukasz Białkowski
3
Krytyka 11.07.2025

Seksowne i niedopłacone. O wystawie „Strefy LGBT+” w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu

Portret Łucja Staszkiewicz
4
Na Dobry Początek 30.06.2025

30 czerwca – 6 lipca

Redakcja
5
Na Dobry Początek 07.07.2025

7–13 lipca

Redakcja
6
News 08.07.2025

Daniel Muzyczuk dyrektorem Muzeum Sztuki w Łodzi

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Zeitgeist” Ireneusza Walczaka w Galerii Bielskiej BWA — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności