SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 10.03.2022 4 min

„Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen” w CSW Łaźnia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan

Granice między nauką a sztuką zostały głęboko zdestabilizowane w dobie Antropocenu, w wyniku postępującego rozkładu ekologicznego niszczącego struktury epistemiczne węglowej ery nowoczesności. Wystawę „Zderzenia epistemiczne” określić można jako rozpoznanie potencjału praktyk artystycznych do przemodelowania dominujących paradygmatów naukowego rozumowania poprzez zakłócanie logiki technokratycznych rozwiązań i przesuwanie do granic możliwości obowiązujących metodologii badawczych.

Na ekspozycji znalazły się prace powstałe w wyniku procesu opartego na współpracy, w tyglu, w którym europejskie laboratoria, technologie i naukowa wiedza otworzyły się na katalizator artystycznej inwencji. Dopiero w kontekście, w którym badania naukowe uwolnione zostały od ograniczeń epistemologii holocenu, powstały warunki do poszukiwania niekonwencjonalnych odpowiedzi na wyzwania planety. Wraz z odwróceniem zwyczajowego podziału ról, maksyma „nauka dla sztuki” może stać się alternatywnym sposobem współpracy artystyczno-naukowej, w której to sztuka stawia pytania, a nauka wytycza drogę prowadzącą do odpowiedzi. Różnorodność podejść przedstawionych na wystawie odzwierciedla eklektyczny charakter ekspertów zaangażowanych w projekt STUDIOTOPIA: onkolożek i biologów morskich, chemików i psycholożek środowiskowych, sejsmologów i antropolożek zajmujących się istotami innymi niż ludzkie, a także specjalistów i specjalistki z dziedziny paleontologii, fotoniki, nauki o danych i biologii roślin. W świetle wielorakich wyzwań antropocenu, od katastrofalnych zmian klimatycznych, wymierania gatunków i postępujących pandemii po przyspieszającą hybrydyzację świata naturalnego i syntetycznego, wystawa Zderzenia epistemiczne jeszcze głośniej wzywa do epistemicznej różnorodności. Ekspozycja jest próbą przeciwstawienia się apriorycznym wymaganiom użyteczności i opowiedzenia się za społecznie sprawiedliwymi i ekologicznie świadomymi praktykami naukowymi. Zderzenie epistemów sztuki i nauki zaciera granice dyscyplin, radykalnie odwracając hierarchie zachodniego myślenia i tworząc przestrzeń dla hybrydowych form dziewiczej wiedzy o świecie.

widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan
widok wystawy „Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen”; fot. Adam Bogdan

Zderzenia epistemiczne to konstelacja składająca się z trzech wielokomórkowych klastrów, prezentujących kolaboracyjne projekty powstałe na grząskim gruncie artystycznego i naukowego niepokoju epoki antropocenu. W pierwszym klastrze, poświęconym Ekologiom spekulatywnym, artyści sięgają po alternatywne epistemy, by zakwestionować porządek przestrzenny i czasowość antropocenu. Czerpiąc z mądrości ludowej, przepowiadania przyszłości z rybich jelit, snucie hipotez o przedludzkiej ewolucji plastiku, wsłuchiwanie się w częstotliwości pierwotnego bagna starają się nam unaocznić kolizje historii naturalnej i historii człowieka w nowej epoce geologicznej. Innym artystycznym punktem wyjścia do dociekań nad radykalnym powiązaniem wszystkich ożywionych i nieożywionych bytów ziemskich oraz nad pochodzeniem życia biologicznego staje się naukowa obserwacja wpływu światła na mikroskopijne cząsteczki. Druga grupa, Ziemskie Sensorium gromadzi dzieła sztuki zmierzające do zwiększenia wrażliwości ekologicznej, kwestionujące społeczną obojętność wobec innych gatunków. Współczesna nauka i potoczna wiedza o roślinach łączą siły w interdyscyplinarnym badaniu, mającym na celu dowartościowanie świata roślinnego i uznanie empatii wobec roślin za ten czynnik społeczny, który doprowadzi do ekologicznej transformacji. Alternatywne epistemologie rozwijają się dzięki wymianie zmysłów w ramach taksonomicznych porządków, a poezja, malarstwo, dźwięk i zapach tworzą fenomenologiczny most do aberracji komórkowych, geomorficznych wibracji i fal mózgowych. Trzeci klaster Zhakować technokrację, przedstawia praktyki artystyczne, które zadają kłam technologicznym panaceom i powierzchownym rozwiązaniom problemów systemowych, proponowanym przez korporacyjne i polityczne elity. Ekologiczne drogi na skróty obiecywane przez biotechnologię, zielony kapitalizm i wirtualne reprezentacje, które w żaden sposób nie naruszają aktualnych, niesprawiedliwych struktur społecznych, zostają tu obalone przez wyobrażanie sobie nietechnokratycznych trajektorii, opowiadanie się za adaptacjami low tech i animowanie alternatywnych scenariuszy.

Wystawa jest zwieńczeniem trzynastu artystyczno-naukowych rezydencji w ramach projektu STUDIOTOPIA: Art meets Science in the Anthropocene (2019–2022), inicjatywy łączącej osiem europejskich instytucji kultury i współfinansowanej z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Trzy odsłony wystawy odbędą się w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, Centre for Fine Arts (BOZAR) w Brukseli i Cluj Cultural Centre w Klużu (we współpracy z Ars Electronica w Linzu, GLUON w Brukseli, Laboral w Gijón, Onassis Stegi w Atenach i Vrije Universiteit Amsterdam). Artyści i kolektywy, których twórczy wkład w pracę z zespołami naukowymi w ramach STUDIOTOPII zostanie zaprezentowany na wystawie Zderzenia epistemiczne to: 3 137, Kat Austen, Dmitry Gelfand & Evelina Domnitch, Hypercomf, Voldemārs Johansons, Kuang-Yi Ku, Sandra Lorenzi, Oswaldo Maciá, Siobhán McDonald, Ciprian Mureşan, Alexandra Pirici, Maja Smrekar i Christiaan Zwanikken. Kuratorami wystawy są Maja i Reuben Fowkes.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
3 137, Kat Austen, Dmitry Gelfand & Evelina Domnitch, Hypercomf, Voldemārs Johansons, Kuang-Yi Ku, Sandra Lorenzi, Oswaldo Maciá, Siobhán McDonald, Ciprian Mureşan, Alexandra Pirici, Maja Smrekar, Christiaan Zwanikken
Wystawa
Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen
Miejsce
CSW Łaźnia, Gdańsk
Czas trwania
04.02–03.04.2022
Osoba kuratorska
Maja i Reuben Fowkes
Fotografie
Adam Bogdan
Strona internetowa
www.laznia.pl/wystawy/zderzenia-epistemiczne-sztuka-nauka-i-antropocen-394/
Indeks
3 137 Alexandra Pirici Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku Christiaan Zwanikken Ciprian Mureşan Dmitry Gelfand Evelina Domnitch Hypercomf Kat Austen Kuang-Yi Ku Maja Fowkes Maja Smrekar Oswaldo Maciá Reuben Fowkes Sandra Lorenzi Siobhán McDonald Voldemārs Johansons

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Na Dobry Początek 28.04.2025

28 kwietnia – 4 maja

Redakcja
6
Do zobaczenia 06.05.2025

„Gore” Pauliny Żuk w Galerii Sztuki Wozownia

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen” w CSW Łaźnia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności