SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 15.10.2020 2 min

„Wąskie przejście” Dominiki Kowyni w Galerii Foksal

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Dominika Kowynia, „Ogniska”, 120×150 cm, olej na płótnie, 2020, fot. Barbara Kubska, dzięki uprzejmości Galerii Szara

Na wystawie prezentowane są głównie najnowsze obrazy katowickiej malarki, powstałe w roku 2020. Ale pretekstem do opowiedzenia historii stały się obrazy starsze i jednocześnie bardzo osobiste: Kuzynka (2009) i Snow White (2017). W pewnym sensie obie te prace mówią o momencie przemiany wewnętrznej, o zderzeniu się z rzeczywistością, o rozpadzie i o budzeniu się z nieświadomości, o próbie racjonalnego spojrzenia na fakty, a także o roli przypadku, potencjalności. Głównymi bohaterkami prezentowanych na wystawie obrazów są kobiety i to im poświęcona jest uwaga, ich sile i roli, jaką mają do odegrania w zmieniającym się świecie.

D_Kowynia_Praca_dloni
Dominika Kowynia, „Praca dłoni”, 120 x 100 cm, olej na płótnie, 2020, fot. Barbara Kubska, dzięki uprzejmości Galerii Szara
D_Kowynia_Waskie_przejscie
Dominika Kowynia, „Wąskie przejście”, 90 x 90 cm, olej na płótnie, 2020, fot. Barbara Kubska, dzięki uprzejmości Galerii Szara
D_Kowynia_K
Dominika Kowynia, „k.”, 110 x 90 cm, olej na płótnie, 2009, fot. Barbara Kubska, dzięki uprzejmości Galerii Szara
D_Kowynia_Grzebanie
Dominika Kowynia, „Grzebanie”, 130 x 96 cm, olej na płótnie, 2020, fot. Barbara Kubska, dzięki uprzejmości Galerii Szara

Kowynia jednak jak zwykle nie opowiada historii wprost. Wąskie przejście zwykle jest niewygodne, trudne do pokonania, często nie widać dokąd prowadzi i zastanawiamy się, co nas czeka po drugiej stronie, czy utkniemy w miejscu, czy uda nam się przejść dalej. Gorzko-gorzkie obrazy Dominiki Kowyni splatają ze sobą osobiste doświadczenia, historie rodzinne artystki z uważnymi obserwacjami sukcesywnie rozpadającego się na naszych oczach świata.

Obrazy Praca dłoni (2020) i Grzebanie (2020) to obrazy, w których, jak mówi artystka nawiązując do Edwina Bendyka, następuje „złośliwe splątanie” problemów współczesności ze sferą prywatną, „są o próbie zrozumienia tego, co się dzieje przy jednoczesnym pragnieniu nie tracenia kontaktu ze sobą”.

_5658960
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk
_5658952
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk
_5658934
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk
_5658944
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk
_5658922
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk
_5658969
Dominika Kowynia „Wąskie przejście”, widok wystawy, fot. Norbert Piwowarczyk

W pracach Kowyni wyraźnie dostrzega się skupienie i głęboką wrażliwość artystki na sprawy uniwersalne, jak postępująca degradacja życia społecznego i otaczającej nas przyrody (Wąskie przejście, 2020). Czasem przesiąknięte są smutkiem, bezradnością, tęsknotą za inną rzeczywistością, która pozwoli uratować świat przed samozniszczeniem (Kuzynka), czasem przebija z nich rozczarowanie powierzchownością i przyziemnością współczesnego człowieka. Brak tu cynicznej kalkulacji, obrazy malowane szorstko, odarte z ozdobników i uwodzących form, zderzają nas z brutalną prawdą o nas samych, wzmagając przeświadczenie o nieuchronności końca (Letnio, 2020). Ostatnie obrazy Kowyni swoją apokaliptyczną atmosferą pozbawiają nas poczucia nadziei (Ogniska, 2020). Patrząc na nie przeczuwamy, jak w filmie Larsa von Triera, że Melancholia nas nie

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Dominika Kowynia
Wystawa
Wąskie przejście
Miejsce
Galeria Foksal, Warszawa
Czas trwania
19.09–30.10.2020
Osoba kuratorska
Katarzyna Krysiak
Fotografie
Norbert Piwowarczyk; dzięki uprzejmości Galerii Foksal
Strona internetowa
galeriafoksal.pl
Indeks
Dominika Kowynia Galeria Foksal Katarzyna Krysiak

Najczęściej czytane

1
Krytyka 01.12.2023

Delfina Jałowik dyrektorką Bunkra Sztuki, czyli w Krakowie bez zmian. Komentarz redakcji

Redakcja
2
Krytyka 01.12.2023

Proteza Strzemińskiego czy papieros Kobro? O „Radykalnym oku” Andrzeja Turowskiego

Portret Anna Markowska
3
Krytyka 08.12.2023

Cudotwórstwo za grosik. Wrocław Off Gallery Weekend 2023

Portret Aleksy Wójtowicz
4
Do zobaczenia 30.11.2023

„Inny [nie]obcy” Arkadiusza Goli w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu w ramach XXXII Festiwalu Ars Cameralis

Redakcja
5
Do zobaczenia 01.12.2023

„Fabryka złudzeń. Fotografie Danuty Rago” w Fundacji Archeologia Fotografii

Redakcja
6
News 05.12.2023

Marta Nadolle, Patryk Różycki i Veronika Hapchenko nominowani do Paszportów Polityki 2023

Redakcja

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
„Wąskie przejście” Dominiki Kowyni w Galerii Foksal — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności