„WOW” Marty Sali i Grzegorza Siembidy w Galerii Le Guern
„Jak być zboczeńcem bez ciała” to pytanie zadaje Travis Jeppesen w artykule „Queer Abstraction (Or How to Be a Pervert with No Body). Some Notes Toward a Probability” opublikowanym w „Mousse Magazine”. Jako fetyszysta połyskujących tafli lakieru czy chropowatych struktur betonu, sam zadaje sobie to pytanie. Ale to nie o mnie czy Jeppesona tu chodzi a o dwójkę artystów, których prywatnie znam jako długoletnich przyjaciół, których twórczość mogę obserwować od 20 i 15 lat, Zainspirowany artykułem Travisa i przyjaźnią z osobą niebinarną, sam chciałbym zadać pytanie czy sztuka abstrakcyjna, a w szczególności tych dwojga artystów jest niebinarna.
Tomek Baran
Marta Sala urodzona w Katowicach w 1985 roku, wychowana w Chrzanowie, w latach 2000-2015 mieszkała w Krakowie, od 2015 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Absolwentka Wydziału malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (Pracownia Leszka Misiaka) oraz Art in context na Universität der Künste w Berlinie (Stypendystka DAAD 2017-2020). Marta Sala jest artystką transdyscyplinarną skupia się na takich zagadnieniach, jak intersekcjonalność, prekarność, prawo do miasta, ekologia, dobra wspólne i wspólne działania (commoning) czy kreatywny anarchizm. W latach 2010-2011 współorganizowała Zbiornik Kultury w Krakowie. W latach 2014-2015 współtworzyła queerowy Vala Tanz Kolektyw. Od 2014 roku współpracowała z Cecylią Malik, Wodną Masą Krytyczną i Kolektywem Niedzielni, współtworząc akcje artystyczne i protesty m.in. „Chciwość. Miasta” w obronie Hotelu Cracovia. W 2020 razem z kurdyjskim pisarzem Abdulkadirem Musą zrealizowała w Berlinie wielojęzyczny artystyczno-literacki projekt Û∞-Berlîn Kreatywno-anarchistyczna kronika miejskich ucieczek. Wystawy indywidualne jej prac odbyły się między innymi w Galerii Zbiornik Kultury w Krakowie (2011), Galerii Aristoi w Krakowie (2016) czy w BWA Sokół w Nowym Sączu (2016). Brała także udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą między innymi: w Galerii KUB w Lipsku , Temporary Gallery w Kolonii, ArtBoom Festival w Krakowie, Project room, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Krakauer Haus w Norymberdze, Galerii Meno Parkas w Kownie.
Grzegorz Siembida urodzony w 1984 roku w Nisku. W 2004 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Rzeszowie (specjalizacja snycerstwo). Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka). Od 2017 jest doktorantem na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Zajmuje się malarstwem i instalacją malarską. Animator kultury, koordynator projektów artystycznych, współzałożyciel galerii AS i Aristoi. Swoje prace prezentował m.in. w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie oraz Instytucie Polskim w Wiedniu. Laureat stypendium Miasta Krakowa w dziedzinie Sztuki Wizualne 2020 oraz laureat III Salonu Krakowskiego – osobowość roku 2020. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Przypisy
Stopka
- Osoby artystyczne
- Marta Sala, Grzegorz Siembida
- Wystawa
- WOW
- Miejsce
- Galeria Le Guern, Warszawa
- Czas trwania
- 8.05–19.06.2021
- Osoba kuratorska
- Tomek Baran
- Fotografie
- Adam Gut; dzięki uprzejmości artystów i Galerii Le Guern
- Strona internetowa
- leguern.pl