Zbigniew Łagocki: fotografie

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
fot. Kamil A. Krajewski
Zbigniew Łagocki: fotografie
fot. Kamil A. Krajewski

Przekraczanie „pewnych granic” to częsty i ważny element w twórczości Łagockiego.

Istnieje w sposób różny – świadomy lub nieświadomy. Bezpośredni lub pośredni – symboliczny. Posiada rozmaite znaczenia. Jest zgłębianiem wiedzy, poznawaniem świata i pragnieniem zrozumienia go, a także pragnieniem zrozumienia drugiego człowieka. Jest też oswajaniem i przekraczaniem granic fizycznych czy granic intymności, próbą zrozumienia świata poprzez siebie – własne widzenie, ograniczenia, wiedzę, kulturę – aż do „zaprojektowania” go w fotografii.

Zbigniew Łagocki za najważniejszy w swojej twórczości uważa sposób, w jaki coś fotografuje, nazywa to: „moim własnym komentarzem”. Buduje fotografie czernią i bielą, za pomocą linii pionowych, poziomych, dopełnieniem są skosy i cała gama szarości, za ich pomocą wydobywa, jak sam to określał, „napięcie wewnętrzne fotografii”. Te podziały wpisywane są w swoją siatkę geometrii – zderzeń form biologicznych z formami abstrakcyjnymi.

fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski

Koncepcja obrazu powstawała już w chwili zainteresowania się jakimś motywem. Na każdym etapie budowy obraz poddawany jest konstrukcji, a zarazem dekonstrukcji. To pozwala nam mówić o pracach Zbigniewa Łagockiego jako o „zaprojektowanych fotografiach”.

Pole widzenia Artysty, zawężone do obserwacji przez jedno oko, ogranicza, ale też paradoksalnie skupia wzrok na tym, co istotne. Gest wyboru kadru i jego zapis na negatywie w przypadku Łagockiego to szkic. Skończony obraz pozostawał w głowie. Ten obraz w pełni pojawiał się dopiero na odbitce fotograficznej. Jak mówił Łagocki: „cała praca i przyjemność fotografowania to praca w ciemni. To wtedy powstaje końcowy efekt. Końcowy obraz”. Niedoskonałości pojawiające się na negatywach są tak jak błędy w życiu – błędy, które korygował w procesie powstawania odbitki. Pewne fragmenty wzmacniał, inne zaś niwelował. Ingerując w powiększenie fotograficzne, często zostawiał „błąd” jako pewnego rodzaju świadectwo swojego uczestnictwa w autonomicznym zdarzeniu.

fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski
fot. Kamil A. Krajewski

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie zaprasza na wystawę jeszcze do 14 listopada 2021 roku. Doskonałą okazją na jej zobaczenie będzie spotkanie towarzyszące „Jak dbać o fotografie? Opieka nad archiwalnymi materiałami fotograficznymi w zbiorach prywatnych”, które odbędzie się 5 listopada! Szczegóły: www.manggha.pl.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaZbigniew Łagocki
WystawaPEWNE granice
MiejsceMuzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Czas trwania26.09–14.11.2021
Kuratorka / KuratorMaria Luiza Pyrlik
Fotografiedzięki uprzejmości Muzeum Manggha
Strona internetowamanggha.pl
Indeks