„Zapisuję wydarzenia zwykłe” Natalii LL w galerii lokal_30
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/natalia-ll-sztuka-konsumpcyjna-consumer-art-1972-1200x876.jpg)
W roku 1972 Natalia LL w manifeście Postawa transformująca pisała: „Sztuka realizuje się w każdym momencie rzeczywistości, każdy fakt, każda sekunda jest dla człowieka jedyna i nigdy niepowtarzalna. Dlatego zapisuję wydarzenia zwykłe i trywialne jak jedzenie, sen, kopulację, odpoczynek, wypowiadanie itp.”. To słowa młodej artystki zafascynowanej konceptualizmem – nową sztuką, odrzucającą nie tylko obiekt jako fetysz, ale przede wszystkim wkraczającą w rejony pozaartystyczne, rezygnując z gestu, natchnienia oraz artyzmu. Dla Natalii LL oraz innych artystów współtworzących grupę i galerię PERMAFO (Andrzeja Lachowicza, Zbigniewa Dłubaka oraz teoretyka Antoniego Dzieduszyckiego) najlepszym środkiem realizacji tych postulatów od początku była fotografia, a później także film.
Jednymi z pierwszych prac stanowiących próbę obiektywnego zapisu rzeczywistości był cykl Topologia ciała z 1967 roku. Dwoje nagich ludzi (Natalia LL i jej mąż Andrzej Lachowicz) sfotografowało się w sztywnej pozie po środku pola. Ten w założeniu chłodny zapis – rejestracja ciała za pomocą aparatu fotograficznego – niesie w sobie duży ładunek emocji. W zastygłych w sztywnej pozie ciałach czuć niezwykłą energię i związek tych dwojga ludzi. Podobnie działo się w przypadku cyklu Fotografia intymna z lat 1968-69, jednej z najodważniejszych prac tamtej epoki. Zdjęcia te są zapisem zwykłej czynności – miłości dwojga ludzi – ale jednocześnie są manifestem nowej, nieskrępowanej i niehierarchicznej seksualności, w której kobieta staje wreszcie równoprawną partnerką, stroną aktywną. Z kolei powstająca od 1972 roku Sztuka konsumpcyjna była rejestracją fotograficzną, a potem również filmową, banalnej czynności jedzenia bananów, budyniu czy parówek. Wielość znaczeń zawartych w tej pracy wzbudza emocje po dziś dzień, po prawie 50 latach – usunięcie jej z ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2019 roku oraz reakcja społeczna z jaką spotkał się ten akt dowodzi, że Sztuka konsumpcyjna, poniekąd wbrew woli autorki, stała się pracą polityczną.
![Natalia LL Snienie 1978](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/natalia-ll-snienie-1978-1200x796.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/natalia-ll-snienie-1978-200x133.jpg)
![Natalia LL, Sztuka konsumpcyjna 1972](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/natalia-ll-sztuka-konsumpcyjna-1972-1200x911.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/natalia-ll-sztuka-konsumpcyjna-1972-200x152.jpg)
![2. Natalia LL Sztuka konsumpcyjna_Consumer art, 1972](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/2.-natalia-ll-sztuka-konsumpcyjna-consumer-art-1972-1200x905.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/2.-natalia-ll-sztuka-konsumpcyjna-consumer-art-1972-200x151.jpg)
![lokal_30, Natalia LL, Rejestracja Drogi E22 co 10 kilometr¢w IV, 1971s](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/lokal-30-natalia-ll-rejestracja-drogi-e22-co-10-kilometrxxw-iv-1971s-1200x1209.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/lokal-30-natalia-ll-rejestracja-drogi-e22-co-10-kilometrxxw-iv-1971s-198x200.jpg)
W roku 1969 amerykańska działaczka feministyczna Carol Hanisch napisała esej pod tytułem Osobiste jest polityczne (The personal is Political). Twierdziła w nim, że najbardziej osobiste sytuacje, o ile zrozumie się je w sposób dogłębny, ujawniają sposoby ubezwłasnowolnienia kobiet w społeczeństwie. Tekst ten, choć w latach 70. nie był znany w Polsce, w bardzo ciekawy sposób wiąże się z ówczesną twórczością Natalii LL, a także Jolanty Marcolli, Teresy Murak, Ewy Partum, Anny Kutery, czy Marii Pinińskiej-Bereś. Artystki te, wykorzystując elementy swojego najbliższego otoczenia, a także swoje własne ciało i wizerunek, wypowiadały się na tematy dotyczące ich samych oraz innych kobiet. Intuicyjnie wyczuwały, że przyszedł moment zmiany, a podporządkowanie kobiet i ich nieobecność w przestrzeni publicznej to relikt przeszłości. Trudno było jednak wypowiadać się na ten temat w kraju, gdzie oprócz niewielkiego grona osób nikt nie uważał tego problemu za istotny. Dlatego też, wobec braku zrozumienia oraz braku wypracowanego języka, artystki posługiwały się wielokrotnie subwersją i z humorem podchodziły do siebie samych, do zwykłych czynności i do banalnej codzienności. Widzimy to nie tylko w Sztuce konsumpcyjnej Natalii LL, ale również w instalacji fotograficznej Słowo z 1971 roku oraz w wielu późniejszych pracach, również tych z lat 1985–2010, w których artystka odnosi się z charakterystycznym dystansem do upływającego czasu i zmian w swoim ciele.
![21. Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle_Identyfikacja miejsca 1971](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/21.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-identyfikacja-miejsca-1971-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/21.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-identyfikacja-miejsca-1971-200x133.jpg)
![12.Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/12.natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/12.natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-200x133.jpg)
![26. Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle_Śnienie - seans 36-godzinny, 1978](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/26.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-snienie-seans-36-godzinny-1978-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/26.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-snienie-seans-36-godzinny-1978-200x133.jpg)
![10. Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/10.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/10.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-200x133.jpg)
![3. Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/3.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/3.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-200x133.jpg)
![19. Natalia LL_Zapisuje wydarzenia zwykle_Fotografia intymna_1968-71 oraz Zycie prywatne 1972_ z kol. P. Bazylko](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/19.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-fotografia-intymna-1968-71-oraz-zycie-prywatne-1972--z-kol.-p.-bazylko-1200x800.jpg)
![](https://magazynszum.pl/wp-content/uploads/2020/01/19.-natalia-ll-zapisuje-wydarzenia-zwykle-fotografia-intymna-1968-71-oraz-zycie-prywatne-1972--z-kol.-p.-bazylko-200x133.jpg)
Na wystawie Zapisuję wydarzenia zwykłe obok bardziej znanych prac Natalii LL zostaną pokazane nigdy nie prezentowane w Polsce odbitki, które artystka wysłała w roku 1974 na wystawę do Galerii Paramedia w Berlinie, a także fotografie i filmy ukazujące codzienność i pracę artystki w jej wrocławskim mieszkaniu, pełniącym wielokrotnie rolę studia.
Wystawa zrealizowana we współpracy z Festiwalem Konteksty w Sokołowsku.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Natalia LL
- Wystawa
- Zapisuję wydarzenia zwykłe
- Miejsce
- lokal_30, Warszawa
- Czas trwania
- 29.11.2019-24.01.2020
- Osoba kuratorska
- Agnieszka Rayzacher