SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 17.09.2020 4 min

„Wystawa w przygotowaniu” w HOS Gallery

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Julia Słonecka, „Perpetuum mobile”, 2017, olej i pasta woskowa na płótnie, 130 x 150 cm

Czy wypada zapraszać na wystawę, która jest aranżowana w obecności gości? Proces przygotowywania kojarzymy ze stanem zawieszenia i oczekiwania. Nieukończenie bywa synonimem niedoskonałości, czyż jednak dążenie do finalnego efektu nie jest podtrzymywaniem stanu kreatywności, ciągłego zmagania się z tematem i burzy mózgów? Jak często czerpiemy satysfakcję z samego działania i utożsamiamy go z czymś wartościowym i możliwie najlepszym? Odpowiedź jest jedna – zbyt rzadko.

Wystawa to efekt współpracy trzech absolwentek warszawskiej ASP: Yui Akiyamy, Pauli Kaniewskiej oraz Julii Słoneckiej i ich wymiany doświadczeń związanych z dolą i niedolą współczesnych artystek i artystów. Każda z nich jest malarką sięgającą od czasu do czasu po rozmaite media. Wystawa odzwierciedla ich szerokie zainteresowania i indywidualne sposoby tworzenia; poprzedzanie pracy rozlicznymi szkicami i rysunkami, inspirowanie się językiem i literaturą, eksperymentowanie z instalacjami oraz czasochłonnym, i wymagającym sporej wiedzy technicznej, malarskim rzemiosłem.

Forma ekspozycji uchyla rąbka tajemnicy: prezentuje kulisy twórczości artystycznej wszystkim odwiedzającym muzea i galerie. W pracowniach panuje rozgardiasz, często skumulowany na niewiarygodnie małych powierzchniach. Prace powstają w zaskakujących warunkach, dalekich od idealistycznych stereotypów; farby, zamiast w eleganckich pudełkach, trzymane są w słoikach po groszku konserwowym, drewniana paleta bywa zastępowana kawałkiem folii lub skrawkiem papieru. Na wystawach nie tylko nie widać bałaganu, nie ma też utytłanych w plamach ubrań i dłoni, nie czuć woni wydzielanych przez materiały plastyczne, a pędzle nie zalegają w zlewie, czekając na umycie.​

Julia Słonecka, „Vanishing kapusta (Sen o kapuście)”, 2019, olej i pasta woskowa na płótnie, 150 x 200 cm
Paula Kaniewska, „Dziwny tramwaj”, 2015, olej na płótnie, 130 x 100 cm

Niejednokrotnie poszukiwanie inspiracji przypomina symptomy zbieractwa; gromadzone są zdjęcia, wycinki z gazet, pocztówki. Z kolei pogoń za końcową formą nieubłaganie rozciąga się w czasie. Akceptację ostatecznego rozwiązania poprzedzają rozliczne podchody w postaci szkiców, wielogodzinnego kołowania wokół koncepcji oraz testowania nowych pomysłów dotyczących barwy i kompozycji. Lawina pomysłów albo blokada twórcza, krytyka, presja bycia oryginalnym i produktywnym, koszty materiałów, kumulacja dodatkowych zleceń, rodzinne zobowiązania, gorsze samopoczucie, brak czasu i środków finansowych są nieodłącznymi elementami artystycznego żywota. Czasami sztuką już bywa ujście z tego cało oraz wyswobodzenie się z jarzma perfekcjonizmu i pozwolenie sobie na dystans i frajdę działania.

„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut
„Wystawa w przygotowaniu”, widok wystawy, fot. Adam Gut

​

Yui Akiyama – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2017) oraz Wydziału Literatury Uniwersytetu w Kioto (2004). Laureatka nagród: Inicjatywy ENTRY (2018), Fundacji Stefana Gierowskiego dla najlepszego dyplomu malarskiego (2017), Prezydenta Miasta Gdańska w IX edycji Konkursu Najlepsze Dyplomy ASP (2017). Finalistka wielu konkursów: 13. Konkurs Gepperta (2020), 44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień (2019), Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie o Nagrodę Artystyczną UAP (2018). Urodziła się w Osace, od 2010 roku mieszka i tworzy w Polsce. Artystka sięga po medium malarstwa oraz rysunku, zajmuje się również tłumaczeniem pisemnym. Prowadzi rysunkowy dziennik na Instagram Stories (@racchimo). W malarskich realizacjach powraca do refleksji nad komunikacją, rolą języka, fenomenem przejęzyczeń i niepowodzeniami we wzajemnym porozumieniu.

Paula Kaniewska – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2015) oraz Kolegium MISH UW. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2019). Finalistka konkursów: Promocje (2015), Bielska Jesień (2019), KP 19 w Aarhus (DK) i Nagrody Eibischa (2019). Artystka od 2017 mieszka i pracuje w Danii. Kaniewska posługuje się wieloma mediami: maluje, tworzy instalacje, haftuje. Humor i żart stanowią nieodłączny element jej praktyki artystycznej. W swym malarstwie zawiera wizualne kalambury, ukryte odniesienia i nieoczekiwane kombinacje skojarzeń. W tym, co pozornie nieważne, pospolite, czy wręcz nudne odkrywa pokłady niezwykłości. Poprzez beztroskość motywów i radosną paletę barwną porusza istotne tematy. W swoich najnowszych projektach skupia się na kwestii granic oraz podziałów, które są ich nieuniknionym skutkiem.

Julia Słonecka – Absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie (2017). Laureatka Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa (2018). Wraz z Antonim Gustowskim i Marcinem Osiowskim współtworzy kolektyw artystyczny #grupawolno. Jej obrazy często są pokłosiem żartobliwych gier słownych i niecodziennych skojarzeń, budowane są za pomocą prymarnych kształtów. Jednocześnie ta oszczędność formy sugeruje, że artystka nie pozwala sobie na pośpiech i przypadkowość. Stosowane przez nią rozwiązania zachęcają widzów do uważniejszego oglądu, dzięki któremu powierzchnia jej płócien w pełni ujawnia, że za finalnym efektem stoi wiedza o malarskim rzemiośle i proces przemyślanego odrzucenia tego, co zbędne zarówno w treści, jak i technice.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Yui Akiyama, Paula Kaniewska, Julia Słonecka
Wystawa
Wystawa w przygotowaniu
Miejsce
HOS Gallery
Czas trwania
5-26.09.2020
Osoba kuratorska
Katarzyna Piskorz
Fotografie
Adam Gut; dzięki uprzejmości HOS Gallery
Strona internetowa
hosgallery.pl
Indeks
HOS gallery Julia Słonecka Katarzyna Piskorz Paula Kaniewska Yui Akiyama

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Wystawa w przygotowaniu” w HOS Gallery — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności