SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 07.08.2020 1 min

„Wiosna na osiedlu Bema” w Galerii Arsenał w Białymstoku

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Krzysztof Gil, „Panorama”, 2020, węgiel, tusz, grafit na papierze, 120 × 900 cm, fot. Maciej Zaniewski

Wiosna na osiedlu Bema to wystawa o polityce historycznej i nekroprzemocy. Zarówno tej dotyczącej ciał: odgrzebywanych, transportowanych, pokazywanych, jak w wypadku szczątków gen. Józefa Bema – jak też nekroprzemocy symbolicznej. Martwe ciała mają dla polityków tę zaletę jako symbole, że nie są już w stanie za siebie przemówić (choć kiedyś mogły), można zatem przypisać im dowolne słowa i idee.

Termin „polityka historyczna” pojawił się na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku w Niemczech, na marginesie tzw. sporu historyków. Idea wykorzystywania historii – posługiwania się różnymi interpretacjami przeszłości jako instrumentem oddziaływania politycznego nastawionego na stabilizowanie bądź destabilizowanie układów politycznych, utrzymanie bądź obalanie władzy politycznej, utrwalanie bądź zmianę kodów kulturowych – ma jednak długą tradycję. Jaką zatem rolę takie „afektywne fakty” odgrywają dzisiaj, w czasach kryzysu, populizmu i nowomedialnej przestrzeni?

Diana Lelonek, „Wiosna na osiedlu Bema”, 2020, klosz/prezenter, 120 × 60 × 60 cm, nadpalone przedmioty zachowane po pożarze domu na osiedlu Bema w Białymstoku, fot. Maciej Zaniewski
Paweł Baśnik, „Grób Bema”, 2018, olej na płótnie, 90 × 70 cm, praca z kolekcji Galerii Bielskiej BWA, fot. Maciej Zaniewski
„Wiosna na osiedlu Bema” widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Konrad Kuzyszyn, „Obiekty bycia”, 1999, instalacja, szafa lekarska, obiekty fotograficzne, 170 × 60 × 60 cm, praca z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, fot. Maciej Zaniewski
Andrzej Heidrich (1928–2019), 10 złotych z serii „Wielcy Polacy” – Józef Bem, Banknot, Narodowy Bank Polski, 1 czerwca 1982 r., D 7013431 i B 2183208, obiekty z kolekcji Pawła Panasika, fot. Maciej Zaniewski
„Wiosna na osiedlu Bema” widok wystawy, fot. Maciej Zaniewski
Dorota Podlaska, „Generał uleczony – haft rekonstrukcyjny”, 2020 instalacja, haft na bawełnie, 187 × 92cm, praca powstała przy współpracy Marty Skuzy i Piotra Matoska fot. Maciej Zaniewski
Martyna Jastrzębska, „Pożegnanie”, 2014, technika własna, bitumix (mieszanka asfaltowa), 5 obiektów, 165 × 27 × 69; 106 × 97 × 5; 165 × 120 × 50; 30 × 7 × 5; 16 × 11 × 2 cm ,wideo, found footage, 57’, fot. Maciej Zaniewski
Teodor Ajder, „Ksenofobiafilia”, 2018, 9 kartek z kalendarza z interwencjami pleśni, farba akrylowa, 46 × 47,5 cm, fot. Maciej Zaniewski
Daniel Rumiancew, „Prototypy banknotów”, 2015, 5 grafik, tekst, 30 × 20 cm, fot. Maciej Zaniewski

Tytuł wystawy nawiązuje do jednego z białostockich osiedli skupionego wokół ulicy generała Józefa Bema, której nazwa została nadana równo 90 lat temu. Wydarzenia towarzyszące wystawie odbywają się m.in. na osiedlu Bema.


Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Teodor Ajder, Paweł Baśnik, Przemek Branas, Wiktoria Czechowska-Antoniewska, Krzysztof Gil, Andrzej Heidrich, Pravdoliub Ivanov, Martyna Jastrzębska, Nikolay Karabinovych, Szczepan Kopyt, Konrad Kuzyszyn, Diana Lelonek, Dorota Podlaska, Daniel Rumiancew, Konrad Smoleński; projekt na działkach: Agnieszka Dragon i Agnieszka Dybowska
Wystawa
Wiosna na osiedlu Bema
Miejsce
Galeria Arsenał w Białymstoku
Czas trwania
20.06–4.09.2020
Osoba kuratorska
Ewa Łączyńska-Widz, Monika Weychert
Fotografie
Maciej Zaniewski; dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Strona internetowa
galeria-arsenal.pl
Indeks
Agnieszka Dragon Agnieszka Dybowska Andrzej Heidrich Daniel Rumiancew Diana Lelonek Dorota Podlaska Ewa Łączyńska-Widz Galeria Arsenał w Białymstoku Konrad Kuzyszyn Konrad Smoleński Krzysztof Gil Martyna Jastrzębska Monika Weychert Nikolay Karabinovych Paweł Baśnik Pravdoliub Ivanov Przemek Branas Szczepan Kopyt Teodor Ajder Wiktoria Czechowska-Antoniewska

Najczęściej czytane

1
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
2
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
3
Na Dobry Początek 12.05.2025

12–18 maja

Redakcja
4
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska
5
Do zobaczenia 13.05.2025

„Nie pytaj o Polskę. Z kolekcji Katarzyny Szafrańskiej i Wojciecha Szafrańskiego” w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Redakcja
6
Eseje 09.05.2025

Miejskie instalacje – performowanie przestrzeni publicznej

Magdalena Figzał-Janikowska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Wiosna na osiedlu Bema” w Galerii Arsenał w Białymstoku — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności