„Zeitgeist” Ireneusza Walczaka w Galerii Bielskiej BWA
Wystawa malarstwa Ireneusza Walczaka prezentująca obrazy artysty, zrealizowane w ostatnich trzech dekadach, zawarte w kilku cyklach, będących ulubioną formą wypowiedzi artysty. To malarstwo żywo komentujące rzeczywistość, o czym świadczą także sugestywne, często rozbudowane, tytuły prac, a jednocześnie autonomiczne wobec silnych emocji, których dostarczają zmiany cywilizacyjne.
Agata Smalcerz, kurator wystawy:
Obraz Disintegration Ireneusza Walczaka zdobył Złoty Medal na XXXI Ogólnopolskiej Wystawie Malarstwa Bielska Jesień w Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej w 1994 roku. Po 25 latach problem podjęty wówczas przez artystę w cyklu Terra Incognita – dezintegracji świata przyrody i człowieka, zagrożeń wynikających ze zniszczenia środowiska – jest ciągle aktualny. Jedynym pozytywem w stosunku do globalnej sytuacji sprzed ćwierćwiecza, jest obecnie wzrost świadomości ludzi i podjęcie pewnych działań mających zatrzymać katastrofę ekologiczną. Jednak degradacja środowiska postępuje i pytanie, czy zdążymy i czy zdołamy – pozostaje otwarte.
Na wystawie w Galerii Bielskiej BWA zaprezentowanych zostanie kilkanaście monumentalnych obrazów artysty z cyklu Terra Incognita z lat 1991–1995, uzupełnionych obrazami z cyklu Zrosty z 1989 roku oraz kilka prac z lat 2017 i 2019, w tym cykl Zeitgeist, który dał tytuł całej wystawie. Problem ekologii został w nich poszerzony o wątek destrukcyjnej siły modelu ekonomicznego obowiązującego we współczesnym społeczeństwie oraz rozdźwięku między ludzką naturą a rozwiniętą cywilizacją. „Zeitgeist” (niem. duch czasu) to pojęcie odnoszące się do intelektualnego i kulturalnego klimatu epoki.
Stanisław Ruksza, „Od budowania tożsamości do miłości losu”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Obrazy Walczaka są intensywnym nośnikiem treści. Stanowią reakcję na napotkane sytuacje. Główna wartość tego malarstwa nie tkwi w plamie lub kolorze, choć oczywiście strona formalna czy warsztatowa, ceniona u artysty, również okazuje się istotna. Najważniejszy jest horyzont treściowy, wypełniony nawarstwiającymi się emocjami, zdarzeniami egzystencjalnymi, chwilowymi iluminacjami, a także przeszłą lub teraźniejszą sferą historyczną lub społeczno-kulturową. Zakres sztuki Ireneusza Walczaka zmienia się tak, jak zmienia się rzeczywistość, z którą konfrontuje nas jednostkowy los.
Magdalena Ujma: „Żywioł malowania”, fragment (w:) Ireneusz Walczak, Narkoza i euforia. 2019–1988, ASP Katowice 2019:
Ireneusz Walczak jest w swojej twórczości postmodernistycznym modernistą; modernistą w czasach, w których w sztuce wszystko wolno. Pokłada zaufanie w języku malarskim, nie szukając dla niego usprawiedliwień poza sztuką. Nie zamyka przy tym malarstwa wyłącznie w świecie artystycznym.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Ireneusz Walczak
- Wystawa
- Zeitgeist
- Miejsce
- Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
- Czas trwania
- 7.02–3.03.2020
- Osoba kuratorska
- Agata Smalcerz
- Fotografie
- dzięki uprzejmości Galerii Bielskiej BWA
- Strona internetowa
- galeriabielska.pl