
Wystawa jest zapisem fantomowych bólów miasta, dokumentacją białych plam w jego architektonicznej tkance. U jej podstaw leży seans spirytystyczny przeprowadzany na nieistniejących budynkach, pomnikach i placach, które artyści ożywiają w swoich pracach. Niektórzy z nich wybrali drogę rekonstrukcji, śledząc historie wybranego obiektu. Inni, rozkoszując się niepotwierdzonymi informacjami, rezygnowali z przesadnego trzymania się dat i faktów. Odbywali sentymentalne pielgrzymki do pustych miejsc, niezobowiązująco przepytywali dawnych właścicieli, muzealników i konserwatorów. Każdy wybierał właściwą dla siebie metodę, tworząc — poprzez sieć anegdot i powiązań — prywatną mapę miejsca. Celem nie było przygotowanie nostalgicznego, muzealnego przewodnika po niewidzialnym mieście, ale pobudzenie dyskusji nad kształtem przestrzeni Katowic, poddawanej obecnie silnej transformacji.

Od lewej: Szymon Szewczyk, bez tytułu, kolaż, 2014-2015; Małgorzata Markiewicz, Przenośny oznaczacz miejsca, obiekt, aksamit, gąbka, 2016

Alicja Bielawska, Gdy znikną detale, zostanie falowanie przestrzeni (fragment), instalacja, stal, tkanina, rysunki, fragmenty posadzki z Pałacu Ślubów, 2016, dzięki uprzejmości Muzeum Śląskiego
Poszczególne realizacje zebrane w ramach wystawy są dokumentacją kilkumiesięcznego procesu lunatykowania w przestrzeni miasta — zombie, które pod wypolerowanymi powierzchniami odsłania resztki po swojej dawnej, na wpół obumarłej, na wpół żywej tkance. Natkniecie się tu między innymi na pachnące fotografie zanurzone w parafinie, destrukty z wyburzonych modernistycznych budynków, instalacje dźwiękowe powodujące drżenia, formy usypane z gliniastej ziemi, rzeźby — szkielety, zdziczałe soundtracki z zapomnianych dansingów, aksamitne makiety i filcowe kolumny, kolaże i obiekty rytualne. Alicja Bielawska, Bownik, Jeannette Ehlers, Karolina Freino, Tomasz Koszewnik, Karina Marusińska, Małgorzata Markiewicz, Anna Orłowska, Szymon Szewczyk, Mikołaj Szpaczyński na różne sposoby odprawiają rytuały żałoby, łącząc ciało z przestrzenią. Wydobywają na światło dzienne odnalezione resztki i rwące się historie. Jak w klasycznym horrorze, to co zapomniane, wymazane i wyparte, powraca, żeby niepokoić współczesnych.

Alicja Bielawska, Gdy znikną detale, zostanie falowanie przestrzeni, instalacja, stal, tkanina, rysunki, fragmenty posadzki z Pałacu Ślubów, 2016, dzięki uprzejmości Muzeum Śląskiego
Stopka
Artystka / Artysta | Alicja Bielawska, Bownik, Jeannette Ehlers, Karolina Freino, Tomasz Koszewnik, Karina Marusińska, Małgorzata Markiewicz, Anna Orłowska, Szymon Szewczyk, Mikołaj Szpaczyński |
Wystawa | Widmo |
Miejsce | Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach |
Czas trwania | 29.07-11.09.2016 |
Kuratorka / Kurator | Marta Lisok |
Fotografie | Barbara Kubska |
Strona internetowa | www.bwa.katowice.pl |
Indeks | Alicja Bielawska Anna Orłowska Bownik Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach Jeannette Ehlers Karina Marusińska Karolina Freino Małgorzata Markiewicz Marta Lisok Mikołaj Szpaczyński Szymon Szewczyk Tomasz Koszewnik |