
Artystyczna instalacja Zanurzenie powstała na moście, łączniku dwóch gdańskich dzielnic, Dolnego Miasta i Olszynki. Most jest ważnym szlakiem komunikacyjnym dla pieszych, rowerzystów, wędkarzy, amatorów nordic walking, właścicieli psów, biegaczy oraz rodzin z dziećmi podążających na pobliski plac zabaw. Malarska, land-artowa ingerencja zmieniła kładkę w ruchomy obraz, wpływając na rozległą przestrzeń wokół mostu i określając na nowo spojrzenie odbiorcy.
Dolne Miasto, dzielnica w trakcie zmiany tożsamości, do dziś ponosi konsekwencje powojennych zaniechań. Z jednej strony odcięta od centrum miasta drogą szybkiego ruchu, z drugiej fortyfikacjami, wydaje się izolować mieszkańców pod względem ekonomicznym, społecznym i topograficznym. Istniejące od 1998 roku Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia włączyło się w proces przemian, poznając problemy dzielnicy i badając poprzez sztukę lokalne konteksty.
Instalacja Zanurzenie jest częścią projektu Gdy sąsiad jest nieznajomym, który przygląda się sztuce i zaangażowaniu odbiorcy poza murami galerii. Kuratorka projektu, Agnieszka Kulazińska, stawia istotne pytania: „Czy sztuka jest miłym sąsiadem, czy raczej mówiącym z dziwnym akcentem nieznajomym? Czy dzieło sztuki umiejscowione w publicznej przestrzeni zmienia ją, definiuje na nowo, przyciąga uwagę, mimowolnie angażując mieszkańców? Jaka jest odpowiedzialność artysty wobec lokalnej społeczności?”. Decydując się na bezpośrednie i totalne działanie artystyczne, postanowiliśmy odmienić znane mieszkańcom miejsce i umożliwić im doświadczanie tej przestrzeni na nowo.
Cechą Zanurzenia jest zmienność i ruch. Stumetrowej długości kładka z lat 70. została oklejona paskami kolorowej folii. Podobnie jak w realizacji Sołtana, Ihnatowicza i Fangora na Dworcu Śródmieście w Warszawie, w której kierunkom ruchu pociągów nadano odmienne kolory, obu kierunkom poruszania się na moście przyporządkowaliśmy inne gamy kolorystyczne – ciepłą w stronę Olszynki i chłodną w stronę Dolnego Miasta. W zależności od oświetlenia, sposobu i prędkości poruszania się po kładce zmieniają się doznania kolorystyczne użytkownika, który, zanurzając się w ruchomym obrazie, staje się głównym bohaterem instalacji. Kładka stanowi więc, w myśl słów Oskara Hansena, tło eksponujące człowieka. Mieszkańcy nie tylko ożywili obiekt swoją obecnością, ale doświadczenie zmiany uruchomiło w nich otwartość, interakcję i zaangażowanie.
Stopka
Artystka / Artysta | Marcin Chomicki i Justyna Wencel |
Tytuł | Zanurzenie |
Miejsce | Dolne Miasto, Gdańsk |
Kuratorka / Kurator | Agnieszka Kulazińska |
Strona internetowa | www.laznia.pl, www.outdoorgallerygdansk.eu |
Indeks | Agnieszka Kulazińska Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku Justyna Wencel Marcin Chomicki |