NR 11/2023
27.02.2020

„Zeitgeist” Ireneusza Walczaka w Galerii Bielskiej BWA

Ireneusz Walczak, „Zrost bezimienny”, 150 x 200 cm, 1989
„Zeitgeist” Ireneusza Walczaka w Galerii Bielskiej BWA
Ireneusz Walczak, „Zrost bezimienny”, 150 x 200 cm, 1989

Wystawa malarstwa Ireneusza Walczaka prezentująca obrazy artysty, zrealizowane w ostatnich trzech dekadach, zawarte w kilku cyklach, będących ulubioną formą wypowiedzi artysty. To malarstwo żywo komentujące rzeczywistość, o czym świadczą także sugestywne, często rozbudowane, tytuły prac, a jednocześnie autonomiczne wobec silnych emocji, których dostarczają zmiany cywilizacyjne.

Agata Smalcerz, kurator wystawy:
Obraz Disintegration Ireneusza Walczaka zdobył Złoty Medal na XXXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej w 1994 roku. Po 25 latach problem podjęty wówczas przez artystę w cyklu Terra Incognita – dezintegracji świata przyrody i człowieka, zagrożeń wynikających ze zniszczenia środowiska – jest ciągle aktualny. Jedynym pozytywem w stosunku do globalnej sytuacji sprzed ćwierćwiecza, jest obecnie wzrost świadomości ludzi i podjęcie pewnych działań mających zatrzymać katastrofę ekologiczną. Jednak degradacja środowiska postępuje i pytanie, czy zdążymy i czy zdołamy – pozostaje otwarte.

Na wystawie w Galerii Bielskiej BWA zaprezentowanych zostanie kilkanaście monumentalnych obrazów artysty z cyklu Terra Incognita z lat 1991–1995, uzupełnionych obrazami z cyklu Zrosty z 1989 roku oraz kilka prac z lat 2017 i 2019, w tym cykl Zeitgeist, który dał tytuł całej wystawie. Problem ekologii został w nich poszerzony o wątek destrukcyjnej siły modelu ekonomicznego obowiązującego we współczesnym społeczeństwie oraz rozdźwięku między ludzką naturą a rozwiniętą cywilizacją. „Zeitgeist” (niem. duch czasu) to pojęcie odnoszące się do intelektualnego i kulturalnego klimatu epoki.

Ireneusz Walczak, „Zeitgeist II”, 150 x 150 cm, olej na płótnie, 2017
Ireneusz Walczak, Zeitgeist I, 150 x 150 cm, olej i akryl na płótnie, 2017
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy
Ireneusz Walczak, „Zeitgeist”, widok wystawy

Stanisław Ruksza, „Od budowania tożsamości do miłości losu”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Obrazy Walczaka są intensywnym nośnikiem treści. Stanowią reakcję na napotkane sytuacje. Główna wartość tego malarstwa nie tkwi w plamie lub kolorze, choć oczywiście strona formalna czy warsztatowa, ceniona u artysty, również okazuje się istotna. Najważniejszy jest horyzont treściowy, wypełniony nawarstwiającymi się emocjami, zdarzeniami egzystencjalnymi, chwilowymi iluminacjami, a także przeszłą lub teraźniejszą sferą historyczną lub społeczno-kulturową. Zakres sztuki Ireneusza Walczaka zmienia się tak, jak zmienia się rzeczywistość, z którą konfrontuje nas jednostkowy los.

Magdalena Ujma: „Żywioł malowania”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Ireneusz Walczak jest w swojej twórczości postmodernistycznym modernistą; modernistą w czasach, w których w sztuce wszystko wolno. Pokłada zaufanie w języku malarskim, nie szukając dla niego usprawiedliwień poza sztuką. Nie zamyka przy tym malarstwa wyłącznie w świecie artystycznym.

Zostań naszym patronem_ką!

Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia w sztuce, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Od 2023 roku będziemy wyłącznie w internecie. Pomóż nam w robieniu SZUMU.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaIreneusz Walczak
WystawaZeitgeist
MiejsceGaleria Bielska BWA, Bielsko-Biała
Czas trwania7.02–3.03.2020
Kuratorka / KuratorAgata Smalcerz
Fotografiedzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
Strona internetowagaleriabielska.pl
Indeks

Zobacz też