SZUM
SZUM
REKLAMA
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 18.07.2017 3 min

„Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni” w Galerii Sztuki Wozownia / „Island and Atolls: the Mapping of Imagination” at Galeria Sztuki Wozownia

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Sophia Pompéry, Welten (ówiaty), 2017, instalacja, ok. 3,20 m x 2,40 m

For English version scroll down

PL

Obrazy, obiekty i instalacje, prezentowane w ramach grupowej międzynarodowej wystawy „Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni”, zabierają nas w wirtualną podróż w nieznane. Odnoszą się zarówno do pamięci kulturowej, jak i indywidualnej. Z jednej strony przypominają bowiem o legendarnych Atlantydzie i Lemurii, z drugiej zaś dotykają osobistych, subiektywnych wspomnień każdego z nas. Kolonizują naszą imaginację, mimo że są z gruntu antykolonialne – nie służą wszak zdobywcom nowych lądów, lecz jawią się jako widmowe i fantomowe fenomeny, które mogą istnieć wszędzie i nigdzie zarazem. Nawet jeśli punktem wyjścia jest mapa konkretnego terytorium, w prezentowanych pracach artystek i artystów owe miejsca odrealniają się, stając się ulotne, nieuchwytne, niezlokalizowane… Patrząc na nie i podążając za opływowymi konturami wysp i atoli, udajemy się w drogę, a – jak podkreślał Michel Houellebecq – mapa jest bardziej interesująca od terytorium. Pisał, że na mapie całość sprawia „wrażenie spokoju, równowagi, niemal abstrakcji”. Tę intuicję pisarza zdają się wizualizować artystki i artyści, dla których mapy (nie)istniejących w rzeczywistości terenów, wysp, atoli, rozlewisk… stały się punktem wyjścia do kreowania indywidualnych, wizualnie uwodzicielskich światów. Topograficzne kształty często przypominają obłoki – fantomowe wyspy unoszą się gdzieś w przestrzeni niczym eteryczne chmury. Czasem naszej orientacji w terenie służy róża wiatrów – jak w obrazie Sonii Rammer – czy legenda – jak na pokrytej czerwonym woskiem starej nieaktualnej mapie stron, z których pochodzi Krzysztof Gliszczyński. W wielu realizacjach poszczególne narysy wysp i siatki kartograficzne nakładają się na siebie warstwami, mapując czas i „zapisując” jego upływ niczym geologiczne warstwy. Procesowi mapowania zdecydowanie bardziej podlega wyobraźnia i pamięć niż terytorium.

Celina Kanunnikava, Majaki, 2017, akryl na surowym płótnie, 110 x 160 cm
Anna Róża Kołacka, Odpadł, listopad 2016, akryl i olej na płótnie, 70 x 90 cm
Filip Wierzbicki-Nowak, Mapa pamięci, 2009, druk UV, 92 x 70 cm
Krzysztof Mętel, Mapa, 2014, kolaż, 13,5 x 38,5 cm
Ireneusz Kopacz. Obraz topograficzny VIII, 2013, kolaż, 20 x 20 cm
Gauri Sharma, Delhi, 2017, papier, technika własna, 29,5 x 21 cm
Ewa Kulesza, 1 sekunda=0,01 Mm, 2014, technika własna, 25 x 9,3 x 9,3 cm
Agnieszka Kurant, Mapa Polityczna Wysp Fantomowych, 2011, wydruk na papierze archiwalnym, 96 x 52 cm, kolekcja CSW w Toruniu
Sophia Pompéry, Welten (ówiaty), 2017, instalacja, ok. 3,20 m x 2,40 m
Valeriia Ianichek, Wyspy, 2016, drewno (elementy drewniane) na płycie, akryl, 100 x 100 cm
Sonia Rammer, z cyklu Opowieści z Hofsos, 2016, kolaż akryl, ekolina, papier na płótnie, 40 x 50 cm
Małgorzata Szymankiewicz, Bez tytułu 105b, 2010, akryl na płótnie, 30×40 cm

ENG

The paintings, objects, videos and installations, presented at the Wozownia Art Gallery in Toruń as part of the international exhibition entitled “Islands and Atolls: the Mapping of Imagination”, take us on a virtual journey into the unknown. These works refer to both the cultural as well as the individual memory, thus, frequently unveiling edgy socio-political contexts. When confronted with reality, a map – through its open nature – is completely susceptible to experimentation. Even if maps of specific territories constitute their starting points, the presented works lose their realness, becoming elusive, ephemeral, displaced.

Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni, widok wystawy, fot. K. Napiórkowski

If I agree with Judith Schalansky that “maps are abstract and concrete at the same time; in all their measured objectivity, they offer no portrayal of reality, but a daring interpretation”, then I must also add that the artists enchanted by the cartographic impulse create interpretations of this interpretation. Via the mapping of imagination, together with them, we reach the meta-level of reflection: after all, we come to analyze the motifs of islands and atolls as well as various maps, perceived as arbitrary products of science and culture, which are capable of seducing us with their imaginative and aesthetic nature.

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Andrzej Bednarczyk, Krzysztof Gliszczyński, Valeriia Ianichek, Celina Kanunnikava, Anna Róża Kołacka, Ireneusz Kopacz, Ewa Kulesza, Agnieszka Kurant, Krzysztof Mętel, Sophia Pompéry, Sonia Rammer, Gauri Sharma, Andrzej Szewczyk, Małgorzata Szymankiewicz, Filip Wierzbicki-Nowak
Wystawa
Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni / Island and Atolls: the Mapping of Imagination
Miejsce
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń
Czas trwania
02.06 – 23.07.2017
Osoba kuratorska
Marta Smolińska
Strona internetowa
wozownia.pl
Indeks
Agnieszka Kurant Andrzej Bednarczyk Andrzej Szewczyk Anna Róża Kołacka Celina Kanunnikava Ewa Kulesza Filip Wierzbicki-Nowak Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu Gauri Sharma Ireneusz Kopacz Krzysztof Gliszczynski Krzysztof Mętel Małgorzata Szymankiewicz Marta Smolińska Sonia Rammer Sophia Pompéry Valeriia Ianichek

Najczęściej czytane

1
Krytyka 06.06.2025

Kreatura mody. „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Portret Aleksy Wójtowicz
2
Na Dobry Początek 09.06.2025

9–15 czerwca

Redakcja
3
Krytyka 13.06.2025

O przewrotach ciał niebieskich. „Nieposłuszne gwiazdy” w BWA Wrocław

Portret Andrzej Marzec
4
News 10.06.2025

Rekrutacja na stanowisko: social media manager

Redakcja
5
Artykuł sponsorowany 06.06.2025

„Laboratorium obrazu w skali szarości” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach

6
Patronite 06.06.2025

Spis treści #29

Portret Karolina Plinta

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Wyspy i atole: mapowanie wyobraźni” w Galerii Sztuki Wozownia / „Island and Atolls: the Mapping of Imagination” at Galeria Sztuki Wozownia — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności