SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 23.01.2014 5 min

„Yinka Shonibare/wybrane prace” w Gdańskiej Galerii Miejskiej

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
348P4413

Yinka Shonibare Addio del Passato 2011 (wideo)

SHONIBARE_Addio del Passato (Film still 3)_2011 Yinka Shonibare  Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai

Yinka Shonibare Addio del Passato 2011 (wideo)

Yinka Shonibare zaliczany jest do artystów, których twórczość konsekwentnie skupia się wokół określonych zagadnień – w tym wypadku – zagadnień związanych z kolonializmem brytyjskiego imperium, co równocześnie uruchamia współczesną złożoność problematyki postkolonializmu.

348P4754

Fake Death Picture (The Suicide - Manet),  2011, Yinka Shonibare  Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai

Yinka Shonibare Fake Death Picture (The Suicide – Manet) 2011

348P4801

Yinka Shonibare Revolution Kid (fox girl) 2012

Artysta, brytyjsko-nigeryjskiego pochodzenia, znany jest ze swoich teatralnych, wielowątkowych i barwnych prac przedstawiających bezgłowe manekiny, baletnice, dzikie zwierzęta wyposażone w blackberry i pozłacane pistolety oraz arie operowe śpiewane przez żonę admirała Nelsona. W swoich obrazach, instalacjach i video Shonibare używa tkanin, które doskonale symbolizuje wieloznaczność, a przede wszystkim sprzeczność związaną z postkolonialną kulturą. Materiały, które wydają się być ‚autententycznie afrykańskie‘, okazują się być produktem początkowo wytwarzanym w Holandii – na wzór indonezyjskich tkanin – i sprzedawanym w XIX w. zachodniej Afryce, gdzie dopiero z czasem stały się częścią afrykańskiej tożsamości. Shonibare umiejętnie zestawia zarówno historyczne jak i współczesne symbole, historie, i paradygmaty – wiktoriańskie postaci przebiera w afrykańskie stroje, z kolei poruszając problem Arabskiej Wiosny prezentuje wypchane zwierzęta wyposażone we współczesne gadżety. Nazywając sam siebie ‚postkolonialną hybrydą‘ skupia się na dynamice znaczeń, które wytwarzane są pomiędzy znanymi narracjami.

348P4650

348P4639

Po prawej: Yinka Shonibare Fake Death Picture (The Suicide – Leonardo Alenza) 2011

Na wystawie w Gdańskiej Galerii Miejskiej Shonibare zaprezentuje serię fotografii Fake Death Pictures, w których przedstawia różne wariacje śmierci Lorda Nelsona, który faktyczne zginął podczas bitwy pod Trafalgar. Każda z fotografii odtwarza znane sceny śmierci artystów z obrazów autorstwa malarzy tj. Leonardo Alenza y Nieto, Édouard Manet, Henry Wallis, Bartolomé Carducho oraz François-Guillaume Ménageot, gdzie w miejscu głównego bohatera Shonibare umieszcza Lorda Nelsona. Addio del Passato to poruszające video przedstawiające śpiewaczkę, która przebrana za żonę Lorda Nelsona – Frances Nisbet, odtwarza XIX w. arię operową La Traviata Giuseppe Verdi‘ego. Z kolei Revolution Kid, to manekin z lisią głową wyposażony w replikę złotego pistoletu, który należał do Colonela Gadafiego.

Fake Death Picture (The Death of Chatterton - Henry Wallis), 2011_Yinka Shonibare  Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai_preview

Yinka Shonibare Fake Death Picture (The Death of Chatterton – Henry Wallis) 2011

Fake Death Picture (The Death of St Francis - Bartolomé Carducho),  2011, Yinka Shonibare  Courtesy James Cohan Gallery, New York, Shanghai

Yinka Shonibare Fake Death Picture (The Death of St Francis – Bartolomé Carducho) 2011

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Yinka Shonibare
Wystawa
Yinka Shonibare/wybrane prace
Miejsce
Gdańska Galeria Miejska
Czas trwania
30.11 - 31.12.2013
Osoba kuratorska
Patrycja Ryłko
Strona internetowa
www.ggm.gda.pl/
Indeks
Gdańska Galeria Miejska Patrycja Ryłko Yinka Shonibare

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Yinka Shonibare/wybrane prace” w Gdańskiej Galerii Miejskiej — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności