NR 12/2023
18.07.2017

„Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni” w Galerii Sztuki Wozownia / „Island and Atolls: the Mapping of Imagination” at Galeria Sztuki Wozownia

Redakcja
Sophia Pompéry, Welten (ówiaty), 2017, instalacja, ok. 3,20 m x 2,40 m
„Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni” w Galerii Sztuki Wozownia / „Island and Atolls: the Mapping of Imagination” at Galeria Sztuki Wozownia
Sophia Pompéry, Welten (ówiaty), 2017, instalacja, ok. 3,20 m x 2,40 m

For English version scroll down

PL

Obrazy, obiekty i instalacje, prezentowane w ramach grupowej międzynarodowej wystawy „Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni”, zabierają nas w wirtualną podróż w nieznane. Odnoszą się zarówno do pamięci kulturowej, jak i indywidualnej. Z jednej strony przypominają bowiem o legendarnych Atlantydzie i Lemurii, z drugiej zaś dotykają osobistych, subiektywnych wspomnień każdego z nas. Kolonizują naszą imaginację, mimo że są z gruntu antykolonialne – nie służą wszak zdobywcom nowych lądów, lecz jawią się jako widmowe i fantomowe fenomeny, które mogą istnieć wszędzie i nigdzie zarazem. Nawet jeśli punktem wyjścia jest mapa konkretnego terytorium, w prezentowanych pracach artystek i artystów owe miejsca odrealniają się, stając się ulotne, nieuchwytne, niezlokalizowane… Patrząc na nie i podążając za opływowymi konturami wysp i atoli, udajemy się w drogę, a – jak podkreślał Michel Houellebecq – mapa jest bardziej interesująca od terytorium. Pisał, że na mapie całość sprawia „wrażenie spokoju, równowagi, niemal abstrakcji”. Tę intuicję pisarza zdają się wizualizować artystki i artyści, dla których mapy (nie)istniejących w rzeczywistości terenów, wysp, atoli, rozlewisk… stały się punktem wyjścia do kreowania indywidualnych, wizualnie uwodzicielskich światów. Topograficzne kształty często przypominają obłoki – fantomowe wyspy unoszą się gdzieś w przestrzeni niczym eteryczne chmury. Czasem naszej orientacji w terenie służy róża wiatrów – jak w obrazie Sonii Rammer – czy legenda – jak na pokrytej czerwonym woskiem starej nieaktualnej mapie stron, z których pochodzi Krzysztof Gliszczyński. W wielu realizacjach poszczególne narysy wysp i siatki kartograficzne nakładają się na siebie warstwami, mapując czas i „zapisując” jego upływ niczym geologiczne warstwy. Procesowi mapowania zdecydowanie bardziej podlega wyobraźnia i pamięć niż terytorium.

Celina Kanunnikava, Majaki, 2017, akryl na surowym płótnie, 110 x 160 cm
Anna Róża Kołacka, Odpadł, listopad 2016, akryl i olej na płótnie, 70 x 90 cm
Filip Wierzbicki-Nowak, Mapa pamięci, 2009, druk UV, 92 x 70 cm
Krzysztof Mętel, Mapa, 2014, kolaż, 13,5 x 38,5 cm
Ireneusz Kopacz. Obraz topograficzny VIII, 2013, kolaż, 20 x 20 cm
Gauri Sharma, Delhi, 2017, papier, technika własna, 29,5 x 21 cm
Ewa Kulesza, 1 sekunda=0,01 Mm, 2014, technika własna, 25 x 9,3 x 9,3 cm
Agnieszka Kurant, Mapa Polityczna Wysp Fantomowych, 2011, wydruk na papierze archiwalnym, 96 x 52 cm, kolekcja CSW w Toruniu
Sophia Pompéry, Welten (ówiaty), 2017, instalacja, ok. 3,20 m x 2,40 m
Valeriia Ianichek, Wyspy, 2016, drewno (elementy drewniane) na płycie, akryl, 100 x 100 cm
Sonia Rammer, z cyklu Opowieści z Hofsos, 2016, kolaż akryl, ekolina, papier na płótnie, 40 x 50 cm
Małgorzata Szymankiewicz, Bez tytułu 105b, 2010, akryl na płótnie, 30x40 cm

ENG

The paintings, objects, videos and installations, presented at the Wozownia Art Gallery in Toruń as part of the international exhibition entitled “Islands and Atolls: the Mapping of Imagination”, take us on a virtual journey into the unknown. These works refer to both the cultural as well as the individual memory, thus, frequently unveiling edgy socio-political contexts. When confronted with reality, a map – through its open nature – is completely susceptible to experimentation. Even if maps of specific territories constitute their starting points, the presented works lose their realness, becoming elusive, ephemeral, displaced.

Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski

If I agree with Judith Schalansky that “maps are abstract and concrete at the same time; in all their measured objectivity, they offer no portrayal of reality, but a daring interpretation”, then I must also add that the artists enchanted by the cartographic impulse create interpretations of this interpretation. Via the mapping of imagination, together with them, we reach the meta-level of reflection: after all, we come to analyze the motifs of islands and atolls as well as various maps, perceived as arbitrary products of science and culture, which are capable of seducing us with their imaginative and aesthetic nature.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaAndrzej Bednarczyk, Krzysztof Gliszczyński, Valeriia Ianichek, Celina Kanunnikava, Anna Róża Kołacka, Ireneusz Kopacz, Ewa Kulesza, Agnieszka Kurant, Krzysztof Mętel, Sophia Pompéry, Sonia Rammer, Gauri Sharma, Andrzej Szewczyk, Małgorzata Szymankiewicz, Filip Wierzbicki-Nowak
WystawaWyspy i atole: mapowanie wyobraźni / Island and Atolls: the Mapping of Imagination
MiejsceGaleria Sztuki Wozownia, Toruń
Czas trwania02.06 – 23.07.2017
Kuratorka / KuratorMarta Smolińska
Strona internetowawozownia.pl
Indeks

Zobacz też