NR 22/2023
19.03.2018

W darze dla antyrewolucyjnej burżuazji. Historia Przedsiębiorstwa Państwowego Desa

Igor Bloch
Tekst opublikowany w magazynie Szum 20/2018
Salon Desy, ul. Koszykowa w Warszawie, 1973, fot. Lubomir T. Winnik / Ośrodek KARTA
W darze dla antyrewolucyjnej burżuazji. Historia Przedsiębiorstwa Państwowego Desa
Salon Desy, ul. Koszykowa w Warszawie, 1973, fot. Lubomir T. Winnik / Ośrodek KARTA
Założona w latach 50. XX wieku Desa na długo zawładnęła rynkiem sztuki w Polsce, będąc symbolem luksusu i klasowy ambicji władz i obywateli PRL.

W latach 70. tylko nielicznych obywateli PRL stać było na zakup dzieła sztuki w Państwowym Przedsiębiorstwie Desa (skrót od Dzieła Sztuki i Antyki), które mimo to posiadało wówczas prawie 60 galerii i antykwariatów. Sekretarze komitetów wojewódzkich Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej marzyli o otwarciu Desy, będącej dla miasta i regionu wyróżnieniem. Salony przedsiębiorstwa były traktowane na równi z instytucjami kultury, takimi jak BWA i muzea regionalne. Działająca pod prostym i eleganckim znakiem Desa stała się marką utożsamioną nie tyle z samymi dziełami sztuki i antykami, ile z luksusem. Marka zakorzeniona w wyobraźni obywateli Polski Ludowej została uwieczniona w jednym z odcinków serialu Czterdziestolatek. Stefan i Magda Karwowscy po przyjęciu u dyrektora zjednoczenia zdecydowali się wynająć architekta wnętrz, który doradził powieszenie w salonie portretu przodka. Karwowscy trafili do Desy, gdzie ekspedientka natychmiast odgadła zamiar nabycia portretu przybranego przodka[1]. Karwowscy stanowią znakomity przykład inteligencji ludowej, która awans społeczny zawdzięczała polityce PZPR. Tak jak przedstawiciele prawdziwej inteligencji ludowej Karwowscy prowadzili tryb życia PRL-owskiej wyższej klasy średniej, której aspiracje urosły najbardziej pod rządami Edwarda Gierka[2]. Lata 70. przyniosły odwrót od polityki egalitaryzmu oraz dywersyfikację pensji. Rozpoczęła się socjalistyczna globalizacja i westernizacja. LOT otworzył regularne połączenia do Nowego Jorku (1973), Kuwejtu, Trypolisu i Algieru[3]. Granice państwa zostały otwarte przed zachodnimi turystami, dla których zbudowano hotele, takie jak stołeczna Victoria i zakopiański Kasprowy. Polskie elity partyjne i finansowe zaczęły wyjeżdżać na wakacje na Krym, do Bułgarii i Jugosławii. Inżynierowie i architekci podejmowali pracę na Bliskim Wschodzie. Otwarcie granic zrewolucjonizowało system bankowy: Polacy zyskali możliwość otwarcia dewizowych kont oszczędnościowych[4]. W 1972 roku otwarto pierwszy Pewex. Najzamożniejsi zaczęli budować domy wakacyjne typu Brda, dokąd podróżowali fiatami Mirafiori. W pełni ukształtowała się dojrzała antyrewolucyjna burżuazja. Dyrektorzy Desy oraz ministrowie odpowiedzialni za rozwój przedsiębiorstwa w latach 70. musieli myśleć o trzech grupach klientów: po pierwsze, o inteligencji ludowej i prywatnej inicjatywie spragnionych reglamentowanych dóbr luksusowych, po drugie, o zachodnich turystach (również Polonii) zaopatrzonych w twardą walutę. Monopol Desy na handel sztuką trwał do 1974 roku, kiedy wprowadzona została Ustawa o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej[5]. Pozwoliła ona na otwarcie pierwszych prywatnych i komercyjnych galerii sztuki w Polsce (Galerii Piotra Nowickiego w 1977 roku oraz Galerii Alicji i Bożeny Wahl w 1979 roku). Jednakże zanim to nastąpiło, Desa ukształtowała oficjalny handel sztuką i antykami w kraju gospodarki centralnie sterowanej.

[…]

Powyższy artykuł powstał na podstawie pracy magisterskiej ’This ehhibition is for sale’. The State-Owned Enterprise Desa and the first private commercial art galleries in Communist Poland napisanej pod opieką dr Klary Kemp-Welch w Courtauld Institute of Art w Londynie w 2017 roku. Pełna wersja tekstu dostępna jest w 20. numerze Magazynu „Szum”.

 

[1Kosztowny drobiazg, czyli rewizyta, Czterdziestolatek, reż. Jerzy Gruza. Krzysztof Teodor Toeplitz, Telewizja Polska, 1976.
[2] Maciej Gdula, Odważyć się być średnim. Genealogia i przyszłość polskiej klasy średniej, „Krytyka Polityczna” 2015, nr 42, s. 83–132.
[3] Historia Polskich Linii Lotniczych LOT, http://corporate.lot.com/pl/pl/historia [dostęp: 5.01.2017].
[4] Jerzy Kochanowski, Gra w zielone, „Polityka” 2009, http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/284569,1,gra-w-zielone.read [dostęp: 5.01.2018].
[5] Ustawa z dnia 18 lipca 1974 r. o wykonywaniu handlu oraz niektórych innych rodzajów działalności przez jednostki gospodarki nie uspołecznionej, Dz.U. 1974 nr 27 poz. 158.

Dołącz do grona patronów „Szumu”.

Spodobał Ci się ten materiał? Dziś niezależna krytyka artystyczna potrzebuje Twojej pomocy. Pozwól robić ją nam dalej.

NEWSLETTER

Co piątek w Twojej skrzynce!


Czytaj więcej w magazynie Szum 20/2018

Stopka

Indeks

Zobacz też