NR 23/2023
08.04.2020

„Waiting Room” Zosi Promińskiej w Instytucie Fotografii Fort

NIKA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
„Waiting Room” Zosi Promińskiej w Instytucie Fotografii Fort
NIKA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska

Bohaterowie Promińskiej czekają na swoją szansę. Wprawdzie mają podpisany kontrakt z agencją, ale od wybiegu i pracy z wiodącymi i najbardziej wymagającymi projektantami dzieli ich kilka lat.

Świat mody, co nie dziwi od czasu powstania kampanii #MeToo, poważnie traktuje wdrażanie standardów ochrony modelek, w tym szczególnie nieletnich. Jak na przykład prawo coraz dalej przesuwające dolną granicę wieku zatrudnionych podczas Tygodnia Mody modeli. Agencje wciąż jednak wyławiają bardzo młode twarze i ciała, jeszcze na etapie ich najintensywniejszego rozwoju, w momencie, gdy te podlegają najszybszym zmianom proporcji. Zosia Promińska, po ponad 15 latach w zawodzie modelki postanowiła stanąć po drugiej stronie obiektywu i uczynić z niego narzędzie analizy nadzwyczajnego pod wieloma względami zjawiska.

Znakiem rozpoznawczym cyklu jest swoisty surrealizm. Ujęcia zbudowane są na kontraście dwóch poziomów rzeczywistości. Projekty Gosi Baczyńskiej czy Macieja Zienia wyglądają w tych ujęciach nierealnie, lecz jeszcze bardziej nierealne są uchwycone w obiektywie fotografki scenerie prywatnych pokojów jej bohaterów.

OLA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
DAGA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
JULKA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
OLIWIA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
NALA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
SOFIA, z cyklu „Waiting Room”, 2018-2019, fot. Zosia Promińska
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski
Zosia Promińska, „Waiting Room”, widok wystawy, fot. Filip Klimaszewski

To przestrzenie wypełnione atrybutami kojarzącymi się ze snem. We wnętrzach dominują łóżka, większe lub mniejsze, często z rozrzuconą jeszcze pościelą. Scenerii dopełniają tu i ówdzie dziecinne rysunki, upchnięte pod łóżkami, lub na górnych półkach zabawki, ogromne pluszowe maskotki, symbole ukochanych klubów sportowych, czy zdjęcia ulubionych zwierząt. Promińska inscenizuje swoje kadry organicznie, płynnie łączy elementy zastane i dodane, posługując się znalezioną w tych dziecięcych pokojach składnią zabawy. Wszystko może zgodnie z nią bezkarnie transformować w coś innego. Decydująca jest skala projektu, na który złożyło się ponad 100 sesji. Jak w Zapisie socjologicznym Zofii Rydet setki zdjęć zmieniają to, co osobiste, indywidualne, w rozległy fresk.

Anna Mituś

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Stopka

Artystka / ArtystaZosia Promińska
WystawaWaiting Room
MiejsceInstytut Fotografii Fort, Warszawa
Czas trwania14.02–29.03.2020
Kuratorka / KuratorMichał Szlaga
Fotografiedzięki uprzejmości Instytutu Fotografii Fort
Strona internetowainstytutfotografiifort.org.pl
Indeks

Zobacz też