28.03.2014

„Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg?” w MOCAK-u

„Władysław Hasior. Europejski Rauschenberg?” w MOCAK-u
Władysław Hasior, Autoportret z ptaszkami, 1962, asamblaż

Władysław Hasior, Autoportret z ptaszkami, 1962, asamblaż

Wystawa Władysława Hasiora w MOCAK-u będzie pierwszą od 40 lat tak dużą, krakowską prezentacją prac tego twórcy. Hasior należy do najwybitniejszych polskich artystów. Wystawa w MOCAK-u jest próbą przywrócenia należnej mu pozycji w historii sztuki XX wieku.

Władysław Hasior, Szarańcza,1960, rzeźba

Władysław Hasior, Szarańcza, 1960, rzeźba

Władysław Hasior, Stary anioł, 1965-81, asamblaż

Władysław Hasior, Stary anioł, 1965-81, asamblaż

Pokazanych zostanie około stu prac z lat 1956–1986, z których część nigdy nie była reprodukowana. Zaprezentowane zostaną także dokumenty, kroniki filmowe z lat 60., fragmenty filmów Grzegorza Dubowskiego i wiele innych materiałów. Na ich podstawie przedstawimy artystę, który w latach 70. i 80. był polskim „towarem eksportowym”, jednak za sprawą nieprzychylnego mu środowiska stał się na wiele lat postacią trochę zapomnianą.

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? MOCAK, widok wystawy

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? MOCAK, widok wystawy

Władysław Hasior, Sztandar ekstazy, lata 70. XX wieku, asamblaż

Władysław Hasior, Sztandar ekstazy, lata 70. XX wieku, asamblaż

Hasior porównywany jest z Robertem Rauschenbergiem, prekursorem asamblażu i pop-artu. Dzieła obu twórców wykorzystują elementy znalezione, „śmieci symboliczne”, których znaczenie jest zależne od różnych uwarunkowań historyczno-społecznych. Tytuł wystawy, dla niektórych kontrowersyjny, uwidacznia paralelność inspiracji obu twórców. Obaj korzystają z symboli, powszechnych w obrębie ich kultury.

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? MOCAK, Kraków

IMG_2198

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? MOCAK, Kraków

U Hasiora odnoszą się one głównie do kwestii historycznych i patriotycznych, u Rauschenberga podążają w kierunku codzienności. Pomimo tego, że technika pracy obu artystów jest podobna, a apogeum ich działań przypada na lata 60. i 70., Hasiorowi nie udało się poznać twórczości Rauschenberga.

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? MOCAK, Kraków

Władysław Hasior, Adoracja polskiej róży, 1974, asambląż

Władysław Hasior, Adoracja polskiej róży, 1974, asamblaż

Władysław Hasior, Ikona barokowa, przed 1966, asamblaż

Władysław Hasior, Ikona barokowa, przed 1966, asamblaż

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Władysław Hasior, Europejski Rauschenberg? Wystawa w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Wystawie towarzyszyć będzie prezentacja fotografii Wojciecha Plewińskiego, który przygotowując w latach 60. wywiad dla tygodnika „Przekrój”, odwiedził artystę i wykonał w jego pracowni serię fotografii.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaWładysław Hasior
WystawaWładysław Hasior. Europejski Rauschenberg?
MiejsceMuzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
Czas trwania14.2–27.4.2014
Kuratorka / KuratorJózef Chrobak
Strona internetowamocak.pl
Indeks

Zobacz też