SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 12.03.2021 3 min

„Wyjście z Egiptu” Małgorzaty Mirgi-Tas w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Małgorzata Mirga-Tas, „Wyjście z Egiptu”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski

Na wystawę Małgorzaty Mirgi-Tas składają się trzy cykle prac, które powstały w latach 2016–2021. Dwa z nich: Wesiune thana i 29 pokazywane były dotąd na wystawach zbiorowych i indywidualnych w KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Sądeckim Parku Etnograficznym w Nowym Sączu. Wyjście z Egiptu – trzeci cykl, od którego pochodzi tytuł całej ekspozycji w Galerii Arsenał w Białymstoku – to nowa seria monumentalnych kolaży, stworzonych specjalnie na tę wystawę. Wszystkie prezentowane cykle skupiają się na charakterystycznej dla całej twórczości artystki problematyce złożonej tożsamości romskiej i romsko-polskiej, historii Romów oraz transkulturowym i transnarodowym doświadczeniu bycia Romką. Jednocześnie każdy z nich opowiada inną mikrohistorię, skupiającą się na istotnym z punktu widzenia artystki aspekcie. Na wystawie znajdziemy zatem odniesienia: do problemu muzealizacji kultury romskiej oraz prób pokazywania jej w kontekście ludowego dziedzictwa kulturowego (cykl Wesiune thana), do dramatycznego epizodu Zagłady Romów, jakim była egzekucja Romów i Romek dokonana podczas II wojny światowej w lesie w okolicach małopolskiego Borzęcina Dolnego, oraz współczesnej próby upamiętnienia tej zbrodni (cykl 29), jak również do siedemnastowiecznych grafik Jacques’a Callota ukazujących sceny z życia ówczesnych Romów (cykl Wyjście z Egiptu).

Małgorzata Mirga-Tas, cykl „Wyjście z Egiptu”, 2021, patchwork, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Mirga-Tas, cykl „Wyjście z Egiptu”, 2021, patchwork, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Mirga-Tas, cykl „29”, 2018-2020, wosk, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Mirga-Tas, „Wyjście z Egiptu”, widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Mirga-Tas, cykl „Wyjście z Egiptu”, 2021, patchwork, 232 x 313 cm, fot. Maciej Zaniewski
Małgorzata Mirga-Tas, cykl „29”, 2018-2020, wosk, fot. Maciej Zaniewski

Akwaforty Callota Życie Egipcjan – a tym samym cała europejska tradycja ikonograficzna prezentowania Romów – są punktem wyjścia do nowego cyklu prac Mirgi-Tas. Najstarsze zachowane wizualne przedstawienia Romów w sztuce europejskiej pochodzą z XV w. Są więc o sto lat młodsze od pierwszych wzmiankujących o ich obecności w Europie źródeł pisanych. Zachowane do naszych czasów najstarsze wizerunki Romów traktować można zatem jako portrety drugiego pokolenia urodzonych już w Europie nomadów. Co istotne, to właśnie te podobizny „pierwszych Europejczyków” wytworzyły konwencję przedstawieniową, której elementy na stulecia zdominowały „sposoby widzenia” Romów. Tak więc już w XV w. Romów jako podmiot zbiorowy prezentować zaczęto na sposób orientalny. Etnografizowano ich i konstruowano jako Innego Europy. Elementy wschodnie ubioru i ubóstwo miały być świadectwem pozaeuropejskiego pochodzenia i zasłużonej kary tułaczki oraz goryczy wygnania z ojczyzny – utożsamianej wówczas z Egiptem. W tym samym czasie powstawały wizerunki, które ów egipsko-cygański kostium wiązały z typowymi dla przybyszów zajęciami, jakim się oddawali. Romowie, jak ich zbiorowy portret rysuje się na podstawie źródeł ikonograficznych, to zatem przybyli ze Wschodu kieszonkowcy, złodzieje, naciągacze, pocieszni nieco włóczędzy i żebracy.

1
Do zobaczenia 20.08.2020

„29. Ćwiczenia ceroplastyczne” Małgorzaty Mirgi-Tas w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Redakcja

W geście artystycznego zawłaszczenia Małgorzata Mirga-Tas przetwarza historyczne reprezentacje Romów, których autorami – co niezwykle istotne – bez wyjątku byli nie-Romowie. Nie dysponując zatem ani romskimi autoportretami, ani informacjami o tym, w jaki sposób Romowie postrzegali samych siebie, artystka sięga po retrospektywną i fantazmatyczną próbę (re)kreacji i restytucji obrazu. Jednocześnie – ironicznie odnosząc się do nieromskich świadectw wizualnych z przeszłości – podważa nabudowane na nich stereotypy, metaforycznie wychodząc z Egiptu.

Wojciech Szymański

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Małgorzata Mirga-Tas
Wystawa
Wyjście z Egiptu
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
19.02–28.03.2021
Osoba kuratorska
Wojciech Szymański
Fotografie
dzięki uprzejmości artystki i Galerii Arsenał w Białymstoku
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl/
Indeks
Galeria Arsenał w Białymstoku Małgorzata Mirga-Tas Wojciech Szymański

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
2
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
3
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
4
Krytyka 16.05.2025

Szafka i pudełko. „Café Manekin” Zuzanny Kozłowskiej w Galerii Promocyjnej

Portret Janek Owczarek
5
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska
6
Do zobaczenia 13.05.2025

„Zamknięci w skorupie” Karoliny Zimnickiej w Akademickim Centrum Designu

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Wyjście z Egiptu” Małgorzaty Mirgi-Tas w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności