SZUM
SZUM Wspieraj nas!
  • Działy
    • News
    • Krytyka
    • Rozmowy
    • Do zobaczenia
    • Na dobry początek
    • Eseje
    • Kwartalnik
    • Patronite
  • Archiwum
  • Podcast
  • Redakcja
  • Sklep
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
Wspieraj nas!
Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!
Do zobaczenia 16.11.2016 2 min

„Wall Signs” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu

Redakcja
udostępnij — facebook   twitter/x   link
pobierz .pdf
Adam Niklewicz, Nagrobek Josifa Brodskiego, fragment instalacji
Adam Niklewicz, Nagrobek Josifa Brodskiego, fragment instalacji

„Uogólnienia kosmologiczne, z jednej strony, a refleksja racjonalistyczna, z drugiej strony, mają skłonność bądź to do bagatelizowania, bądź to do konceptualizacji śmierci, do ograniczania jej znaczenia metafizycznego” (Vladimir Jankélévitch). Celem wystawy jest rozważenie możliwości odmiennego podejścia do fenomenu śmierci – punktu łączącego zjawisko naturalne (zwyczajne) i metaempiryczną tajemnicę (coś „nie do pomyślenia”), próba podjęcia tematu poza (czy może raczej pomiędzy) ujęciami z dziedziny biochemii, medycyny, psychologii, demografii, ekonomii, prawa z jednej strony a metafizycznej medytacji i teologii z drugiej. Zbadanie możliwości odejścia od oczywistości kostnicy, estetyki cmentarza, retoryki poradnika czy określonej eschatologii. Na wystawie nieuchronnie obydwa „bieguny” optyki śmierci będą obecne, granica nie będzie jednak przebiegać pomiędzy poszczególnymi pracami czy salami galerii ale wewnątrz samych prac – będzie niejasna, niwelowana i niejednoznaczna. Każda z prezentacji będzie w jakiś sposób wykraczać poza określone odniesienia, będzie ustalać spotkanie z fenomenem na własnych warunkach (absurdu, prozaicznej prostoty, karkołomnej wizyjności, dokumentalności, parergicznej eschatologii, tragikomedii czy też odniesień kulturowych i popkulturowych), nie lokując się ostatecznie po żadnej ze stron. Wystawa oscylować będzie między nadmiarem i deficytem znaczenia, sensem i nonsensem zgodnie z pytaniem Emmanuela Levinasa: Czy nie niepokoi nas naddatek sensu lub niedobór sensu, gdy chodzi o śmierć człowieka?

Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, 14 szkieł powiększających na ścianie, fragment
Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, 14 szkieł powiększających na ścianie, fragment
Jan Domicz, Miejsce, obiekt, Jan Baracz, Never Ending End, video
Jan Domicz, Miejsce, obiekt, Jan Baracz, Never Ending End, video
Remigiusz Suda, Poltergeist, instalacja, fragment
Remigiusz Suda, Poltergeist, instalacja, fragment

Pole sztuki wydaje się być jedną z niewielu dziedzin ludzkiej działalności, która jest w stanie pomieścić (czy jednak pogodzić?) paradoks śmierci jako niezwykłego choć oczywistego, doniosłego, pewnego i ostatniego wydarzenia życia z jej „beztreściowością”, o której Edgar Morin pisze: „Idea śmierci, w ścisłym sensie tego słowa, jest ideą beztreściową, czyli, jak kto chce, taką, której treść jest nieskończoną pustką. Jest to najbardziej pusta ze wszystkich pustych idei, skoro jej treść jest czymś nie do pomyślenia, nie do zgłębienia, jakimś pojęciowym »nie wiadomo czym«, któremu odpowiada trupie »nie wiadomo co«”.

Remigiusz Suda, Poltergeist, instalacja, telewizor, stół, krzesła, obraz, olej na płótnie, 150 x 200 cm
Remigiusz Suda, Poltergeist, instalacja, telewizor, stół, krzesła, obraz, olej na płótnie, 150 x 200 cm
Krzysztof M. Bednarski, Powiększenie (hommage à Michelangelo Antonioni), instalacja i video
Krzysztof M. Bednarski, Powiększenie (hommage à Michelangelo Antonioni), instalacja i video
Po lewej: Adam Niklewicz, Nagrobek Josifa Brodskiego, instalacja, po prawej: Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, w głębi: Jan Baracz, Never Ending End, video
Po lewej: Adam Niklewicz, Nagrobek Josifa Brodskiego, instalacja, po prawej: Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, w głębi: Jan Baracz, Never Ending End, video
Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, 14 szkieł powiększających na ścianie, fragment
Adam Niklewicz, Wall Signs, instalacja, 14 szkieł powiększających na ścianie, fragment

Przypisy

Stopka

Osoby artystyczne
Jan Baracz, Krzysztof M. Bednarski, Jan Domicz, Adam Niklewicz, Remigiusz Suda, Maciej Toporowicz
Wystawa
Wall Signs
Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu
Czas trwania
13.10 - 17.11.2016
Osoba kuratorska
Łukasz Kropiowski
Strona internetowa
www.galeriaopole.pl
Indeks
Adam Niklewicz Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu Jan Baracz Jan Domicz Krzysztof M. Bednarski Łukasz Kropiowski Maciej Toporowicz Remigiusz Suda

Najczęściej czytane

1
News 29.04.2025

List otwarty środowiska filmu artystycznego do Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego Hanny Wróblewskiej

Redakcja
2
Krytyka 02.05.2025

Uważna rewolucja. Dekolonialne praktyki w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie

Portret Monika Stobiecka
3
Na Dobry Początek 05.05.2025

5–11 maja

Redakcja
4
News 04.05.2025

Zmarł Mirosław Filonik (1958–2025)

Redakcja
5
Patronite 02.05.2025

Spis treści #28

Portret Aleksy Wójtowicz
6
Krytyka 09.05.2025

Wejście na scenę (własnej) sztuki. „Performanse plastyczne Władysława Hasiora” Magdaleny Figzał-Janikowskiej

Portret Marcelina Obarska

Newsletter Szumu
co piątek w Twojej skrzynce!

REKLAMA
Piszemy o sztuce z całej Polski. Komentujemy najważniejsze wydarzenia, dowartościowujemy marginesy, dajemy głos osobom twórczym i specjalistom. Pomóż nam w robieniu SZUMU.
„Wall Signs” w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu — SZUM
REKLAMA
Logo: SZUM

Magazyn SZUM

Fundacja Kultura Miejsca
Wydział Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 39
00-347 Warszawa

redakcja@magazynszum.pl

ISSN 2956-817X

Media społecznościowe

  • facebook
  • instagram
  • spotify
  • apple podcasts
  • podcast RSS

Wspieraj nas!

Polityka prywatności

Kontakt

Przeszukaj SZUM

‹ › ×

    ‹ › ×
      Nasz serwis korzysta z cookies w celu analizy odwiedzin.
      Zapoznaj się z naszą polityką prywatności